Har köpt en beg pryl som visade sig vara trasig av en nisse..
Han har lovat att köpa en reservdel för mellan 4-8000:-
Men problemet är att hans kort har blivit kapat och någon har stulit alla hans pengar..

Det hände i mitten av sept och än har han inte fått tillbaka nåt

Så är det någon som vet hur länge sånt här brukar ta?
Går det att kolla upp om det finns en polisanmälan gjord av han?

Jag är ju som ni förstår väldigt skeptisk till hela historien med kapat kort... Tror det bara är snack
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Med "sånt här" avser du då stöld från kontot och ersättning?
Låter som en uppdiktad historia.
 
  • Gilla
mackan_kal och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Med "sånt här" avser du då stöld från kontot och ersättning?
Låter som en uppdiktad historia.
Ja precis, kapar nån mitt kort så bör ju banken kunna avgöra ganska fort vart pengarna gått och då även betala tillbaka åtminstone en del.

Ja funderar på att be om kopior på anmälan, samtidigt är man ju lite rädd att det är sant och att han då blir skitsur som tar han för en lögnare
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
G
nino nino skrev:
Ja precis, kapar nån mitt kort så bör ju banken kunna avgöra ganska fort vart pengarna gått och då även betala tillbaka åtminstone en del.

Ja funderar på att be om kopior på anmälan, samtidigt är man ju lite rädd att det är sant och att han då blir skitsur som tar han för en lögnare
Bankerna är experter på att hitta nyckelhål för att skylla på den drabbade och på så sätt slipper göra något.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Det krävs väl ganska mycket idag för en kortkapning? Man behöver nog vara rejält slarvig för att någon utomstående ska kunna tömma ett konto. Banken lär göra en utredning,men finns där minsta tillstymmelse till slarv av koder etc så lär inte banken ersätta stölden.
 
Det låter tyvärr som en skojare.
Polisanmälan tror jag är offentlig, men jag vet inte hur du kollar det.
Kan du kolla upp honom i övrigt på nätet, Ratsit eller googla honom och få en uppfattning om han verkar skum.
 
Har kollat flera gratis sidor och inget skumt där.
Tänkte ringa kronofogden och kolla om det finns gamla skulder.
Har en polare som är polis men dom får väl fan om dom söker på folk som inte har med deras ärenden att göra? så han vill jag inte fråga även om man har god lust...
Han är rätt gammal i gamet när det gäller den saken jag köpt av han och har (tror jag) ett rykte han är rädd om
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har en polare som är polis men dom får väl fan om dom söker på folk som inte har med deras ärenden att göra? så han vill jag inte fråga även om man har god lust...
Du kanske kunde fråga din vän polisen hur du lämpligen skall gå till väga i dina efterforskningar, utan att vännen själv behöver göra jobbet.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det låter tyvärr som en skojare.
Polisanmälan tror jag är offentlig, men jag vet inte hur du kollar det.
Kan du kolla upp honom i övrigt på nätet, Ratsit eller googla honom och få en uppfattning om han verkar skum.
Polisanmälan är INTE offentlig, tvärtom.

Ratsit o likande hemsidor visar bara om någon blivit dömd o förkommer i brottsregistret.
Att ringa polisen är sannolikt helt bortkastad tid, men om du förklarar vad som hänt, kanske till o med gör en polisanmälan, så kan du kanske kanske mellan raderna få ut något litet.
Väldigt tveksamt, men inte osannolikt.
Typ ”honom hade jag inte gjort affärer med fler gånger” eller något liknande.
 
T
Klassiskt bedrägeri. Dom skyller alltid på andra saker och speciellt på saker som man ska tycka synd om dem för.
Hade historien varit sann hade han kunnat lösa din situation genom att tillfälligt låna några tusen av polare/familj eller dylikt.
Nej han försöker bara vinna tid.
 
  • Gilla
Excel och 4 till
  • Laddar…
Frågan är ju varför han förhalar...
jag kan ju inte polisanmäla han? Jag har ju fått saken men den är delvis trasig.

För min del vore det bättre att han sa, haha lurad då får jag ju köpa delen själv och knyta näven i fickan
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
nino nino skrev:
Frågan är ju varför han förhalar...
jag kan ju inte polisanmäla han? Jag har ju fått saken men den är delvis trasig.

För min del vore det bättre att han sa, haha lurad då får jag ju köpa delen själv och knyta näven i fickan
Det kan ju vara någonstans mittemellan? Han kanske inte var ute efter att lura dig från första början, men när tillfället dök upp så passade han på?

Föv känns det som det är ett rätt vanligt beteende, jag har köpt och sålt mycket på tradera genom åren, och ofta när man köpt något som man inte är nöjd med (eller helt enkelt inte fått varan alls) så kommer det konstiga förklaringar där säljaren tar på sig ansvaret, men sen förhalar lösningen på problemet... Jag tror det handlar om att trötta ut en, så man ska ge upp...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Tanken är ju att man inte hur som helst ska kunna kolla upp andra bakom ryggen på dem. Så kollar man någons betalningshistorik via UC eller Ratsit får denne besked om det, och vem som sökt. Dock är det offentliga handlingar som ligger bakom det hela, så att vända sig till Kronofogden och kolla om någon har skulder där nu kan man göra anonymt.

Sen finns det en tjänst som Lexbase också, där man kan se om någon har någon rättshistorik.

Så är det en ful fisk har han säkert en tvivelaktig betalnings- och/eller rättshistorik som går att få fram, eventuellt utan att han får veta det. Är det bara en halvslarvig kille som lovar runt utan att kunna hålla det lär det vara svårare.

Frågan är vad det spelar för roll. Sätt en deadline och var tydlig med att du inte bryr dig om varför han inte kan få fram pengar. Antingen löser han problemet eller inte, och gör han det inte kommer de andra i bil-/båt-/mc-/frimärkssamlarskretsen få veta det.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tanken är ju att man inte hur som helst ska kunna kolla upp andra bakom ryggen på dem.
Kanske inte "hur som helst" men pratar vi om att ta del av offentliga handlingar så är det i princip det som är tanken.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nja, tanken är att man ska kunna hålla koll på staten. Att vi också lätt får reda på information om enskilda är faktiskt en bieffekt.

Sen är det förstås så att man hade kunnat lagstifta om ett starkare integritetsskydd om man velat, så det är ju inte en helt oönskad bieffekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.