Hej, skrev kontrakt på en tegelvilla från 1979 förra veckan. Taket är plåt och byttes ca 2007, dock lämnades undertak med "skivor" kvar. Man lade åldersbeständig plast under en del av taket vid byte, oturligt nog inte under hela taket. Som okunnig tycker jag skicket på innertaket ser dåligt ut, men besiktningsmannen säger att det är ganska ok. Säger att man inte behöver byta tak på en gång, utan mest vara uppe en gång per år och se att inget förvärrats. Att skivorna faller ner skall vara normalt, deras funktion är att ta upp kondensfukt etc, men när de fallit ner så finns ju inget skydd kvar längre.

Vi har möjlighet att ångra köpet fram till på Onsdag, vilket ger väldigt kort tidsfrist att hinna undersöka eller besiktiga ordentligt.

Är det någon som känner igen liknande konstruktion och har erfarenhet av om det är "ganska ok" skick.

Någon som vet vad ett takbyte skulle gå på ca? Till vanlig billig plåt, men med nytt underarbete?

Bilder från överlåtelsebesiktning.

Närbild på en plåttakskonstruktion med synliga slitage och mindre skador, skivornas kondition är diskuterad i texten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå plåttak på en tegelvilla, synliga skarvar och några mindre defekter, fotograferat på lite avstånd.
Skapa konto
Del av fasad på tegelvilla med synligt plåttak och takfot, omgivet av grönska, besiktigad för skickbedömning. Bild på en vind med isolering och synliga röranslutningar som slutar i taket, behöver kontroll av funktion. Skadade träfiberskivor under tak med synliga fläckar och nedfallna bitar vid takstolarna.
Skapa konto

Vad syns på nedersta bilden på isoleringen, snö? Var det snö vid besiktningstillfället? Det är en usel konstruktion som jag inte skulle vilja ha. Budgetera ett byte inom Max 5 år. Lägga på råspont och papp är billigt och om man väljer tex shingel blir det snyggt att titta på också. Mycket av jobbet klara ni själva som amatörer

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad syns på nedersta bilden på isoleringen, snö? Var det snö vid besiktningstillfället? Det är en usel konstruktion som jag inte skulle vilja ha. Budgetera ett byte inom Max 5 år. Lägga på råspont och papp är billigt och om man väljer tex shingel blir det snyggt att titta på också. Mycket av jobbet klara ni själva som amatörer
Jag bröt ut en del av min tidigare tråd angående husköpet, specifikt för taket, så du har nog sett bilden tidigare. Det är inte så stora hål att det kan snöa in. Möjligen spikhål eller kondens som ger fuktmärken. Gissar på damm. Möjligen snö om "inspektionsluckan" var öppen några timmar innan besiktning.

Tyvärr var vi inte med på besiktningen då den största delen av besiktningen gjordes innan visning.

Gillar inte att ha taket lite halvok, men hsr också problem med höga höjder, så tveksamt om jag gör mycket av jobbet själv och vet att frun inte kommer göra det. Så det blir nog att leja ut arbetet i så fall.

Jag såg det, skivor/undertaket ska inte ramla ner på vinden. Det är ett dåligt tecken. snömodd och regn kan blåsa in och landa på isoleringen, därför jag undrar. Ta en titt på vinden innan tiden går ut, kasta upp fler bilder här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.