Jag skrev på kontrakt för bostadsrätt nyligen. Det är en gammal förening.

Badrummet är från 2004 tror jag och renoverades IOM stambytet då. Köket har tidigare ägaren troligtvis gjort själva. Hade jag varit smart hade jag frågat styrelsen om renoveringar men nu fick jag tunnelseende.

Nu är frågan: hur ska jag ta mig an det här?

Det första jag tänkte är att ta dit rörmokare och elektriker för att kolla att köket inte är farligt, samt fråga föreningen om dom godkänt köket.

Badrummet är väl gammalt men kanske håller ett år till. Det känns som att köket är mer akut.

Eller vad tycker ni?
 
RoTe
Vad skulle göra köket farligt tänker du? Det enda man inte får ändra utan styrelsens godkännande är väl ventilationen men det är ju inte FARLIGT så att säga.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vad skulle göra köket farligt tänker du? Det enda man inte får ändra utan styrelsens godkännande är väl ventilationen men det är ju inte FARLIGT så att säga.
Bra fråga. Är kl 3 på natten och jag är nojjig..

Jag hade en stor vattenskada i ett tidigare nyrenoverat kök där dom inte hade installerat tätskikt i köket så det rann vatten i väggarna. Om det inte finns några intyg på el exempelvis så vet man ju inte hur dom har kopplat spis och annat.
 
T Träkant skrev:
Bra fråga. Är kl 3 på natten och jag är nojjig..

Jag hade en stor vattenskada i ett tidigare nyrenoverat kök där dom inte hade installerat tätskikt i köket så det rann vatten i väggarna. Om det inte finns några intyg på el exempelvis så vet man ju inte hur dom har kopplat spis och annat.
Tänk så här: om elen fungerar och det inte hittills uppstått några vattenskador så är det nog inga större eller farliga fel. Du kan gå och lägga dig och reda ut detta i lugn och ro utan ångest. Det är ju inte igår detta är byggt utan det har ju uppenbarligen fungerat länge.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tänk så här: om elen fungerar och det inte hittills uppstått några vattenskador så är det nog inga större eller farliga fel. Du kan gå och lägga dig och reda ut detta i lugn och ro utan ångest. Det är ju inte igår detta är byggt utan det har ju uppenbarligen fungerat länge.
Jo du har rätt, med brasklapp att dom inte använt köket då det är så nytt eller bott i bostaden på länge.
 
RoTe
T Träkant skrev:
Bra fråga. Är kl 3 på natten och jag är nojjig..

Jag hade en stor vattenskada i ett tidigare nyrenoverat kök där dom inte hade installerat tätskikt i köket så det rann vatten i väggarna. Om det inte finns några intyg på el exempelvis så vet man ju inte hur dom har kopplat spis och annat.
Tätskikt i kök? Ok numera tätar man väl skåpet under diskhon men... Intyg på el? Aldrig hört talas om. Ta ett par djupa andetag och somna om...
 
  • Gilla
jonmo och 10 till
  • Laddar…
T Träkant skrev:
Jo du har rätt, med brasklapp att dom inte använt köket då det är så nytt eller bott i bostaden på länge.
De har inte använt köket alls? Hur länge har någon bott i lägenheten sedan köket gjordes?
 
RoTe RoTe skrev:
Tätskikt i kök? Ok numera tätar man väl skåpet under diskhon men... Intyg på el? Aldrig hört talas om. Ta ett par djupa andetag och somna om...
Vi kletade på med silikon i min förra förening, trodde det var standard numera.

Tack, ska försöka släppa detta och sova.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
De har inte använt köket alls? Hur länge har någon bott i lägenheten sedan köket gjordes?
0 dagar, ägaren har bott hos partner på sista tiden.
 
RoTe
T Träkant skrev:
Vi kletade på med silikon i min förra förening, trodde det var standard numera.

Tack, ska försöka släppa detta och sova.
Men titta om det finns silikon där då? Det ser jag hur enkelt som helst i mitt skåp...
 
RoTe RoTe skrev:
Men titta om det finns silikon där då? Det ser jag hur enkelt som helst i mitt skåp...
Jo ska göra det när jag får tillträde.. det är om en månad ungefär.
 
T Träkant skrev:
0 dagar, ägaren har bott hos partner på sista tiden.
Det finns ingen misstanke om att något är fel, inget fel har konstaterats, köket används inte och du har inte tillträtt lägenheten.

Köket är det minsta problemet här. Ta det lugnt.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Oj oj oj
 
  • Gilla
Em_A
  • Laddar…
Tätskikt i kök är nog högst ovanligt, det som försäkringsbolagen kräver är att det finns en sån där plastgrunka under diskmaskin samt kyl och frys, detta är ju för att snabbt indikera vid läckage men eventuellt vatten kommer ju fortfarande läcka ut på golvet. Är det något speciellt i utförandet av köket som föranleder någon form av oro? Jag har också 'gjort' ett par kök själv (IKEA stod väl för tillverkning) men att koppla på avlopp och vatten är ju knappast svårt. Har det däremot dragits el till inbyggda spottar på konstiga sätt eller att du finner skarvningar innanför luckorna kanske du ska ta dit en elektriker eller i alla fall lägga upp lite foton här så kan någon säker hjälpa dig avgöra om det är svagström eller något att vara orolig över.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Är väll mest elen jag skulle vara lite orolig för, tex om hemma fixat kan jorden vara fel eller saknas, samt dåligt åtdragna skruvar etc, Inte dumt att kolla upp, ta ditt en elektriker och be dem göra en test av jord och isolationstest i uttagen samt se att ugn/spis och de fasta installationerna är jordade.

Vatten är väll den andra risken
Under kyl,frys och diskamskin ska de vara ett skydd, kompletera detta med en varnare så är man bra skyddad. Kolla kopplingar inte läcker till kranen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.