Hej!

Vi börjar tro att vi har gjort ett dåligt köp.. =(
Köpt ett hus från 1806 som flyttats och återuppförts för 5 år sedan. Vi fick höra att allt var gjort enligt konstens regler med lerklining, lindrevning osv. Ingen tilläggsisolering alls. Anticimex har besiktigat utan stora anmärkningar. Dock valde vi bort energibesiktning eftersom det skulle blivit utifrån en schablon eftersom uppvärmningssystemet kopplades in i sommar. (Köksvedpanna med 750 l acktank och elpatron)
Vi har bott här en vecka nu och idag är temperaturen behaglig men det är nu vindstilla och 5 plus. Tidigare i veckan var det väldigt blåsigt och ca 0 grader. Det kändes som det blåste genom hela huset! Fick sen höra av grannar att hela huset byggt av baltiska svartjobbare och att dom inte hade riktig koll på hur man sätter upp en timmerstomme. På vissa ställen skulle det visst ha varit glipor på 5-10 cm! Och det skulle visst inte vara farligt men grannen trodde att det kanske inte var ordentligt drevat och han var inte heller säker på att det var ordentligt med vindpapp på hela utsidan.
På en del ställen kan man se timmerstommen inifrån och där ser alla stockar ut att ligga bra och det ser bra drevat ut dock har dom satt vindpapp på insidan. Vet inte om det kanske betyder att dom inte satt någon på utsidan...

Tips och råd önskas!

Vad säger säljaren? Finns ingen fotodokumentation?

Det första torde vara att ta reda på hur man byggt (vilket torde vara enkelt med tanke på att huset är 5 år gammalt). Är det så dåligt som grannarna säger hade jag nog övervägt att försöka häva köpet. Annars kanske man borde komplettera med vindpapp där det saknas och förbättra drevningen. Ett stort jobb som säljaren till stor del bör bekosta om de uppgett att vindpapp var korrekt monterad och drevningen var korrekt utförd.

Vi frågade inte om vindpapp.. Vi frågade om allt var gjort enligt reglerna. Kanske var en dum formulering.. Vi trodde att eftersom huset räknades som ett nybygge med allt vad det innebär av kvalitetsansvariga osv så skulle det vara kontrollerat. Usch. Känns som vi varit naiva.

Jag är ingen isoleringsexpert men har bott 4 år på 80-talet i ett torp från 1874 som hade timmerväggar med plankor på utsidan, lerklinkning och nåt slags skivor på insidan av väggarna. Innanfönster, vedspis i köket och kakelugn i rummet nere. Visst var det kyligt på mornarna men inte så man inte kunde bo där 12-13 grader som lägst om jag minns rätt men det var på vintern, i köket på morron innan man tände i spisen. Blir ert hus obeboeligt vid 0 grader och lite blåst låter det rejält sämre än vårt gamla och då är inte erat nåt bra gjort antar jag.
Kontakta säljaren som "frhe" skriver och om väggarna är fel/dåligt uppsatta vilket sedan döljs av plank och skivor borde Ni ha möjlighet att hävda ett dolt fel tom. Om Ni sen ska häva köpet eller få köpeskillingen sänkt är väl en förhandlingsfråga.
Men börja med säljaren och mäklaren få höra vad de säger.
Om Anticimex ändå varit där redan kan det vara idé att kontakta dom och förklara läget, kanske har dom nåt att föreslå eller en annan typ av besiktning utifrån denna frågeställning.

Det är en dolda fel-försäkring på huset. Så den kanske gäller.
Huset kan väl inte sägas vara obeboeligt men det var 15 grader i köket på morgonen och mycket kallare i hallen där det kändes som det blåste in genom väggen. Det var inte bara vid fönster och dörr. Grannen som bor i ett 1800-talstimmerhus som stått där hela tiden sa att hos dom är det som kallast inne just vid väldigt blåsigt väder just eftersom dom inte har ordentligt med vindpapp eftersom huset är gammalt. Vid minus 30 och vindstilla däremot skulle det gå bra.

Min kära far tyckte inte man skulle lyssna för mycket på grannar som inte gillade att det här huset blev byggt från början utan bo en vinter och se var det ev. skulle behövas tätas.

Vi ska försöka få tag på den som varit kvalitetsansvarig på bygget och höra.. Det som oroar mig mest är ju att det ska vara andra stora fel. Tänk om stommens kvalitet inte var ordentligt kontrollerad tex...

Redigerat:
Dolda-fel-försäkring är till för säljaren och är egentligen inte så bra för dig eftersom säljaren då har ett försäkringsbolag som tar över. Och de brukar inte vilja betala utan dom från en rättegång.

Men kolla upp lite först- då blir det enklare att ge råd!

Ett hus som är uppfört för 5 år sedan bör (enligt mig) vara gjort någorlunda efter dagens byggnormer (om de skall få bygglov) och bör vara någolunda tätt.

Lite drag här och där kan göra rätt mycket. Det behövs inte speciellt stora springor för att det skall blåsa igenom.

Bara för att det var gjort av baltiska jobbare, behöver det inte vara dåligt gjort. Jag har haft polacker (dock vitt) till det mesta i mitt hus och det som strulat har varit den svenska rörmockaren och den svenska elektrikern...

Börja med att leta upp var det blåser in någonstans ( känn med handen eller ta ett ljus till hjälp) och tryck in lite isolering/byggskum/latexfog (beroende på storlek osv) i springorna (så ni får ett drägligt boende). Tänk dock på att den gamla typen av hus skall vara dragiga för att huset skall "fungera" om du tätar huset kan du få problem med fukt osv och du behöver verifiera/komplettera med ventilation.

Själv har jag ett gammalt hus (1918) som jag renoverat (typ bara stommen kvar, och knappt det) och jag har kört med ett antal paxfläktar som snurrar hela tiden för att få ut fukten.

Sedan beror det rätt mycket på vad man är van vid. I vårt gamla hus så var det kallt så in i hä...... vid golvet och det är varmt i jämförelse att stå direkt på betongplattan (som är isolerad underifrån) i det nya huset.

Lyckat till!

Huset är nog inte gjort enligt dagens byggnormer utan återuppfört till originalskick. Dock är det en isolerad lecagrund och 50 cm cellulosa på vinden. Men det är inga moderna material i väggarna.

Vi har kollat upp lite och på alla ställen vi kan se är det vindpapp på utsidan. Vi har även krupit ner i inspektionsluckor i grund och kikat upp på vinden och överallt ser det bra ut. Det känns som ett bra tecken för att det inte ska vara ett totalt fuskbygge med stommen heller. På ganska många ställen ser man timmerstommen och där ser det bra ut (vad vi kan bedöma) Grannen sa också att stommen inte varit ordentligt uppmärkt men på dom ställen vi kan se innifrån är stockarna märkta med siffra och bokstav...
Vi ska prata med en annan granne idag som visst var mer insatt i det här bygget. Men vi ska ha i bakhuvudet att ingen av grannarna var förtjusta i att det här huset byggdes.

Jag bor också i ett gammalt hus och känner igen problemet.
Jag tätnade allt: Tapetskarvar, tapeten mot foder, foder mot fönsterkarmar och tak, jag "syndade" och fogade även pärlspånten med latex. Sedan omkittade jag innefönstrarna och tätnade med gummilister mot karmarna (ytterfönstrarna skall vara dragiga)

Mycket bättre än innan.

Luftfuktigheten är inget problem. Även om jag torkar kläder i vardagsrummet och ventilerar ytterst moderat (jag har ingen aktiv ventilation och öppnar sällant ut) krypar den bara precist över 40%.
Tror att diffusionsöppna färg och tapet är viktigare än direkt drag, jag har målat med äggolja-färg och vanlig linoljafärg. Drag eller aktiv vent tror jag bara behövs om man har diffusionsspärr.
Min värmepump i vardagsrummen värmar upp hela bottenvåningen (80kvm), och när det bliver kallt ute (<-5) elder jag extra i den ena kakelugnen.

Du har köpt ett hus från 1806. Det är i princip i originalskick. Att man tog isär och satte ihop huset för fem år sedan gör inte att det blir som om det var nybyggt för fem år sedan, det är som det var 1811.
För 200 år sedan var husen kalla och dragiga. Man eldade så mycket man orkade och gick med ytterkläderna på sig inomhus. Under den kalla årstiden samlades hela familjen i köket, runt spisen. De yttre rummen stängdes av och användes inte alls. På natten sov hela familjen i en och samma säng, under ett gemensamt täcke. Ofta hade man djuren inomhus för att tillgodogöra sig värmen från dem. Ändå var det inget ovanligt att temperaturen sjönk till frysgrader under natten. Man fick inleda dagen med att knacka hål på isen i vattenhon.

Så om du bor i ett hus i originalskick från 1806 så är det som det var då, inte som 2009. Du har visserligen en modern panna, men den har ändå inte mycket högre effekt än vad en kakelugn eller en rejäl köksspis hade. Så pannan förändrar inte situationen markant.

Ang: att prata med den kvalitetsansvarige: Den kvalitetsansvarige kontrollerar att vissa samhällskrav är uppfyllda. Han kollar inte drevning mellan stockar och liknande.

C
Enklaste sättet att kolla om huset är "dåligt isolerat" måste ju vara att thermofotografera huset då får du reda på huset hela isoleringssituation.

andersmc skrev:
Du har köpt ett hus från 1806. Det är i princip i originalskick. Att man tog isär och satte ihop huset för fem år sedan gör inte att det blir som om det var nybyggt för fem år sedan, det är som det var 1811.
För 200 år sedan var husen kalla och dragiga. Man eldade så mycket man orkade och gick med ytterkläderna på sig inomhus. Under den kalla årstiden samlades hela familjen i köket, runt spisen. De yttre rummen stängdes av och användes inte alls. På natten sov hela familjen i en och samma säng, under ett gemensamt täcke. Ofta hade man djuren inomhus för att tillgodogöra sig värmen från dem. Ändå var det inget ovanligt att temperaturen sjönk till frysgrader under natten. Man fick inleda dagen med att knacka hål på isen i vattenhon.

Så om du bor i ett hus i originalskick från 1806 så är det som det var då, inte som 2009. Du har visserligen en modern panna, men den har ändå inte mycket högre effekt än vad en kakelugn eller en rejäl köksspis hade. Så pannan förändrar inte situationen markant.

Ang: att prata med den kvalitetsansvarige: Den kvalitetsansvarige kontrollerar att vissa samhällskrav är uppfyllda. Han kollar inte drevning mellan stockar och liknande.
Jag förväntade mig inte nyskick och ville heller inte ha det. Men eftersom dom påstått att det var drevat som det skulle och när sen grannen säger att det var glipor på 5-10 cm blev jag orolig. Egentligen inte mest för att det var dragigt utan för att dom som satte upp stommen kanske inte visste vad dom gjorde.. Tänk om det rasar tänker jag. Jag har ingen erfarenhet av timmerhus och vet inte hur dragit det "ska" vara. Bara det inte är något fel så kan vi absolut stå ut.

Ok. Då vet jag också att det inte är någon idé att prata med kvalitetsansvarig. Däremot har jag blivit lovad en lista på hantverkare som varit med på bygget. Ska trycka på lite mer för att få den. Kanske kan få svar där.

carra skrev:
Enklaste sättet att kolla om huset är "dåligt isolerat" måste ju vara att thermofotografera huset då får du reda på huset hela isoleringssituation.
Det var faktiskt något jag tänkt på att man kanske kunde göra. Finns det att hyra? Antar att det ska vara en kall dag och mycket uppvärmt inne?

Jag tycker Andersmc drar till lite för drastiskt nu. Visst går det att få varmt i ett timmerhus med fasadpanel och lerklining. Jag envisas att det är en fråga om att få bort drag. Även om drevningen kanske inte är perfekt så går det med många små medel att få det tät ändå.

Det kanske glipar mellan planken, men om lerklining, tapet etc är tät blir det stillastående luft i gliparna, och det är väl inte så farligt. Lite grann som dubbelfönsterna där ytterbågen skall vara dragig och innerbågen tät. Dom isolerar ju ändå.

Tror inte du behöver vara rädd att huset raser. Och om det har stått i 5 år nu blir det nog inte många flera sättningar heller.

Tätna mot drag i väggar, tak, skarvar, fönster etc... Och se hur det blir.

Lycka till :)

Skilj mellan HUR man kan fixa och åtgärda ett eventuellt problem, dvs hur man fixar ett varmt timmerhus och de LAGKRAV som faktiskt borde gällt vid nyuppförandet.

För fem år sedan hade du PBL plan och bygglagen med tillhörande BFSer (Boverkets författningssamling). De senare reglerar hur ett hus i nyproduktion och omfattande ROT-renovering ska uppföras. I BBR finns (och jag är ganska säker fanns även då) ett regelverk om energiåtgång för huset som sådant. Jag är ingen expert om det hela men om jag inte minns fel rör det sig om en beräkningsmodell som säger att huset ska klara av att uppvärmas med ett värmebehov om 110 kWh/m2/år. Detta krav ska dessutom sänkas till hälften vid årsskiftet. Om detta finns det fler trådar här på forat, så sök lite under "värme"

se http://www.byggahus.se/forum/miljoe-haelsa/130023-ny-energilag-staemmer-detta.html

Så be den fd kvalitetsansvarige uppvisa hur kontrollplanen såg ut och vilka kontroller och dokumentation som upprättades gällande energiberäkninarna vilka bla finns i BBR kap 9. Du kan också nu sätta dig ner och försöka räkna lite själv för att överslagsmässigt gissa dig fram till om ditt hus är i närheten av att klara 110 kWh/m2 per år. För att jämföra om du t.ex. värmer 100 m2 med direkt-el skulle huset måsta vara byggt så att det klarar uppvärmningen på endast 11000 kWh.

Det är ju dessutom ett krav på att småhus ska vara energideklarerade vid överlåtelse, så att ni inte fått denna är en ren skam och direkt felaktigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.