Detta är samma väderstation som Telldus säljer:
- https://www.jula.se/catalog/hem-och...r/vaderstationer/tradlos-vaderstation-014331/

Och denna tempgivare lär ju vara den billigaste man kan hitta:
- https://www.jula.se/catalog/hem-och...derstationer/sensor-till-vaderstation-014332/

Eftersom detta är samma som Telldus säljer så bör den vara kompatibel med deras 433MHz och med RFXTRX, jag kommer att köpa och testa innan helgen...

Jag använder fortfarande en Domoticz med RFXTRX för termometrar mm då det inte finns så mycket bra för ZigBee...

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Hittar inget på Julas sida om att denna fungerar mot Telldus eller att det är samma. Väldigt lik håller jag med om men den jag har från Telldus har annat fäst om jag inte kommer ihåg helt fel.
Bra pris om den fungerar lika bra. Kommer hålla koll på dina tester.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Det som är lite trist i HA-sammanhang är samma begränsning som nästan alla andra 433MHz-givare och det är antalet adresser. Oftast som i detta fall 3, ibland 8, och undantagsfall typ 256, men då byter de också adress efter nollställning t.ex. batteribyte.

Annars var det ju ett ruskigt bra pris.

Tveksamt om de länkade prylarna funkar med Telldus.
Telldus har gjort anpassningar i sin väderstation på så vis att det är innomhusenheten som sänder 433-data till tellstick:en.

Jag får inte igång det med RFXTRX. Den hittar ingenting. Då är det läge att kolla på firmwareuppgradering av enheten då.

Nu köpte jag stationen ändå för att jag ville ha en bättre mätare i köket.

Jag kanske får göra en sådan här istället:
- https://randomnerdtutorials.com/decode-and-send-433-mhz-rf-signals-with-arduino/

Då skall jag väl få in datat i alla fall...

E etompau skrev:
Tveksamt om de länkade prylarna funkar med Telldus.
Telldus har gjort anpassningar i sin väderstation på så vis att det är innomhusenheten som sänder 433-data till tellstick:en.
Jo, jag såg det nu när jag läste Telldus manual.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Hittar inget på Julas sida om att denna fungerar mot Telldus eller att det är samma. Väldigt lik håller jag med om men den jag har från Telldus har annat fäst om jag inte kommer ihåg helt fel.
Bra pris om den fungerar lika bra. Kommer hålla koll på dina tester.
Det är samma som Telldus har, en annan HW-generation dock (skärmen har en annan layout).

pacman42 pacman42 skrev:
- [länk]

Och denna tempgivare lär ju vara den billigaste man kan hitta:
- [länk]

Eftersom detta är samma som Telldus säljer så bör den vara kompatibel med deras 433MHz och med RFXTRX, jag kommer att köpa och testa innan helgen...

Jag använder fortfarande en Domoticz med RFXTRX för termometrar mm då det inte finns så mycket bra för ZigBee...
Inte kanske någon lösning men det finns ett aktivt github-projekt för det här. Ska kolla lite mer vad som krävs.

[215] Emax W6, rebrand Altronics x7063/4, Optex 990040/50/51, Orium 13093/13123, Infactory FWS-1200, Newentor Q9, Otio 810025, Protmex PT3390A, Jula Marquant 014331/32, Weather Station or temperature/humidity sensor

https://github.com/merbanan/rtl_433

• Älska
pacman42
  • Laddar…
Kollade lite mer nu på morgonen och så här funkar det.

Har ju en Telldus Tellstick Znet själv och mycket bra att veta att det finns en lösning för 433MHz prylar om Telldus skulle få problem eller vad man nu väljer i framtiden som gateway.

Just den här demon är lite på "nördnivå" men man ser hur det fungerar.

Vill man ner på riktig nörd-nivå, så är det som gäller en dvb-t mottagare, rtl_sdr + rtl_433 och en RPi med WeeWx. :p Har inte hittat någon vädersensor på 433mhz som jag inte har kunnat plocka in hittils. Tror jag har 5 olika märken på mina just nu, plus ett par zigbee Aqara som jag matar in med mqtt från Home Assistant (matar även WeeWx data till HA för nuvarande väder, men HA är inte idealiskt för att spara långsiktig väderstatistik, har väderdata i WeeWx tillbaka till mars 2018. ) Kommer inte undan att vissa sändare vill byta namn efter batteribyte, men där kommer en oväntad fördel med att använda olika fabrikat, om det bara finns en med samma namn så är det bara att sätta wildcard på Id och kanal.
Lite mer jobb att få igång än färdiga lösningar, men fruktansvärt stabilt när det väl är igång.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Wooe Wooe skrev:
Vill man ner på riktig nörd-nivå, så är det som gäller en dvb-t mottagare, rtl_sdr + rtl_433 och en RPi med WeeWx. :p Har inte hittat någon vädersensor på 433mhz som jag inte har kunnat plocka in hittils. Tror jag har 5 olika märken på mina just nu, plus ett par zigbee Aqara som jag matar in med mqtt från Home Assistant (matar även WeeWx data till HA för nuvarande väder, men HA är inte idealiskt för att spara långsiktig väderstatistik, har väderdata i WeeWx tillbaka till mars 2018. ) Kommer inte undan att vissa sändare vill byta namn efter batteribyte, men där kommer en oväntad fördel med att använda olika fabrikat, om det bara finns en med samma namn så är det bara att sätta wildcard på Id och kanal.
Lite mer jobb att få igång än färdiga lösningar, men fruktansvärt stabilt när det väl är igång.
Jovisst men för mig är det viktiga att se att det finns en lösning inkl att githubprojektet är aktivt.
Ganska säker på att man lyfter in det som en "stabil" integration till HA eftersom jag tror intresset är stort och ännu större om Telldus skulle få svårigheter.

Tänkte inte på att jag kanske skulle haft med länk.
https://github.com/weewx/weewx
https://weewx.com/

Skärmdump av klimatdata: observationsdagar, genomsnittstemperatur och regndagar per månad, med ikoner och statusfält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Regn sensorn från Oregon Scientific som kom med väderstation som la grunden till resten la av 2020, hittade en billig TFA Dostmann på Amazon förra sommaren. Alltid irriterande när ens egen lathet/upptagen-med-annat-tendens sabbar statistiken, men... shit happens, om 25 år när ingen minns kan jag låtsas som att 2021 var det torraste året i mannaminne. :crysmile:

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Frågan är om det inte är enklare och billigare ändå att bygga på en sådan här istället:
- https://randomnerdtutorials.com/decode-and-send-433-mhz-rf-signals-with-arduino/

Jag tänker mig dock i så fall att bygga med en ESP istället eftersom det är vad jag redan har igång hemma.

Jag tittar även på detta projektet:
- https://github.com/bphermansson/EspSparsnasGateway

Jag har nu beställt bägge dessa radio för totalt 60kr och sedan får vi se vilken av dem som dyker upp först, där har vi nog vinnaren i vilken lösning jag bygger...

pacman42 pacman42 skrev:
Frågan är om det inte är enklare och billigare ändå att bygga på en sådan här istället:
- [länk]

Jag tänker mig dock i så fall att bygga med en ESP istället eftersom det är vad jag redan har igång hemma.

Jag tittar även på detta projektet:
- [länk]

Jag har nu beställt bägge dessa radio för totalt 60kr och sedan får vi se vilken av dem som dyker upp först, där har vi nog vinnaren i vilken lösning jag bygger...
Jo "provar man inte så vet man inte" om man redan har huvudhårdvaran och bara behöver radion.

Har en målsättning med min hemautomagiserng och det är att begränsa all form av hårdvara och behov av olika mjukvara inkl "pillrande" för att få det att funka så för mig ser rtl_433 projektet mycket lovande ut.

pacman42 pacman42 skrev:
- [länk]

...
Det är inte samma väderstation på Jula som Telldus säljer.
Displayen skiljer, men även placeringen på temperaturmodulen och själva formen på den.
Så jag är ytterst tveksam till att den skulle kunna göras kompatibel?

Hannuse Hannuse skrev:
Det är inte samma väderstation på Jula som Telldus säljer.
Displayen skiljer, men även placeringen på temperaturmodulen och själva formen på den.
Så jag är ytterst tveksam till att den skulle kunna göras kompatibel?
Jag har gett upp om att få in den på samma sätt som Telldus gör, jag skaffar min egen radiomottagare istället (se inlägg #11). Bägge dessa radios är mycket enkla att använda, så jag lär nog inte misslyckas, särskilt inte med tanke på att avkodningen finns beskriven i rtl_433. Och om jag sedan kan bygga en ännu enklare lösning för att avkoda alla mina termometrar mm på 433,92 MHz på köpet så kanske jag väljer att göra det också...

• Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
Gammal tråd, men jag har en Tellstick Duo som inte använts på flera år.

Går det att använda den som en generisk 433-radio? Jag vill alltså använda den som antenn för rtl-433 och lyssna på trafik!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.