Det är inte vilken effekt spisen klarar av man ställer in. Det är vilken effekt elinstallationen klarar. Det står i tabellen att om du har 20A säkring så rekommenderas att du ställer hällen på max 4500 W.
J Josth skrev:
Är det en spis, eller bara en häll?A Amanda Nilsson4 skrev:
Om det är en spis (ugn+häll) då är det som Josth skriver.
I annat fall har du kanske häll och ugn på olika grupper.
Om man har en äldre spis brukar den inte ha möjligheten att begränsa effekten. Men eftersom man sällan eller aldrig använder alla plattor på högsta effekt samtidigt så brukar det fungera bra ändå. Det gäller även den nya spisen. Det är inte så viktigt. Det värsta som kan hända är att säkringen löser.
Men gamla gjutjärnsplattor har väl inte samma maxeffekt?A Avemo skrev:Om man har en äldre spis brukar den inte ha möjligheten att begränsa effekten. Men eftersom man sällan eller aldrig använder alla plattor på högsta effekt samtidigt så brukar det fungera bra ändå. Det gäller även den nya spisen. Det är inte så viktigt. Det värsta som kan hända är att säkringen löser.
Lite störigt att skjuta säkringen då och då när man lagar mat. Skulle iaf jag tycka.
Jag hade föredragit att begränsa maxeffekten.
För det mesta har de det. Sammanlagda effekten på spisens fyra plattor och ugnen brukar vara ungefär 10 - 11 kW vare sig det är gjutjärnsplattor, keramisk häll eller induktion.K Kardan79 skrev:
Absolut. Men i praktiken brukar det inte vara ett problem. Jag är enig med dig om att man gärna kan använda begränsningen när den finns där. Men man behöver inte lägga så mycket tid på att fundera ut den optimala inställningen.K Kardan79 skrev:
Ok! Det trodde jag verkligen inte.A Avemo skrev:
Har uppfattat det som vanligt med effektproblem vid byte till induktion.
Men, så är det väl antagligen inte...
Det är ju ett effektproblem såtillvida att spisen har en högre anslutningseffekt än vad säkringen kan tillhandahålla i en enfaslägenhet. Därför är det många som tror att det skall bli ett problem när de ser effekten på den nya spisen. Men om det blir ett problem beror på hur man använder spisen. Går inte säkringen när man lagar mat med gjutjärnsplattor så gör den inte det när man lagar mat med induktionshäll heller.K Kardan79 skrev:
Som sagt, har väl fått saker om bakfoten.A Avemo skrev:Det är ju ett effektproblem såtillvida att spisen har en högre anslutningseffekt än vad säkringen kan tillhandahålla i en enfaslägenhet. Därför är det många som tror att det skall bli ett problem när de ser effekten på den nya spisen. Men om det blir ett problem beror på hur man använder spisen. Går inte säkringen när man lagar mat med gjutjärnsplattor så gör den inte det när man lagar mat med induktionshäll heller.
Skulle inte vara första gången.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 646 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 646 inlägg
Min spis har fyra gjutjärnsplattor. Total effekt enligt märkskylten är 8915 W d.v.s. om samtliga plattor och ugn och värmeskåp körs samtidigt.K Kardan79 skrev:Ok! Det trodde jag verkligen inte.
Har uppfattat det som vanligt med effektproblem vid byte till induktion.
Men, så är det väl antagligen inte..
K Kardan79 skrev:K Kardan79 skrev:
Det är en trefasspis så 3 x 16A räcker och blir över.
På vilket sätt blir det dåligt?J Josth skrev:
Jag menar, vad är det med just deras spisar som innebär problem?
7400w är ju inte särskilt mycket, så det är väl inte effekten i sig?
Ursäkta att trög!