Hejsan,

Har precis flyttat in i ett timmerhus byggt 2005 i Stockholmsområdet. Huset är på ca 130kvm fördelat på 1,5 plan. Står på platta med vattenburen golvvärme som drivs av en Nibe 370. Huset är välisolerat.

På övervåningen finns ingen värmekälla alls, man har tidigare förlitat sig på att värmen stiger uppåt. Differensen är ungefär 2-3 grader på över och undervåning. I nuläget har jag 20° på bottenvåning och runt 16-17° på övervåningen där vi också har vårt sovrum. Detta tycker vi är lite för kallt att sova i, även om vi gillar det lite svalare.

När det blivit riktigt kallt så finns lösa oljeelement i rummen på övervåningen, men jag skulle gärna hitta en bättre lösning.

Några funderingar:

1. Eftersom Nibe 370 har en relativt låg effekt genom kompressorn så måste den skjuta till med elpatron när det blir kallt, något jag gärna undviker. Hade en plan på att dra upp rör och installera radiatorer på övervåningen, men är då rädd att jag bara stressar pumpen ännu mer mot direktverkande el.

2. En annan plan jag funderat över är att installera en luft-luft och sätta i trappen mellan över/undervåning för att få bättre värmekomfort. Detta skulle ge ett bättre klimat på markplan också iom att värmen från golvet är så trög att det inte alltid hinner med om det svänger fort över en natt ex.

3. Eventuellt också installera en kamin, vilket blir sista utväg då den enda lämpliga platsen för en kamin gör att köket blir litet.

Jag vet att det finns massor av info ang kombinationen av värmekällor, det jag undrar över mest är nog huruvida det är hål i huvudet att installera en slinga till på FLVP till radiatorer.

Tacksam för svar :)
 
Volvo_Viktor Volvo_Viktor skrev:
2. En annan plan jag funderat över är att installera en luft-luft och sätta i trappen mellan över/undervåning för att få bättre värmekomfort. Detta skulle ge ett bättre klimat på markplan också iom att värmen från golvet är så trög att det inte alltid hinner med om det svänger fort över en natt ex.
Du vill väl helst att värmen sprids ut så vore det inte bättre att ha den att skjuta ut över en större yta istället för att som tidigare hoppas att värmen sprids där uppe? Alltså LLVP där uppe som hjälp till Nibe 370 (och när det är dags att byta ut den, kanske välja någonting kraftigare; lär ju inte vara värt att byta den nu)
 
S sjoelund skrev:
Du vill väl helst att värmen sprids ut så vore det inte bättre att ha den att skjuta ut över en större yta istället för att som tidigare hoppas att värmen sprids där uppe? Alltså LLVP där uppe som hjälp till Nibe 370 (och när det är dags att byta ut den, kanske välja någonting kraftigare; lär ju inte vara värt att byta den nu)
Mjo, det är ju sant. Strulet är väl takvinkeln på ovanvåningen, vet inte riktigt hur man skulle kunna få till det på ett bra sätt. Samma sak med placeringen av rummen där uppe gör det nog problematiskt, finns ingen plats där man kan placera den utan att den hamnar i ett enskilt rum. Är alltså inga öppna ytor på övervåningen.
 
Tomture61
Har ett hus med 2 vån , välisolerat med en liknande FLVP som dig .
Har som dig , ingen uppvärmning på ö-vån , golvvärme i nedre plan
Har satt en LLVP i höjd med golvbjälklaget mellan våningarna , trappen har slutna steg .
Min upplevelse före LLVP installationen var att den kallare luften från ö-våningen strömmade ned till nedervåningen 🥶
Har dock inga bekymmer med tex 12 gr i sovrum på ö-vån .
Har ej lyckats spara på el men en bättre värme komfort .
En annan sida med en LLVP är att den kan kyla på sommaren 👍
 
  • Gilla
Volvo_Viktor
  • Laddar…
Tack för svar, det lät ju intressant. Min trappa har också slutna steg. Min tanke var att placera den mitt i trappen på vägg. Monterar jag den så högt det går innan det blir snedtak så hamnar innerdelen ca en halvmeter under golvnivån på övervåningen.

Om jag förstår dig rätt så har du din i linje med golvet på övervåningen?
 
Tack för svar, det lät ju intressant. Min trappa har också slutna steg. Min tanke var att placera den mitt i trappen på vägg. Monterar jag den så högt det går innan det blir snedtak så hamnar innerdelen ca en halvmeter under golvnivån på övervåningen.

Om jag förstår dig rätt så har du din i linje med golvet på övervåninge
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har ett hus med 2 vån , välisolerat med en liknande FLVP som dig .
Har som dig , ingen uppvärmning på ö-vån , golvvärme i nedre plan
Har satt en LLVP i höjd med golvbjälklaget mellan våningarna , trappen har slutna steg .
Min upplevelse före LLVP installationen var att den kallare luften från ö-våningen strömmade ned till nedervåningen 🥶
Har dock inga bekymmer med tex 12 gr i sovrum på ö-vån .
Har ej lyckats spara på el men en bättre värme komfort .
En annan sida med en LLVP är att den kan kyla på sommaren 👍
Tack för svar, det lät ju intressant. Min trappa har också slutna steg. Min tanke var att placera den mitt i trappen på vägg. Monterar jag den så högt det går innan det blir snedtak så hamnar innerdelen ca en halvmeter under golvnivån på övervåningen.

Om jag förstår dig rätt så har du din i linje med golvet på övervåningen?
 
Tomture61
Min är placerad i jämnhöjd med över / undersida av bjälklaget .
Har de även där det bli som mest öppet , i mitt fall på yttervägg .
 
  • Gilla
Volvo_Viktor
  • Laddar…
Tänkte bara skriva till eventuella läsare som forskar kring liknande att vi valde en LLVP, en av Daikins nya modeller Perfera XTH 30 som installerades i januari. Vi installerade den i trappen.

Bästa valet vi gjort. Inga riktiga mätningar ännu, men elförbrukningen har garanterat minskat om vi kollar på snittet i Tibberappen och följer samma temperaturväxlingar och vindhastigheter ute. Mindre elpatron med vår Nibe då vi ställt ner värmekurvan och låtit LLVP jobba hårdast med bättre energiomvandling än Niben, och låtit Niben stå för en grundvärme och varmvatten.

Värmen tar sig upp på övervåningen men det är fortfarande en temperaturdiff såklart, men inga 12-13° i sovrummet längre när det är svinkallt med blåst som ligger på. Värmekomforten har ökat rejält, speciellt vid snabba temperaturväxlingar.

Dessutom är det så skönt med kyla nu på sommaren 🌞
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.