Hej!

För att fatta mig kort så vill min far renovera i huset och jag skulle gärna vilja kolla vilka material som finns i huset innan det görs. Vissa material skulle jag kunna skicka på analys dock så har vi bland annat något betongliknande material vid spis och kakelugnar som jag inte gärna vill slita i då jag har väldigt lite kunskap om detta. Vad jag undrar helt enkelt är om det finns något företag i Småland/Kalmars län som kan komma till huset, analysera, ta prover på plats så det blir gjort på rätt sätt och sanera där det kan behövas?

Och om det inte finns, hur tar man säkrast prov på material som sitter hårt? (Mattor/ Betong/ Fog)

Är väldigt ny med detta och vet inte hur det går till, hoppas att jag kan få hjälp här och förhoppningsvis bli lite smartare.
 
Redigerat:
K
T.ex http://www.ocab.se/kontakt/kalmar/

Annars kan du slå på företag i närheten som sysslar med "riv och sanering", dom brukar sanera asbest och hjälper säkerligen till ed utredningar och provtagningar.

Jag personligen räds inte för att ta prover och skicka in, finns asbestfibrer överallt i luften och den lilla exponeringen vid provtagning ser jag själv inte som en större risk. Jag är mer orolig för att jag inte rör på mig tillräckligt.
Men det är högst individuellt, vet du med dig att du är en orosmänniska ska du givetvis ta in folk som tar prover så kan du sova gott om nätterna.
Att sanera asbesten gör jag dock inte själv, om det inte är eternit som varsamt går att demontera utan att bryta i materialet, givetvis med helmask med P3 filter och en engångsdräkt enligt rekommendationer.

Dom kommer dock inte plasta in hela ditt hem bara för provtagningen, utan helt sonika knacka loss en bit. Räcker med 3-5 cm stort prov, och lägga ner i en plastpåse och sedan torka av efter sig.

- Svartlim/mattlim
- Kakelfix och kakelfog
- Isolering i rörböjar
- Eternitkanaler
- Eternit överlag, innertak, fasad etc.
- fönsterbrädor i asbestcement
- mattor/linoleumplattor

Är väl några vanligt förekommande asbestinnehållande material.
 
Redigerat:
  • Gilla
Micheal Swiggs-Malmevik
  • Laddar…
Tack för svaret! Får nog försöka skicka in själv. Jag hittar dock ingenstans där man kan skicka in prover till dom, dessutom svarar dom inte på mail. Finns det några firmor ni skulle rekommendera för analys?
 
Så här ser golvet ut förresten. Tycker ni det ser oroväckande ut? Kan vara bra att veta om man ska ta express eller vanlig väntan. Det grå har blivit missfärgat pga smuts det ljusa är mera hur mattan ser ut invändes. Bilden är tyvärr suddig. Mönstrade, bruna och beige kakelplattor. Vit kant. Olika material möts på sliten yta. Nedslitet golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Brukar skicka mina prov till Asbest-Ident i Umeå. Kostar 500 + moms och man får svar inom 2-4 dar.
 
K
Jag brukar skicka mina till A-analys, går på 500 inkl moms för 2 dagars svar och 400 för 1-2 veckor.
Resultat och faktura kommer på mail, och oftast mycket snabbare än svarstiden jag själv valt.
Dock har jag vägarna förbi A-analys, så jag har släppt mina prover direkt i deras asbest-brevlåda på väg till jobbet.
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Mattan känns rätt så tjock om man kollar på dom ställen den släppt helt. Om jag skickar in den till A-analys, kommer dom att kolla alla lager i mattan?

Jag vet att detta är ett tjatigt ämne men jag uppskattar verkligen att ni hjälper mig.
 
Nej de kollar nog bara limmet.
 
Det låter lite konstigt. Hur ska jag göra för att dom ska kolla hela materialet?
 
Madde123 skrev:
Det låter lite konstigt. Hur ska jag göra för att dom ska kolla hela materialet?
Dom kollar bara en liten bit under microskåp 5x5 cm är ett för stort prov.
 
Men hur ska jag göra för att dom ska kolla vad mattan innehåller då? Mattan har ju kluvit sig på vissa ställen, därför vill jag veta om själva mattan har några farliga ämnen. Jag förstår att dom bara undersöker en liten bit, men vill att dom undersöker alla lagren i mattan.
 
Det är väl bara att tala om för dom att du vill ha alla lager analyserade? Och betala för det såklart....
 
Vad är dom gråa bitarna, ligger mattan lös på golvet?
 
Mattan ligger inte löst. Det övre lagret med mönstret är det som har lossnat på grund av utslitning. Under det så är det det ljusa materialet som ligger ovanför själva golvet, färgen är väldigt ljust, det grå är missfärgat av ingrott smuts. Limmet antar jag ligger under det ljusa. Såvida det inte är limmet. Jag är väldigt dålig på sånt här.
 
Ok, det får jag göra. Behöver jag separera lagren själv eller tror du dom gör det, bara jag säger till att jag vill få alla lagren undersökta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.