Det är egentligen inte pengarna, skulle han säga att jag inte får nåt eller liknande så köper jag en ny del själv...

Nån anmälan kommer jag inte att göra då han nu bosatt sig utomlands iof inom EU men nä, det är inte min grej riktigt
 
S Stefan1972 skrev:
Och brottet är? Bevis?
För det första är brottet bedrägeri.
Bevis är ju en annan fråga som får aktualiseras när eller om anmälan går vidare.
Men det spelar på det stora hela ingen roll. Tanken med att säga att man gör en polisanmälan i detta fallet var att kanske kunna skrämma upp bedragaren så den gör rätt för sig.
O för det behövs inte ens brott.
 
  • Gilla
Stibbadrill och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
För det första är brottet bedrägeri.
Bevis är ju en annan fråga som får aktualiseras när eller om anmälan går vidare.
Men det spelar på det stora hela ingen roll. Tanken med att säga att man gör en polisanmälan i detta fallet var att kanske kunna skrämma upp bedragaren så den gör rätt för sig.
O för det behövs inte ens brott.
Ett brott är det ju inte förrän man lagt fram bevis som är hållbara i en rättssak och vederbörande fälls. Visst kan man anmäla men såna här fall blir nerlagda efter en vecka. Ord står mot ord och inga bevis finns. Säljaren kan ju hävda att föremålet fungerade utmärkt vid avlämnandet.
 
nino nino skrev:
Har köpt en beg pryl som visade sig vara trasig av en nisse..
Han har lovat att köpa en reservdel för mellan 4-8000:-
Men problemet är att hans kort har blivit kapat och någon har stulit alla hans pengar..

Det hände i mitten av sept och än har han inte fått tillbaka nåt

Så är det någon som vet hur länge sånt här brukar ta?
Går det att kolla upp om det finns en polisanmälan gjord av han?

Jag är ju som ni förstår väldigt skeptisk till hela historien med kapat kort... Tror det bara är snack
Försök att få köpet att gå tillbaka. Går inte det kan du räkna med att du är lurad.
 
S Stefan1972 skrev:
Ett brott är det ju inte förrän man lagt fram bevis som är hållbara i en rättssak och vederbörande fälls. Visst kan man anmäla men såna här fall blir nerlagda efter en vecka. Ord står mot ord och inga bevis finns. Säljaren kan ju hävda att föremålet fungerade utmärkt vid avlämnandet.
Nu lämnar vi ämnet känner jag, men måste ändå svara.
Klart att det är ett brott innan det kan bevisas!
Gärningsmannen är däremot inte ansedd som skyldig innan den är dömd i rättegång, men brottet sker i precis det ögonblick som handlingen sker.
Att det sedan skall bevisas är en annan sak.
Med det synsättet är det ju inget brott att tex mörda någon innan det finns bevis som kan fälla en gärningsman. Nä, där har du faktiskt fel tycker jag.

I detta fallet är jag ganska säker på att anmälan skulle bli nedlagd, men syftet var ju inte att få personen dömd utan att påverka för att förhoppningsvis kunna gå skadeslös ur situationen. Att det sedan kan vara okynne att anmäla för den skull kan jag hålla med om.

Nåja.
Det var ot. Nog om det.
Diskuterar gärna vidare ämnet, men då kanske vi får starta en egen tråd?

Till TS.
När du skriver att personen är i ett annat land känns det plötsligt som en betydligt högre kulle att gå uppför. Det är ju lättare att gömma sig om man inte ens är i samma land. Jag hoppas verkligen att det är en ärlig kis o att allt löser sig.
Lycka till.(y)
 
Tack, får väl ta en semester dit om han inte gör rätt för sig...
 
K knipo skrev:
Nu lämnar vi ämnet känner jag, men måste ändå svara.
Klart att det är ett brott innan det kan bevisas!
Gärningsmannen är däremot inte ansedd som skyldig innan den är dömd i rättegång, men brottet sker i precis det ögonblick som handlingen sker.
Att det sedan skall bevisas är en annan sak.
Med det synsättet är det ju inget brott att tex mörda någon innan det finns bevis som kan fälla en gärningsman. Nä, där har du faktiskt fel tycker jag.

I detta fallet är jag ganska säker på att anmälan skulle bli nedlagd, men syftet var ju inte att få personen dömd utan att påverka för att förhoppningsvis kunna gå skadeslös ur situationen. Att det sedan kan vara okynne att anmäla för den skull kan jag hålla med om.

Nåja.
Det var ot. Nog om det.
Diskuterar gärna vidare ämnet, men då kanske vi får starta en egen tråd?

Till TS.
När du skriver att personen är i ett annat land känns det plötsligt som en betydligt högre kulle att gå uppför. Det är ju lättare att gömma sig om man inte ens är i samma land. Jag hoppas verkligen att det är en ärlig kis o att allt löser sig.
Lycka till.(y)
absolut, det jag menade i sak var mest att det är väldigt många som tror att bara för att man tycker nånting och tex har blivit bedragen och bara anmäler så blir personen dömd. Man tänker liksom aldrig på vad man själv gjort och inte. Det finns ju en förskräcklans massa "brott" som aldrig leder nånstans just för att bevis saknas och ja i en del fall är någon mördad till och med.
Hade ts haft ett kvitto, nån anteckning på det om vad som händer om föremålet är trasigt osv osv så hade man ju haft ett mycket starkare case och då spelar det ju inte ens nån roll var man bor. Men tyvärr är ju detta jättevanligt vid privatköp, man känner sig trygg ändå och litar blint på folk. Det gör dom flesta men förr eller senare drabbas nån....
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Hade ts haft ett kvitto, nån anteckning på det om vad som händer om föremålet är trasigt osv osv
Fast här säger TS att det mesta är "dokumenterat".
nino nino skrev:
Jag har i stort sett allt i Messenger
Hur bevisvärdet i denna "dokumentation" ska värderas spekulerar jag inte i men lika högt som exempelvis mailutskrifter tycker jag nog. Och där spekulerade jag visst... :oops:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nedanstående förutsätter att säljaren faktiskt försöker lura nino:

En anmälan kan och bör göras oavsett syfte kan jag tycka. Brott skall alltid anmälas. Bevis finns tydligen i form av messengerkommunikation. Tyvärr lär anmälan läggas ner som allt annat. Det som återstår och eventuellt kan svida är ju att skita ner säljarens rykte om det är möjligt - eller åtminstone hota med att göra det - om det nu är så att han har ett, vilket antyddes tidigt i tråden.

Om någons reaktion på ovanstående är att det är löjligt att anmäla eller svärta ner någon; inte enligt min åsikt. Har vederbörande medvetet lurat (även om han bara tog tillfället i akt) någon så är det bara att svärta på. Fanskapet ska ha't.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Spara skärmdumpar på er messengerkommunikation. Om han blockar dig kan du inte komma åt den längre.
 
M Modig skrev:
Spara skärmdumpar på er messengerkommunikation. Om han blockar dig kan du inte komma åt den längre.
Är det så?
Då ska jag absolut göra det
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är det så?
Då ska jag absolut göra det
Det hänger samman med att ni blir "osynliga" för varandra om en av er blockar den andre. Det gör det (lite) enklare att sätta stopp för folk som stalkar en på Facebook (även om personen kan skapa en ny profil för att följa en i grupper etc).
Läste dock i en facebookgrupp om en person som blivit blåst av en säljare. Efter ett kortare utbyte av meddelanden (som först inkluderade överenskommelse av affären) så var hela konversationen borta och den utsatte kunde inte längre söka fram personens profil=blockad.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
T
nino nino skrev:
Nån anmälan kommer jag inte att göra då han nu bosatt sig utomlands iof inom EU men nä, det är inte min grej riktigt
Också en klassisk sak en bedragare säger. Att de bor utomlands, eller flyttat utomlands. Så att den drabbade ska känna det lönlöst att anmäla brottet till polisen.
 
T Ejmelie skrev:
Också en klassisk sak en bedragare säger. Att de bor utomlands, eller flyttat utomlands. Så att den drabbade ska känna det lönlöst att anmäla brottet till polisen.
Nja han nämnde innan vi gjorde upp affären att han var på väg att flytta utomlands men skulle jobba kvar fast där ifrån, sen visade det sig att han bytt företag och jobbar för ett annat märke.
 
Vad tycker ni som svarat, ska jag be om kopia på polisanmälan och ev bankpapper?
Eller skulle ni blivit förbannade om ni hade rent mjöl i påsen och kanske bli avvisande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.