Jo men det finns helt klart billiga lampor från Kina som också är bra!
 
Bo.Siltberg skrev:
De flesta köper inte lampor från Kina för att de är bra, utan för att de är billiga.
Ungefär som att köpa utomhusbelysning och rörelsevakter från Jula :rolleyes: :rolleyes:

(Flåt kunde inte låta bli)
 
  • Gilla
Snailman och 4 till
  • Laddar…
Hm, det där var elakt... :(
 
Snurre skrev:
För några år sedan köpte även jag led downlights från Kina. Glömt var men spelar mindre roll. Intrycket var bra, kändes gediget byggda, fina varmvita ljus. Men precis som många andra råkat ut för, mer än hälften har slutat fungera.

Eftersom tråden har några år på nacken så antar jag att många av er sitter inne på erfarenheter om hållbarhet, kvalité, etc.

Kan ni rekommendera leverantörer som håller hög kvalité på sina produkter?

En tråd med 43 sidor........... Verkligen ingen som har något att delge?
 
Snurre skrev:
En tråd med 43 sidor........... Verkligen ingen som har något att delge?
Mina fungerar ännu.
Problemet med din fråga är att många har inte haft tillräckligt många brinntimmar ännu.
Jag gissar att mina äldsta från Kina ligger strax under 10000.
 
Ja men det är "good enough"! :) Som jag nämnde är mina ett par tre år gamla men säkert hälften trasiga. Jag är bara ute efter rekommendationer och återförsäljare. Lampor som håller bra kvalité, bra ljus och inte har gått isönder på löpande band.
 
Jag gjorde en del förfrågningar för att få en uppfattning om vad som levererades förra året.
Generellt gav företagen på alibaba bättre intryck än aliexpress.

Tittar man på lampor runt 10-15 USD + frakt för 10-15W kan man nog få rätt bra lampor med ledchip tillverkade av de större leverantörerna.
Jag skulle undvika lokalt tillverkade chip och lampor med låga kylfänsar.

Titta efter Cree CXA chip.
 
mikst skrev:
Jag gjorde en del förfrågningar för att få en uppfattning om vad som levererades förra året.
Generellt gav företagen på alibaba bättre intryck än aliexpress.

Tittar man på lampor runt 10-15 USD + frakt för 10-15W kan man nog få rätt bra lampor med ledchip tillverkade av de större leverantörerna.
Jag skulle undvika lokalt tillverkade chip och lampor med låga kylfänsar.

Titta efter Cree CXA chip.
Varför CXA chip, vad är det som är bra med det?
 
Mina 3w warmwhite köpte jag runt 2010 o de kostade runt 30-35:-/st inkl frakt fungerar kanon (har dem som fasadbelysning)
 
sblixten skrev:
Varför CXA chip, vad är det som är bra med det?
Cree har gjort det chipet för att fungera bra i denna typ av belysning.
Jag frågade även ett antal olika leverantörer och alla rekommendera Cree som bästa chipet.
 
mikst skrev:
Cree har gjort det chipet för att fungera bra i denna typ av belysning.
Jag frågade även ett antal olika leverantörer och alla rekommendera Cree som bästa chipet.
Cree tror jag också är ett väldigt bra val.
Jag har själv några xt-e och undrar vad som är bättre med cxa?
 
Nån som svart på vitt kan slänga fram en kina version av downlight till apparatdosa (60 mm cc på skruv)? Har letat ihjäl mig nu utan att hitta grejer med rätt mått osv. Vad heter ens apparatdosa på engelska ;P ?
Jag vet flera svenska varianter men de är dyra som brännevin!
 
Jag tror det kan bli svårt. Särskilt aliexpress är inriktad främst mot USA-marknaden och där har man fyrkantiga dosor.

_35.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Ofta är de man köper från Ali väldigt billiga, så då kan man köpa några till och ändå komma mycket billigare undan....

(En del säger att de har garanti.... hmmm blir nog billigare att beställa ett gäng nya än att utnyttja eventuell garanti med tanke på fraktkostnaden)
 
Har faktiskt fått nya lampr/drivers av AliExpress-säljare då ett par gav sig. Behövde inte skicka tillbaka de gamla.

Men visst är det som du säger; man kan köpa ganska många för mellanskillnaden. För att citera J. Pinette: "I think I can absorb the risk on this one..."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.