Precisionsskruvmejslar, micromejslar, minimejslar, jag har hört många namn på dessa miniatyrverktyg och idag kom de upp på agendan när sambons glasögonskalm behövde åtgärdas.
Som tur var passade en skruvmejsel jag fått med vid inköp av ett håddiskkabinett, men det belyste en klar brist i min skruvmejselarsenal.
Så, vad har ni/skulle ni vilja ha för sats av skruvmejslar modell mindre?Fördelar/nackdelar?
Som tur var passade en skruvmejsel jag fått med vid inköp av ett håddiskkabinett, men det belyste en klar brist i min skruvmejselarsenal.
Så, vad har ni/skulle ni vilja ha för sats av skruvmejslar modell mindre?Fördelar/nackdelar?
Rekommenderar varmt iFixits skruvmejsel/bitsset, t.ex. detta https://eustore.ifixit.com/products/mako-driver-kit-64-precision-bits. Jäkligt bra kvalitet samt bits för att bryta sig in i nästan alla apparater (som sitter ihop med skruv vill det säga). Nackdelen är väl att det kostar en slant, "Buy once, cry once"...
Har en sats med massa minibits. Troligen från Clas o. Kostade säkert en hundring. Används väldigt sällan så någon dyrare hade jag inte köpt. Den bor i vardagsrummet så man slipper springa ut i Boden när den ändå behövs.
Jag har nog några olika, kommer främst att tänka på denna (och den större) https://mininch.com/store/tool-pen-mini
Båda ligger i arbetsväskan och tas för det mesta med på semester o dyl. Laddade med vad som kan förväntas dyka upp för dagen. Inte så flitigt använda men när de behövs är det skönt de finns.
Köpa på Kickstarter, till introduktionspris och nog till en helt annan valutakurs än dagens nu när jag ser listpris.
Båda ligger i arbetsväskan och tas för det mesta med på semester o dyl. Laddade med vad som kan förväntas dyka upp för dagen. Inte så flitigt använda men när de behövs är det skönt de finns.
Köpa på Kickstarter, till introduktionspris och nog till en helt annan valutakurs än dagens nu när jag ser listpris.
Redigerat:
Verktygstokig
· Gävleborg
· 175 inlägg
Säger Wera eller Wihas småmejslar... De är riktigt hyggliga.
Mini-bits-krimset klarar jag mig personligen utan, det är ett gissel med bitsen i vissa applikationer.
Mini-bits-krimset klarar jag mig personligen utan, det är ett gissel med bitsen i vissa applikationer.
Bits i all ära, men tycker det är förvånansvärt ofta som en eller flera skruvar sitter så djupt/åtkomligt att bitshållaren blir för stor och man inte når ner/in till skruven.
Får kolla upp Weras och Wihas utbud.
Får kolla upp Weras och Wihas utbud.
Produkter som diskuteras: "bitshållaren"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Min strategi: Köp en bitssats så du kommer in i allt, sen skaffar du dig styckvis mejslar av de fomat du oftast stöter på. En Wera i taget varje gång man besöker byggmarknaden gör inte lika ont i plånboken som ett set.
Verktygstokig
· Sörmland
· 303 inlägg
Verktygstokig
· Gävleborg
· 175 inlägg
Det där kändes rätt dyrt! Lilla kittet med 12 precisions-mejslar brukar man kunna få för runt 300-350 Kr, och stora kittet med 25(!) mejslar brukar bara gå på runt 800-850kr.Martin Berggren skrev:
Samtidigt är det ett relativt komplett kit... Men hade nog personligen valt till ett separat kit med mejslar utöver istället.
Kör på samma, locket som sitter med magneter är också perfekt att samla skruvarna i under tiden.J JSten skrev:
En nackdel är dock symbolerna i den svarta skumplasten. Dvs försöka tyda dem om man inte har 1200 lumen samt är 40+…
Verktygstokig
· Sörmland
· 303 inlägg
Absolut, men det kändes som ett bra litet kit att ha nära till hands.Limpdjuret skrev:Det där kändes rätt dyrt! Lilla kittet med 12 precisions-mejslar brukar man kunna få för runt 300-350 Kr, och stora kittet med 25(!) mejslar brukar bara gå på runt 800-850kr.
Samtidigt är det ett relativt komplett kit... Men hade nog personligen valt till ett separat kit med mejslar utöver istället.
Men 12-packet verkar trevligt
https://www.amazon.se/-/en/dp/B009O...elektronisk+skruvmejsel&qid=1630408963&sr=8-1
Produkter som diskuteras i tråden