15 101 läst · 18 svar
15k läst
18 svar
Koks - Stenkol
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 401 inlägg
Har hittat ett parti (ca 400 kg) koks I ett uthus på min fastighet, min fråga är om någon vet vad det kan vara värt och om det fortfarande kan finans intresse för sådant?
Jag är 99% säker på att det är koks, det är som klumpar ca 30-50 mm stora och alltså inte kross eller mindre grus liknande bitar, vilket får mig att tro att det rör sig om koks och inte stenkol, har jag fel?
Jag är 99% säker på att det är koks, det är som klumpar ca 30-50 mm stora och alltså inte kross eller mindre grus liknande bitar, vilket får mig att tro att det rör sig om koks och inte stenkol, har jag fel?
Fungerar väl bra både som jordförbättringsmedel och dräneringsmaterial i stället för dyr Leca så använd det själv.
varför inte bara elda upp det?
vet några som passade på att "hjälpa" till att tömma armens beredskapslager med stenkol när dom lagren avecklades, funkade riktigt bra i pannan bara man inte la in för mycket i taget det blev riktigt varm av att elda med det
vet några som passade på att "hjälpa" till att tömma armens beredskapslager med stenkol när dom lagren avecklades, funkade riktigt bra i pannan bara man inte la in för mycket i taget det blev riktigt varm av att elda med det
Medlem
· Västra Götaland
· 401 inlägg
för att jag har bergvärme! så det är nog en dålig ide.
Ingen som vet något om värdet/priset per kg? Har förstått att det är inte gratis så jag hoppades på att få in en slant på detta.
Ingen som vet något om värdet/priset per kg? Har förstått att det är inte gratis så jag hoppades på att få in en slant på detta.
Har faktiskt tagit hand om motsvarande mängd koks (eller mer) från en arbetskamrat. Sysslar lite med järnsmide och då kommer koksen väl till pass. Koks är svårare att elda med än stenkol, det senare brinner ut själv som ved, men koks slocknar om det inte tillförs luft hela tiden via fläkt. Jag skulle aldrig elda det i min panna, det kan blir rent förbannat mycket värmeutveckling vilket kan få oanade konsekvenser i en panna avsedd för ved el.dyl. Stenkolen ger också mer slagg än koks vilket ger mer vanlig aska. Inget av dem är hälsokost vare sig för miljö eller pannan med tanke på vad det innehåller. Koks är för övrigt torrdestillerat stenkol, där alltså de mer lättflyktiga ämnena har kokats ur.
Man skiljer koks och stenkol på vikten och lystern. Stenkolet är tyngre och ser lite "fett" ut på ytan medans koksen är lättare och mattare grå. Enbart storleken avslöjar inte om det är kol eller koks.
Pris? Ingen aning, kanske 100- 200 spänn för en flyttkartong full eller nåt? Är det dessutom i den stora fraktionen "Pannkoks" måste det krossas ner till smidesstorlek 10-25 mm typ för att blir bra packning vid smide. Inte ett roligt jobb att krossa, vilket ger lite prutmån.
Man skiljer koks och stenkol på vikten och lystern. Stenkolet är tyngre och ser lite "fett" ut på ytan medans koksen är lättare och mattare grå. Enbart storleken avslöjar inte om det är kol eller koks.
Pris? Ingen aning, kanske 100- 200 spänn för en flyttkartong full eller nåt? Är det dessutom i den stora fraktionen "Pannkoks" måste det krossas ner till smidesstorlek 10-25 mm typ för att blir bra packning vid smide. Inte ett roligt jobb att krossa, vilket ger lite prutmån.
Tor inte det är så stort värde att det är något att bry sig om. 400 kg pellets får man för en tusenlapp som jämförelse. Jag skulle frakta iväg det till en avfallsstation fack "brännbart avfall" i värsta fall om det inte kan ligga kvar.
Visst finns det väl några 80-åringar kvar som fortfarande eldar ved i kokspanna men "ved är gratis" så intresset är nog inte så stort där heller.
Någon som har en ässja och sysslar med smide kanske är intresserad.
Visst finns det väl några 80-åringar kvar som fortfarande eldar ved i kokspanna men "ved är gratis" så intresset är nog inte så stort där heller.
Någon som har en ässja och sysslar med smide kanske är intresserad.
Jag skulle lägga ut det på blocket för en femhundring som test. Och för att det känns bra. Det vore ju trist om en hög fin koks inte kom till användning.
Mitt hus var utrustat med kokspanna när det byggdes -57, men den har tyvärr bytts mot tråkig, bekväm och karaktärslös fjärrvärme.
Mitt hus var utrustat med kokspanna när det byggdes -57, men den har tyvärr bytts mot tråkig, bekväm och karaktärslös fjärrvärme.
Medlem
· Västra Götaland
· 401 inlägg
Det är suveränt att elda i en gammal gjutjärnskamin. Särskilt sådana med "brevlådeöppning" för veden. Till skillnad från ved så lämnar stenkol en jättehög med aska/glöd som fortfarande på morgonen efter kvällsbrasan är rejält varm.
Förmodar att du gjort dig av med det redan, men om inte så köper jag det gärna av dig