8 594 läst · 20 svar
9k läst
20 svar
Köpråd: roterande laser
Självnivellering är nästan ett måste enligt mig.
Däremot är inte en mätstång så viktig. Jag använder ett pass men allt som är rakt och där det går att sätta dit mottagaren funkar. Om jag t.ex. ska ligga 10cm under/över något så mäter jag bara med tumstocken och ritar ett streck och flyttar sedan mottagaren dit.
Jag har två vanliga smala pass, ett kort och ett 120 cm. Om man sitter på knä och ska göra något så är det mkt lättare att ha mottagaren på ett kort pass än en lång mätstång.
Däremot är inte en mätstång så viktig. Jag använder ett pass men allt som är rakt och där det går att sätta dit mottagaren funkar. Om jag t.ex. ska ligga 10cm under/över något så mäter jag bara med tumstocken och ritar ett streck och flyttar sedan mottagaren dit.
Jag har två vanliga smala pass, ett kort och ett 120 cm. Om man sitter på knä och ska göra något så är det mkt lättare att ha mottagaren på ett kort pass än en lång mätstång.
Gabbe1 skrev:
Den lasern var väldigt lik den Clas Ohlson har i sortimentet för ca 2900 SEK, dock ej självnivellerande.
Jag har provat Clas Ohlsons rotationslaser för 699 kr för att plana till gruset inför gjutning av platta, men laserljuset var så fruktansvärt klent så det syns inte ens i skugga.
Den dyrare för 2900 SEK har samma effekt på lasern så jag tror inte heller den fungerar och mottagaren blir inte enkel att använda i tanke på att sensorn bara har ett par cm att spela på...
Så, jag slapp undan med 129 kr i investering i ett par Stanley libeller till slangvattenpass. Bara att fylla upp en trädgårdsslang med vatten och montera libellerna på exakt samma nivå på träplattor och sedan mäta ut, grusbädden ligger nu inom +/-1 cm vilket är fullt tillräckligt för en grund. Men, hade jag haft tid och råd hade jag köpt en självnivellerande rotationslaser och inget för 2000-3000 SEK, man måste upp i betydligt större belopp eller hyra proffsutrustning, klass 2 lasrar ger så fruktansvärt svagt ljus...
Jag skulle nog rekommendera Bosch GLL2-80 eller den nyare modellen GLL3-80. Jag har den förstnämnda och tycker att den fungerar kanon. Kombinera med bosch gröna stativ som spänns mellan golv och tak och du har ett system som funkar i nästan alla lägen.
Medlem
· Halland
· 4 071 inlägg
Har du kört utomhus? GLL2-80 är ju också klass 2 (tror jag).agehall skrev:
/Anders
Japp ute oxå. Dock enklare snickerier, typ uteplats etc. Skulle jag jobba med platta etc så hyr jag något bra. Men det är givetvis svårare att se i sommarsol. Med röda plastplattan går det bättre. Därför tänker jag prova med en mottagare.
L
L