Hej,
Är nyligen inflyttad i en bostadsrätt där köksfläkten i min mening har en udda lösning. Bakgrunden är att efter ventilationsbesiktning byttes alla köksfläktar, som tidigare var kopplade till frånluften, till kolfilterfläkt.

Det mynnade i en lite lösning jag tagit över och inte är helt nöjd med. Utloppet för fläkten är inuti skåpet ovan spisen med små utsågade hål i luckan. Detta fungerar inte speciellt bra i min mening då både kondens och fett ansamlas inuti skåpet.

Lättast vore att dra om utloppet rakt upp och ut ur skåpet om inte den husets fläktkanal blockerade hela ovansidan av skåpet. Nu som jag ser det finns det två lösningar:

1. Dra en en fläktkanal genom skåpet bredvid och upp, med utlopp nära frånluften.

2. En lösning där skåpsluckan kapas i toppen och ersätts av ett fläktgaller eller liknande där luften leds rakt ut ur skåpet fast rakt fram.

Missar jag någon annan lösning eller är alternativ 1 att föredra? Finns det något jag bör tänka på?

Skulle föredra något som ser elegant ut. Tyvärr är det nog ett gammalt Ikea faktum kök så att ersätta luckan med utsågningen med en hel inte det enklaste.

• Köksfläktslösning med skåplucka med utsågade horisontella hål för ventilation, anslutet till kolfilterfläkt, med problem med kondens och fettinsamling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet köksskåp med kryddburkar och en ventilationskanal samt små hål utskurna i skåpsluckan ovan spisen för köksfläktens utlopp.
    Skapa konto
  • Skåp ovanför spis med fläktkanal av metall, hyllor förvarar kryddburkar. Skåpslucka har utsågade hål för avluftning av köksfläktens kolfilter.
    Skapa konto
Lösning 1 låter okej. När blev fettfiltret rengjort senast och gjordes det ordentligt? De ska rengöras oftare än man tror, 1 gång/månad ca.

Finessen med nuvarande lösning är ju att mycket av luften ändå sugs ut genom imkanalen, utan åter gå ut i köket, men utan att skapa övertryck i imkanalen. Man kanske skulle kunna göra den "drabbade delen" av skåpet lite mer tålig mot fett och kondens.

Edit: jag tror jag såg fel. Är imkanalen pluggad inne i skåpet?

Kolfilter har aldrig fungerat och kommer aldrig att fungera. De finns till för att byggföretaget skall kunna visa att en köksfläkt finns. Inte för att användas och fungera.

Att ersätta luckan är inget problem. Vanligt snickeriarbete.

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Då får jag tänka vidare på hur jag bäst drar kanalen. Finns det någon regel för hur nära frånluften de får vara? Minns att jag läst 15 cm.

Kan inte svara på hur fettfiltret rengjorts tidigare då jag flyttade in innan jul. Har framförallt haft problem med kondens i skåpet om luckan är stängd.

Ja precis, IM kanalen är pluggad inuti skåpet och det är inget jag kan öppna upp. Utan jag får nog dra utloppet ut ur skåpet.

Har samma erfarenhet av kolfilterfläktar tyvärr. Nu är det en liten förening och det fanns nog inte mycket kunskap för att göra en annan lösning för att få godkänd OVK. Luckan verkar inte omöjlig då.

CallePalle CallePalle skrev:
IM kanalen är pluggad inuti skåpet och det är inget jag kan öppna upp.
Det låter väldigt fel. Vem har pluggat den och varför? Normalt har man en stos/strypning/don där som ger lagom bakgrundsventilation.

BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Det låter väldigt fel. Vem har pluggat den och varför? Normalt har man en stos/strypning/don där som ger lagom bakgrundsventilation.
Det är väl det don som sitter till höger och som syns på sista bilden.

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är bakgrundsvetilation?

BirgitS BirgitS skrev:
Ja det sitter ett frånluftsdon ovan skåpen i sista bilden som försörjer allmänventilationen.

BirgitS BirgitS skrev:
Måste man titta på alla bilder? 😳😳😳

• Haha
Kardan79
  • Laddar…
CallePalle CallePalle skrev:
Tack för svar! Då får jag tänka vidare på hur jag bäst drar kanalen. Finns det någon regel för hur nära frånluften de får vara? Minns att jag läst 15 cm.
Tror inte att det finns någon direkt gräns. Det väsentliga är att din fläkt inte blåser in i kanalen så att den höjer trycket i kanalen.

R
Alfredo Alfredo skrev:
Grundventilation om du föredrar den benämningen.

[länk]
Jaha du åsyftar frånluft! Vore bra att använda begrepp som används av branschen och inte egenpåhittade begrepp som bara förvillar och vilseleder läsare😉

R Rejäl skrev:
Jaha du åsyftar frånluft! Vore bra att använda begrepp som används av branschen och inte egenpåhittade begrepp som bara förvillar och vilseleder läsare😉
Eftersom vi pratade om en imkanal i ett kök tror jag det är rätt uppenbart för de flesta som vill förstå att det handlar om frånluft…

Detta är för övrigt ett forum för amatörer och inte för branschfolk så söker du korrekt och adekvat språkbruk utifrån branschstandard, finns det nog lämpligare platser för dig att diskutera.

• Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Eftersom vi pratade om en imkanal i ett kök tror jag det är rätt uppenbart för de flesta som vill förstå att det handlar om frånluft…
Dumt att vara tydlig och lära sig korrekta benämningar! bättre att hitta på egna benämningar👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.