Hej!

Bestämde mig för att köpa verktyg från Toolking.com USA
Inhandlade. Skruvdragare, sticksåg, samt en cirkelsåg. Dessutom 4 st batterier plus laddare.
Köpte sen en transformator från chlasolsson för 139 :-
Allt är på 28V. Betalade ca 6000:- för allt med frakt. Sen fick jag ju då betala tull vilket var på 1200:- totalt för allt 7200:-
Men problemet är att jag tycker att batteritiden är dålig. Eller rent av väldigt dålig.

Min fråga är: Transformatorn jag köpte är på 50w. Fanns även 100 watts att köpa. Spelar detta någon roll? Kräver 28 voltarnas batterier kraftigare transformator. Blir jag tvungen att köpa en och sticka i kontakten direkt utan transformator.
 
vilken typ av batteri o hur många Ah?
 
50W lät lite lite för en laddare, har du kollat hur mycket den drar? Min 110V Makita-laddare klarar sig nätt och jämnt på en 100W trafo. Sitter väl nån klisterlapp på laddaren där du kan läsa innantill precis hur stor trafo du minst måste ha.
 
Redigerat:
Laddströmmen på en
528394_DC9000_1.gif]
[36 V Laddare (DE9000)]
är 3A. Om din laddare är liknande (de flesta verkar ladda med runt 2,5-3A) och detta kan ske utan förluster (Orealistiskt - javisst!)
så behöver du 28V*3A=84W. Har vi därtill förluster - vilket vi har i form av värme - så behöver du en 100W trafo alla gånger!

Mer info: en laddare har en effektivitet på ca 75-80% dvs. om du vill ha 84W å ladda med så måste du tillföra 112W.

Om du gillar att pilla å testa kan du ju mäta spänningen du får ur trafon obelastad (borde vara runt 250V) och jämför när din laddare är inkopplad. Min gissning är att den sjunker till typ 150...
 
Redigerat:
Okej då är det som jag misstänkte! Tur är väl det för annars hade jag fått springa fram och tillbaka till laddstationen hela dagen;)

Tack så mkt för all tips och hjälp!!

MVH Andreas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.