Hej allesammans!
Har precis gått och blivit ägare till ett hus som är byggt 1981 med en defekt frånluftsventilation (mekanisk)

Har sökt och åter sökt men inte riktigt hittat det jag söker eller helt enkelt inte förstått det som står.

I alla fall, har ett ventilationssystem idag med en fläktmotor på taket. Mina två badrum, tvättstuga, pannrum och kök är allihop kopplade till denna lösning och styrs via köksfläkten. Grejen är att fläkten på taket lagt av och köket i sig inte är något att hänga i julgranen. Så jag tänker byta ut köket, byta ut fläkten på taket till en ny energi snål historia. Men jag har problem att hitta en kökskåpa som ska styra fläkten på taket.

Kollar runt lite på olika sidor som säljer fläktar och dom flesta nämner något som kallas för central ventilation. Men det är väl inte det systemet jag har? Likaså något alliance system. Men då styr spiskåpan ett spjäll och inte varvtalet på takfläkten?

Blir galen, så läser man på om mekanisk ventilation att det är vanligt i nyare villor som saknar självdrag. Men ingen leverantör kan säga att just den här spiskåpan passar till dig med en fläkt på taket och som önskar styra fläktens hastighet via kåpan 😂

Tänker i alla fall åka upp till Elon där jag bor imorgon och höra mig för, förhoppningsvis så förstår vad jag pratar om och kan peka mig i rätt riktning vid valet av spiskåpa.

Eller är det så att jag har någon gammal variant utav frånluftsventilation som inte görs/används längre? I så fall hur gör man annars?

Mvh, Mikael

P
  • Gilla
MikaelKarlsson
  • Laddar…
  • Gilla
MikaelKarlsson
  • Laddar…
SSSS SSSS skrev:
Vi har exakt lika frånluftsystem dom du har. Satte in en Franke Alliance spisfläkt som har en inbyggd fläkt och styrning av frånluftfläkten på taket. Jag är ganska säker på att det var denna fläkt vi köpte:
[länk]

[länk]
Så det är alltså alliance fläktar man ska kika efter, tack 🙏🏻

En annan fråga. Vad har ni för uppvärmning?

Vi har endast uppvärmning via luftvärmepump i nuläget och jag är lite orolig att om man får fart på ventilationen så kommer den att påverka värmen inomhus negativt. Visst man kan väl reglera hastigheten så att inte all luft sugs ut. Men samtidigt vill man ju hålla rätt flöde på ventilationen så att inte fukt och tråkigheter frodas inomhus.

Redigerat:
M MikaelKarlsson skrev:
Så det är alltså alliance fläktar man ska kika efter, tack 🙏🏻

En annan fråga. Vad har ni för uppvärmning?

Vi har endast uppvärmning via luftvärmepump i nuläget och jag är lite orolig att om man får fart på ventilationen så kommer den att påverka värmen inomhus negativt. Visst man kan väl reglera hastigheten så att inte all luft sugs ut. Men samtidigt vill man ju hålla rätt flöde på ventilationen så att inte fukt och tråkigheter frodas inomhus.
Jag tror det finns Alliance med både inbyggd fläkt och med bara ett spjäll. Vi bytte från enbart spjäll till inbyggd fläkt och jag har inte upplevt någon nackdel. Standby är de ett grundflöde med takfläkten och när man slår på spisfläkten så varvar takfläkten också upp.

Vi har ett 70-talshus i Hälsingland på 150m2, original isolering. 2st luftvärmepumpar, elelement, elgolvärme. Vetilationen är frånluft direkt ut. 2024 har vi använt 15300 kWh så ventilationen borde inte dra så mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.