Hej.

Har möjligheten att köpa en kompressor (3HP 50L). Dock är detta en trefas kompressor och har i nuläget endast tillgång till enfas. Så tanken är att köra den på enfas fram till jag får tillgång till trefas. Om det nu är möjligt!?

Finns inga kopplingsanvisningar eller scheman alls. Utan endast en skylt där det står följande:

3-fas 400v xxxkW
3-fas 230V xxxxkW
1-fas 230V xxxxkW

Har inte effektuppgifterna i huvudet men kan ta reda på det ifall det skulle hjälpa.

Som jag förstår så är det möjligt att köra den på enfas. Givetvis med minskad effekt. Men frågan är hur jag kopplar den?

Motorn är idag Y-kopplad med tre faser.

Det finns väl åtminstone en plint som är märkt och omkopplingsbar?
Motorn ska D-kopplas, två terminaler (valfria) matas med fas och nolla och en kondensator ansluts mellan den tredje fasen och en av enfasanslutningarna. Rotationsriktningen ändras genom att kondensatorn ansluts till den andra enfasanslutningen.
http://www.byggahus.se/forum/el/95742-koppla-om-3-fas-till-1-fas-elmotor.html
3 hästar låter dock lite mycket för att köra på enfas?

Med en frekvensare kan man lösa problemet....

Jag tror inte att kompressorn kommer att starta, efter några kolvslag har den fått upp så mycket mottryck att startmomentet inte räcker till. Går ju fixa till med en pyskran som släpper ut luften under start. Sedan är nog kompressordelen tilltagen så att motorn får full belastning, vid enfas drift orkar nog inte motorn.

Det finns en enkel lösning, köp en enfaskompressor på rusta, CO eller någon annanstan, kostar 500-1000 spänn, blir nog så billigt mot alla moddningar som krävs av din nuvarande. Spara den tills du får trefas och koppla ihop båda kompressorerna så får du tillgång till mycket luft.

Protte

Om det står på märkskylten att den fungerar på 1-fas 230V så gör den givetvis det, med angiven effekt (borde vara runt 1600W).
Lyft på locket så finns säkert ett litet schema, annars är det bara koppla som Bo förklarade.
Du kan räkna ut luftflödet vid 1-fas genom att jämföra med effekt och luftflöde vid trefas.

mrfrenzy skrev:
Du kan räkna ut luftflödet vid 1-fas genom att jämföra med effekt och luftflöde vid trefas.
Riktigt så enkelt är det väl inte. Om motorns effekt räcker till för att driva kompressorn med enfas får man nästan samma flöde. Om effekten inte räcker till orkar den inte gå alls. Alternativt blir den överhettad efter ett tag. Varvtalet minskar inte nämnvärt av omkopplingen till enfas. Däremot momentet.

Erik

Bild på märkskylten skulle underlätta. En del skyltar har alla spänningar o.s.v. förtryckt, sedan kryssas bara det som gäller för den maskinen. En kompressor är relativt lättstartad då den startar avlastad.

Startar avlastad??

Men hur länge?

Enfasdrift = lågt startmoment = långt startförlopp = mottryck byggs upp innan motorn fått fart så vridmomentet börjar komma.

En trefasmotor har normalt dubbelt startmoment mot momentet vid normal drift.

Någon på detta forum höll på med en skylift som skulle konverteras till enfasdrift, det gick inget vidare. Där får man också mottryck och det går ju inte att minska effektbehovet som man kan göra med en cirkelsåg.

Protte

Vanligast är en "pys"-ventil inbyggd i tryckströmbrytaren som är öppen tills motorn fått upp tillräckligt varv och flödet genom ventilen får den att stänga. Eller en elstyrd ventil och tidrelä på lite större modeller.

Vad roliga prylar man får hålla på med när man har hus :) Jag skulle gissa på att det är bara koppla in och prova och se vad som händer, kanske säkringen går men den kan man ju byta.

Om väl prylen startar och kompressorn går så kommer det säkert funka ett tag tills det att mottrycket blir så stort att motorn inte längre orkar driva och då lär den tappa varvtal och bli varm, om det inte finns någon övertrycksventil eller likande någonstans. Annars kanske du kan köra motorn manuellt och bara lyssna till varvtalet och stänga av när det är dags. Skulle gissa på att du har upp till 30 eller 60 sekunder på dig att stänga av innan lindningen brinner av ;)

Tack för alla svar.
Eftersom det verkar väldigt besvärligt att få den att gå på enfas, tror jag att jag köper den och stuvar undan den till jag har tillgång till trefas. Verkar lättare så ;)
Har klarat mig utan kompressor hittils, så jag klarar mig nog utan ett tag till.

Tack ändå för alla hjälpande svar.

Kan du inte fixa 3-fas istället för att fixa kompressorn? Typ spisuttag eller liknande

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.