Eftersom jag inte är så bevandrad i laserutrustning och eftersom jag vet att det finns mycket expertis samlad här så tänkte jag fråga om råd angående en roterande laser.

Användningsområdet kommer att bli anläggandet av grundplattor till hus (makadambädd och kantelement) och garage och senare även mellanbjälklag i huset.

Vad tror ni om denna: http://www.laserlevelshop.co.uk/showdetails.asp?id=275
Är den bra nog för ovanstående arbeten?
Finns det andra som är mer lämpliga?

Gabbe1 skrev:
Eftersom jag inte är så bevandrad i laserutrustning och eftersom jag vet att det finns mycket expertis samlad här så tänkte jag fråga om råd angående en roterande laser.

Användningsområdet kommer att bli anläggandet av grundplattor till hus (makadambädd och kantelement) och garage och senare även mellanbjälklag i huset.

Vad tror ni om denna: [länk]
Tveksamt, bara ett plan och ett streck. Mitt förslag är att leta upp en maskin de gör reklam för med en massa kryss och strålar. Titta på exempelbilderna för hur man kan använda dessa kryss. Fundera sedan på de behov du har. Hitta sedan en billig version med lagom många kryss.

Jag tror att mindre än två samtidiga plan (horisontal och vertikal) är en väldig nackdel.

Typiska fall där de är bra: En vertikal bärare på en horisontell balk. Eller en gipsskiva i snedtak. Eller en balk från en grund.

En grund murad med ett vinkelrätt hörn blir lättas med två vertikala, och med en horisontell redan före det så är det en svår makapär att köpa om man inte lämnar rotationslasrarna, och då tappar du ljusstyrkan.

Har själv en Fatmax XT. Inte ljusstark nog för dig, men bra bilder av användningsområden för kryssen. Har länkat till dessa i någon anan tråd.

--- Mats ---

Tack för ditt svar,

Jag har redan en krysslaser som jag är mycket nöjd med, dock duger inte den att mäta en hel grund med.
Därför tittar jag efter en laser som passar bra till att väga av makadambädd och kantelement med.

Hoppas någon kan hjälpa mig med en fråga (skall själv köpa laser). Den där rotationslasern "AquaPro 120" skall enligt spec ha en diod i klass 2 med en uteffekt av <1mW. Ändå är den lämpad för utomhusarbeten om man använder mottagare.

Då borde väl den här korslasern http://www.laserlevelshop.co.uk/showdetails.asp?id=349 "AutoCross Laser 3C PowerBright" med dioder i klass 2M <5mW vara ännu mer lämpad? Eller har jag missat något här, är det inte bara effekt utan någon inneboende egenskap hos rotationslasrar som gör dom bättre för utomhusbruk? Annars tycker man ju att en korslaser med detektor borde gå bra utomhus, finns ju ett flertal, fast när jag kollar Bosch GLL3-80P som även är IP54-klassad skall den användas inomhus.

Glad om någon kan ge en minikurs i laserfundamenta innan jag köper. Vill helst klara avjämning och utsättning av grunden med en korslaser om det går.

/Anders

Själv funderar jag på den här. Där får man tre st 360 graders linjer.

Mikael_L
Gabbe1 skrev:

Vad tror ni om denna: [länk]
Iom att det är en mottagare till, såvitt jag förstår, så skulle jag tro att den är väldigt lämplig till dina arbeten. Utan mottagare är ofta utomhusjobb med laser nästan dödfött.
Och när man jobbar med ytor vill man ha mottagare och en mätstång.

Den där lasern verkar också gå att ställa i sluttande plan, bra om man vill väga av t.ex. en garageuppfart som ska luta lite för vattenavrinningen.
Antagligen är den lika knölig att ställa in lutning på som min, dvs man vet inte vad man ställt in och vart det är riktat, utan man får prova lite, sen kontrollmäta, justera lite till, kontrollmäta osv, till det är bra. Man börjar givetvis allra först då med att skapa några referenspunkter som man vill hitta sen med det lutande planet.

Mikael_L
Boschen där ser fin ut. :)
Men jag skulle ändå tro att den passar lite bättre till inomhusjobb, och den TS länkar till, lite bättre utomhus.
Och då världen inte är helt svart eller vit såklart, så går ju båda, med viss framgång, att använda överallt.

Mikael_L
Anders_Nilsson skrev:
Hoppas någon kan hjälpa mig med en fråga (skall själv köpa laser). Den där rotationslasern "AquaPro 120" skall enligt spec ha en diod i klass 2 med en uteffekt av <1mW. Ändå är den lämpad för utomhusarbeten om man använder mottagare.

Då borde väl den här korslasern [länk] "AutoCross Laser 3C PowerBright" med dioder i klass 2M <5mW vara ännu mer lämpad? Eller har jag missat något här, är det inte bara effekt utan någon inneboende egenskap hos rotationslasrar som gör dom bättre för utomhusbruk? Annars tycker man ju att en korslaser med detektor borde gå bra utomhus, finns ju ett flertal, fast när jag kollar Bosch GLL3-80P som även är IP54-klassad skall den användas inomhus.

Glad om någon kan ge en minikurs i laserfundamenta innan jag köper. Vill helst klara avjämning och utsättning av grunden med en korslaser om det går.

/Anders
För utomhusjobb så krävs det i princip mottagare. Och får att jobba effektivt med ytor, typ avvägning av grunder, marknivåer, bjälklag osv så vill man som regel ha en schysst mätstång till mottagaren.

Den du länkade till kan man köpa mottagare till.

En korslinjelaser (dvs inte en roterande laser) måste gå att ställa i pulserande ljus för att gå att använda med mottagare. Det är inte alla som kan, framförallt billiga samt äldre.

Jag antar att pulserna används för att eliminera felindikeringar från annat infallande ljus.

Mikael_L skrev:
Iom att det är en mottagare till, såvitt jag förstår, så skulle jag tro att den är väldigt lämplig till dina arbeten. Utan mottagare är ofta utomhusjobb med laser nästan dödfött.
Och när man jobbar med ytor vill man ha mottagare och en mätstång.

Den där lasern verkar också gå att ställa i sluttande plan, bra om man vill väga av t.ex. en garageuppfart som ska luta lite för vattenavrinningen.
Antagligen är den lika knölig att ställa in lutning på som min, dvs man vet inte vad man ställt in och vart det är riktat, utan man får prova lite, sen kontrollmäta, justera lite till, kontrollmäta osv, till det är bra. Man börjar givetvis allra först då med att skapa några referenspunkter som man vill hitta sen med det lutande planet.
Tack för ditt svar.
Man kan beställa ett kit med, förutom laser/mottagare, även stativ och mätstav, detta tycker jag verkar lämpligt för att väga av husgrunder.
Priset hamnar under nog under 7 papp med moms och frakt.
Finns det andra bättre utrustningar för de pengarna?

Tack Anders,
Det var verkligen stor prisskillnad!

En ny fråga, är det en stor fördel med automatiskt inställd nivå?
Jag tänkte att det är ju inte så tidskrävande att justera in horisontalplanet manuellt när man, som jag planerar, inte använder utrustningen dagligen.
Det är ju onekligen lite prisskillnad på en automatisk och en manuell.
Är det svårt att få horisontalplanet lika exakt med en manuell?

Mikael_L
Nä, jag skulle inte köpa någon laser utan självnivellering. Då har ju liksom nästan all finess försvunnit, när man ändå måste mäta fram med något annat först.

Gabbe1 skrev:
En ny fråga, är det en stor fördel med automatiskt inställd nivå?
Jag tänkte att det är ju inte så tidskrävande att justera in horisontalplanet manuellt när man, som jag planerar, inte använder utrustningen dagligen.
Det är ju onekligen lite prisskillnad på en automatisk och en manuell.
Är det svårt att få horisontalplanet lika exakt med en manuell?
Vad ska du ha som referens då.
Du inför fler felmöjligheter i din toleranskedja.

Jag tror du blir hysterisk med en manuell, forumgudarna här kan nog svara bättre, men jag tror du ångrar dig om du inte köper självnivellerande. Själva inställningen är inte svår att göra och för ett hemmaprojekt där man kanske inte flyttar lasern så ofta tror jag inte tidsvinsten är så stor med en självnivellerande men jag vill ha auto för trygghetens skull.

Någon erfaren laseranvändare kanske kan hjälpa till med att svara om amatörer klarar att ställa in en manuell laser? Beror ju givetvis till stor del på hur bra libellerna är.

/Anders

Mikael_L skrev:
Nä, jag skulle inte köpa någon laser utan självnivellering. Då har ju liksom nästan all finess försvunnit, när man ändå måste mäta fram med något annat först.

Vad ska du ha som referens då.
Du inför fler felmöjligheter i din toleranskedja.
+1 på det. En laser är till för att snabbt ge en pålitlig referens efter vilken man anpassar olika saker. Skall man justera lasern tapapr man referensen, kvar har man en rätt rak linje (som vid studium visar sig bli lite tjockare på avstånd), det är allt.

--- Mats ---

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.