nino nino skrev:
Känner inga med skinnvästar tyvärr annars hade jag nog kunnat göra det
Inte så jag menade, tänkte om du har någon vän/kontakt i dem stad han bor som kan knacka på hemma hos honom eller på hans jobb...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte så jag menade, tänkte om du har någon vän/kontakt i dem stad han bor som kan knacka på hemma hos honom eller på hans jobb...
Han har flyttat utomlands tyvärr
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Arg
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Om du anser att han otvistlgt är skyldig dig pengar - öppna ett ärende hos kronofogden.
Om du anser att han har brutit ett avtal som ni har - skicka in en stämningsansökan.

Går ärendet till kronofogden kommer han troligtvis att betala.
Annars måste han bestrida det. I så fall har ni du en tvistig fordran. Då får du skicka in en stämningsansökan.
fast ett ärende hos fogden innebär ju först att vederbörande ska skriva under delgivningskvittot också. Har denne flyttat utomlands så kan det ju bli lite marigt......
 
S Stefan1972 skrev:
fast ett ärende hos fogden innebär ju först att vederbörande ska skriva under delgivningskvittot också. Har denne flyttat utomlands så kan det ju bli lite marigt......
Okej. Nej då är det ju bara lägga ner och fundera på andra saker i livet.
Och ta det som en tråkig läropeng att aldrig vänta, aldrig tro gott om människor, utan agera direkt. Tråkigt men sant.
 
harry73
nino nino skrev:
Om man tar det som stämning då ska man väl sikta in sig på det det kostar att fixa inte på hela grejen?
Då går det dessutom som småmål
Man tar det som fel i varan enligt köplagen (som dolt fel i bostadsrätter)
Om du inte gjorde en undersökning och säljaren inte gav dig en möjlighet till undersökning, finns det ingen undersökningsplikt.
Om du kan bevisa att samma produkt men med fel kostar 25000 mindre, är det det du ska kräva i skadestånd
 
harry73 harry73 skrev:
Man tar det som fel i varan enligt köplagen (som dolt fel i bostadsrätter)
Om du inte gjorde en undersökning och säljaren inte gav dig en möjlighet till undersökning, finns det ingen undersökningsplikt.
Om du kan bevisa att samma produkt men med fel kostar 25000 mindre, är det det du ska kräva i skadestånd
Ok
Tänkte på summan, lika bra att lägga sig som småmål, billigare och mindre "risk" om det blir fel utfall (för mig)
 
harry73 harry73 skrev:
Man tar det som fel i varan enligt köplagen (som dolt fel i bostadsrätter)
Om du inte gjorde en undersökning och säljaren inte gav dig en möjlighet till undersökning, finns det ingen undersökningsplikt.
Om du kan bevisa att samma produkt men med fel kostar 25000 mindre, är det det du ska kräva i skadestånd
Fast det krävs ju bevis ändå ? Utan kvitto är man väl ganska rökt?
 
S Stefan1972 skrev:
Fast det krävs ju bevis ändå ? Utan kvitto är man väl ganska rökt?
Meddelanden från messenger, mail och SMS kan väl användas som bevis?
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Ska ta tagi i det här på julledigheten
Vet att jag tidigare skrev att jag inte skulle göra nåt men nu är jag sur så det får bli en stämning bara för att
 
Kollade du upp honom på kronis? Kolla även (om det går) med likvärdig myndighet i det land han bor nu. Kom ihåg att stämningen kan behöva även vara på det landets språk om det är inom EU. Hoppas du har en del bevis för det känns lite som uppförsbacke tyvärr :(
 
Jag skulle släppa det och gå vidare och ta det på blåskontot. Jag blev blåst på 4000 vid ett blocket bedrägeri för fem år sen, pga av min egen dumhet. Polisanmälde med 68 andra och han blev dömd, men eftersom det var en målvakt så kommer inte kronofogden åt några pengar då han inga har. Men jag har släppt det nu för det tar för mycket energi. för du kommer inte att få några pengar eller del till 99 procent sannolikhet, det kommer bara äta upp din energi och ta din tid, ja visst han har då vunnit, men ibland är man torsk tyvärr så är nog läget. I mitt fall var det folk som köpt lastbilar för 150000 som blev utan både pengar och vara så det kunde varit värre för dig.
 
F
Man blir ju nyfiken på vad det var du köpte? Om inte förr så är det väl också läge att berätta det?
 
Han är ingen målvakt och troligen inga skulder.
Tror att han fortfarande är skriven i Sverige.

Tror det tar mer energi att inte göra nåt, sån är jag...

Det var ett spa med trasig ellåda eller vad man kallar det
 
  • Gilla
Byurn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.