Hej,
Jag och sambon behöver lite råd angående vår situation av en gård vi köpt.
Det hela började med att vi Budade på en gård som jordbruksmarken runt gården skall styckas av. Väl dagen vi ska skriva kontrakt så får vi reda på att tillträdesdatumet är 1 år frammåt, alltså skrev vi papper 18 juni 2022 och tillträdesdatum blir då 2023-06-31. Om vi är intresserade kan vi hyra gården under perioden som avstyckningen sker. Såklart vill vi ju flytta dit så fort som möjligt och godkänner det erbjudandet. Vi flyttar in i början på oktober och lever livet, eftersom att säljaren och mäklaren har hand om avstyckningen så litar vi på dom och väntar tills allt är klart, nu är det sista månaden innan tillträdesdatumet och vi kontaktar säljaren om hur det går, två-tre dagar senare kommer mäklaren förbi och säger att vi har ett problem. Lantmäteriet har ej fått in papper för avstyckning? Vafan gör man? Ska vi behöva vänta ytterliggare 12 månader? Kontraktet blir ju ogiltigt i detta läge. Vad kan vi kräva? Ska ha ett möte mellan mäklaren och säljaren imorgon och se vad dom säger. Men nu då till frågan, vad ska man göra i sådan situation, vi har liksom bott här i 10 månader och vi stortrivs men vi vill ej betala en hyra. Man vill ju hellre betala av sitt lån…
Mvh
Det hela började med att vi Budade på en gård som jordbruksmarken runt gården skall styckas av. Väl dagen vi ska skriva kontrakt så får vi reda på att tillträdesdatumet är 1 år frammåt, alltså skrev vi papper 18 juni 2022 och tillträdesdatum blir då 2023-06-31. Om vi är intresserade kan vi hyra gården under perioden som avstyckningen sker. Såklart vill vi ju flytta dit så fort som möjligt och godkänner det erbjudandet. Vi flyttar in i början på oktober och lever livet, eftersom att säljaren och mäklaren har hand om avstyckningen så litar vi på dom och väntar tills allt är klart, nu är det sista månaden innan tillträdesdatumet och vi kontaktar säljaren om hur det går, två-tre dagar senare kommer mäklaren förbi och säger att vi har ett problem. Lantmäteriet har ej fått in papper för avstyckning? Vafan gör man? Ska vi behöva vänta ytterliggare 12 månader? Kontraktet blir ju ogiltigt i detta läge. Vad kan vi kräva? Ska ha ett möte mellan mäklaren och säljaren imorgon och se vad dom säger. Men nu då till frågan, vad ska man göra i sådan situation, vi har liksom bott här i 10 månader och vi stortrivs men vi vill ej betala en hyra. Man vill ju hellre betala av sitt lån…
Mvh
Vilken tråkig soppa. Tyvärr säger Jordabalken:
7 § Köp, som innebär att visst område av fastighet kommer i särskild ägares hand, är giltigt endast om fastighetsbildning sker i överensstämmelse med köpet genom förrättning, som är sökt senast sex månader efter den dag då köpehandlingen upprättades och, om förrättningen ej är avslutad vid utgången av nämnda tid, skall verkställas på grundval av köpet.
Det innebär att köpet varit ogiltigt i flera månader.
Dessutom säger kontraktet att "parterna", alltså köpare och säljare gemensamt ska ansökan om lantmäteriförrättning. Här verkar både ni och säljaren missat detta.
Nu är det nog bara att börja om processen (ett nytt köpekontrakt) eller leta en annan bostad. Ni borde definitivt kunna förhandla lite om hyran / priset med tanke på hur marknaden utvecklats sedan förra året.
7 § Köp, som innebär att visst område av fastighet kommer i särskild ägares hand, är giltigt endast om fastighetsbildning sker i överensstämmelse med köpet genom förrättning, som är sökt senast sex månader efter den dag då köpehandlingen upprättades och, om förrättningen ej är avslutad vid utgången av nämnda tid, skall verkställas på grundval av köpet.
Det innebär att köpet varit ogiltigt i flera månader.
Dessutom säger kontraktet att "parterna", alltså köpare och säljare gemensamt ska ansökan om lantmäteriförrättning. Här verkar både ni och säljaren missat detta.
Nu är det nog bara att börja om processen (ett nytt köpekontrakt) eller leta en annan bostad. Ni borde definitivt kunna förhandla lite om hyran / priset med tanke på hur marknaden utvecklats sedan förra året.
Tråkigt, verkligen! Har inte mäklaren något ansvar i frågan? Jämför köp av bostadsrätt, då brukar väl mäklaren se till att köparen ansöker om medlemskap i föreningen?
En sak till. 12 månader är ganska optimistiskt skulle jag säga. Den senaste fastighetsregleringen jag var inblandad i tog nästan 18 månader trots att den var okomplicerad, inga överklaganden, ingen mätning på plats osv. Tror det är mera regel än undantag idag
En sak till. 12 månader är ganska optimistiskt skulle jag säga. Den senaste fastighetsregleringen jag var inblandad i tog nästan 18 månader trots att den var okomplicerad, inga överklaganden, ingen mätning på plats osv. Tror det är mera regel än undantag idag
Nu står det vad det står både i kontraktet och i jordabalken, men vad sa mäklaren till er angående lantmäteriförrättningen? Hur skulle den skötas och vem skulle dra igång den?M Marek.M skrev:Hej,
Mvh
Det är ju lustigt att varken köpare eller säljare trott sig behöva dra igång processen, det är lite därför jag undrar vad mäklaren sagt..
Riktig skitsituation, men du kommer att få många goda råd här. Håll huvudet kallt och gå inte med på första bästa lösning som mäklare/säljare kanske föreslår, utan att ha tänkt noga efter och sovit på saken.
Det mäklaren sa är att samma dag vi skrev kontraktet skulle ärendet skickas in till lantmäteriet av honom och sedan skulle vi kontaktas ifall avstyckningen blir klar innan tillträdesdatumet. Eftersom vi ej blivit kontaktade alls tog vi tag i detta nu då kontraktet håller på att löpa ut. Vi har läst genom kontraktet då och undrat vad varför det står att vi ska ha hand om avstyckningen när både mäklaren och säljaren har det ansvaret. Enligt mäklaren säger han att han hade skickat in ärendet på posten men att det tydligen ej kommit fram till lantmäteriet. Men någon slags bekräftelse att ärendet ärV Vardagsrum skrev:Nu står det vad det står både i kontraktet och i jordabalken, men vad sa mäklaren till er angående lantmäteriförrättningen? Hur skulle den skötas och vem skulle dra igång den?
Det är ju lustigt att varken köpare eller säljare trott sig behöva dra igång processen, det är lite därför jag undrar vad mäklaren sagt..
Riktig skitsituation, men du kommer att få många goda råd här. Håll huvudet kallt och gå inte med på första bästa lösning som mäklare/säljare kanske föreslår, utan att ha tänkt noga efter och sovit på saken.
Påbörjat måste dom väl fått?
Det varierar nog väldigt. Vi fick en reglering klar nu i maj. Den tog knappt tio månader. Detta var i Skåne och det kan säkert skilja var i landet man bor.krillek skrev:Tråkigt, verkligen! Har inte mäklaren något ansvar i frågan? Jämför köp av bostadsrätt, då brukar väl mäklaren se till att köparen ansöker om medlemskap i föreningen?
Ja man får en bekräftelse på att det är inskickat.M Marek.M skrev:Det mäklaren sa är att samma dag vi skrev kontraktet skulle ärendet skickas in till lantmäteriet av honom och sedan skulle vi kontaktas ifall avstyckningen blir klar innan tillträdesdatumet. Eftersom vi ej blivit kontaktade alls tog vi tag i detta nu då kontraktet håller på att löpa ut. Vi har läst genom kontraktet då och undrat vad varför det står att vi ska ha hand om avstyckningen när både mäklaren och säljaren har det ansvaret. Enligt mäklaren säger han att han hade skickat in ärendet på posten men att det tydligen ej kommit fram till lantmäteriet. Men någon slags bekräftelse att ärendet är
Påbörjat måste dom väl fått?
Renoverare
· västra götaland
· 734 inlägg
hmm, som köpare är väl endast din uppgift att ha slutlikviden färdig på 1.8mille den 30/6.... eller?. så jag hade sett det iaf. Allt annat måste ju säljaren ombesörja(och dess mäklare)
Det var de vi tänkte, men antar att mäklaren haft för mycket att göra och glömt bort dettG-83 skrev:
Nee, eftersom att fastigheten ska omtaxeras så måste vi ju vänta tills den är omtaxerad för att kunna få lån från banken då det just nu räknas som lantbruksfastighet och banker begär 25% kontantinsats då.M MagicFingers skrev:
Njae, vi skickade in en per post tidigt förra året, Ingen bekräftelse kom så då skickade jag in ytterligare en elektroniskt med inscannade handlingar och då kom en bekräftelse ganska omgående. Senare visade det sig att även den som skickats via post hade kommit dit, men enligt dem jag pratade med på LM får man ingen mottagningsbekräftelse på ärenden skickade via post utan det kommer först när man fått en lantmätare utsedd vilket kan ta ganska lång tid.G-83 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 292 inlägg
Så kan det säkert vara. Nu ägde jag redan en av fastigheterna som skulle regleras så jag kunde se det på ” min fastighet” på lantmäteriets hemsida.krillek skrev:Njae, vi skickade in en per post tidigt förra året, Ingen bekräftelse kom så då skickade jag in ytterligare en elektroniskt med inscannade handlingar och då kom en bekräftelse ganska omgående. Senare visade det sig att även den som skickats via post hade kommit dit, men enligt dem jag pratade med på LM får man ingen mottagningsbekräftelse på ärenden skickade via post utan det kommer först när man fått en lantmätare utsedd vilket kan ta ganska lång tid.