nino nino skrev:
Vad tycker ni som svarat, ska jag be om kopia på polisanmälan och ev bankpapper?
Eller skulle ni blivit förbannade om ni hade rent mjöl i påsen och kanske bli avvisande
Nej, det hjälper dig egentligen inte mycket. Du har ju egentligen inte med det att göra, det är bara en förklaring /ursäkt /lögn han gett dig.
Bättre att fortsätta kräva ersättning på "garantin". Garantin är ju inte mycket värd om den beror på tillgången på hans bankkonto för dagen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kan du inte besöka säljaren och prata öga mot öga. Inte lika lätt att ljuga då...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan du inte besöka säljaren och prata öga mot öga. Inte lika lätt att ljuga då...
verkar bli långt att åka...
 
nino nino skrev:
Har köpt en beg pryl som visade sig vara trasig av en nisse..
Han har lovat att köpa en reservdel för mellan 4-8000:-
Men problemet är att hans kort har blivit kapat och någon har stulit alla hans pengar..

Det hände i mitten av sept och än har han inte fått tillbaka nåt

Så är det någon som vet hur länge sånt här brukar ta?
Går det att kolla upp om det finns en polisanmälan gjord av han?

Jag är ju som ni förstår väldigt skeptisk till hela historien med kapat kort... Tror det bara är snack
"Ditt problem" och alla hans "andra problem" är två hel skilda saker.
Det är helt ointressant huruvida hans kort blivit kapad, hans farmor har dött, hans katt har stukat en tass eller gud vet vad. Ni har ett "avtal" och det ska hållas.

Om du tror att det uppfyller definitionen av bedrägeri, anmäl.
Om du bara känner att han inte stått för sin del av avtalet; skicka stämningsanökan till tingsrätt.

Tvistebeloppet är så pass litet att det går som "småmål" (googla).

Mitt tips är att upprätta en stämningsansökan för att visa att du menar allvar och skicka till honom. Förhoppningsvis inser han att du menar allvar och att han därför vill lösa det direkt istället för att behöva gå via domstol.

Lycka till.
 
TS köper en pryl för 40k, samma pryl som är trasig kan man köpa för 5k och reparera den för 4-8k, Låter mer som att TS gjort en dålig affär, och har man brutit mot den gyllene regeln att kontrollera varan innan betalning så är man rent juridiskt körd, En läropeng helt enkelt, sätt upp det på blåskontot.
 
HeineA HeineA skrev:
TS köper en pryl för 40k, samma pryl som är trasig kan man köpa för 5k och reparera den för 4-8k, Låter mer som att TS gjort en dålig affär, och har man brutit mot den gyllene regeln att kontrollera varan innan betalning så är man rent juridiskt körd, En läropeng helt enkelt, sätt upp det på blåskontot.
Ja det kan man ju tänka men så är det inte riktigt... motsvarande märke är dyrare trasigt.
5' var kanske i underkant, men säg 10-15' iaf för trasiga
Får 40' för min grej om den är hel det vet jag.

Som sagt så möttes vi halvvägs som är ca 20mil enkel resa, där fanns ingen möjlighet att testa grejen och hade blivit lovad att den funkade precis som den skulle, var genomgången och mycket delar (som ofta går sönder) var bytta
 
  • Gilla
roger2011
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
"Ditt problem" och alla hans "andra problem" är två hel skilda saker.
Det är helt ointressant huruvida hans kort blivit kapad, hans farmor har dött, hans katt har stukat en tass eller gud vet vad. Ni har ett "avtal" och det ska hållas.

Om du tror att det uppfyller definitionen av bedrägeri, anmäl.
Om du bara känner att han inte stått för sin del av avtalet; skicka stämningsanökan till tingsrätt.

Tvistebeloppet är så pass litet att det går som "småmål" (googla).

Mitt tips är att upprätta en stämningsansökan för att visa att du menar allvar och skicka till honom. Förhoppningsvis inser han att du menar allvar och att han därför vill lösa det direkt istället för att behöva gå via domstol.

Lycka till.
visst kan man göra det men tingsrätten vill nog även dom ha nå bevis i form av köpebrev, kvitto eller nåt.....
 
Ja jag ska varken polisanmäla eller stämma nån, så den delen kan ni släppa.
Blir jag blåst så är det så och då får jag ta det som lärpeng så är det med det
 
Kanske någon redan svarat, men mitt blev iaf kapad för ett par månader sedan. Någon hade åkt såna där hyrsparkcyklar för några tusen i Berlin :) Det tog ca tre veckor innan jag fick pengarna av banken. Sen förstår jag iofs inte vad det har med ert avtal att göra. Han får väl ta ett sms-lån om det skall vara så illa att han inte har 6000 tillgängligt.
 
S Stefan1972 skrev:
visst kan man göra det men tingsrätten vill nog även dom ha nå bevis i form av köpebrev, kvitto eller nåt.....
Bevisföring är en annan frågeställning.
Poängen i mitt inlägg var att säljarens övriga problem inte är förmildrande gentemot situationen med köparen. Inget annat.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja jag ska varken polisanmäla eller stämma nån, så den delen kan ni släppa.
Blir jag blåst så är det så och då får jag ta det som lärpeng så är det med det
Jag har full respekt för att du känner att det inte är värt att bråka. Din tid och energi har troligtvis också ett visst värde.
Samtidigt är det förbannat trist då detta gör att människor får hålla på på detta sätt. Men åter igen, jag förstår dig på ett plan.
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Polisanmälan är INTE offentlig, tvärtom.

Ratsit o likande hemsidor visar bara om någon blivit dömd o förkommer i brottsregistret.
Att ringa polisen är sannolikt helt bortkastad tid, men om du förklarar vad som hänt, kanske till o med gör en polisanmälan, så kan du kanske kanske mellan raderna få ut något litet.
Väldigt tveksamt, men inte osannolikt.
Typ ”honom hade jag inte gjort affärer med fler gånger” eller något liknande.
Tror du har fel där om att det inte är offentliga handlingar, är inte det enda som krävs ett diarenummer?
 
Har personnummer ett svenskt personnummer?
 
A Andy78 skrev:
Har personnummer ett svenskt personnummer?
Japp
 
A Andy78 skrev:
Tror du har fel där om att det inte är offentliga handlingar, är inte det enda som krävs ett diarenummer?
En polisutredning har förundersökningssekretess.
Vilken sekretess som råder när det gäller en nedlagd förundersökning vet jag inte, ej heller vad som gäller en anmälan där förundersökning inte formellt startats men det borde råda sekretess.
En nedlagd anmälan är öppen?
En avslutad utredning som lämnats till tingsrätten är öppen, utom delar som av någon anledning sekretessbelagts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.