Har ett sekelskifteshus från 1881. Sitter en gammal oljepanna som värmt elementen. Huset har en bottenplatta på 180
Kvm, ovanvåning oinredd och halva huset har krypgrund och resten källare. Stenhus.

Kollar lite på blocket och läser lite här men vad ska jag hålla utkik efter? Kan man på något sätt modda om befintlig panna med en pelletsbrännare? Ser ut att vara i lite dåligt skick. Se bild. Vad behöver jag för att få det komplett så att säga?

Har hittat en Ariterm på 20kw med tillbehör för 7500 kr från 2007 men läser lite blandat om dem.

• Gammal och rostig oljepanna med grönt skal och röranslutningar, belägen i en källare med sliten betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal CTC oljepanna med röd märkplåt, rör och elektrisk kabel i ett sekelskifteshus källare, delvis rostig och sliten.
    Skapa konto
  • Gammal oljepanna i dåligt skick med rost och avlagringar, termometer och kablar, placerad i en äldre källarutrymme.
    Skapa konto
  • Pelletspanna av märket Ariterm installerad i ett hus; röranslutningar synliga ovanför pannan på ett kaklat golv.
    Skapa konto
Jag skulle definitivt bytt ut den pannan. Om just den där är ett bra köp vet jag inte. Men den lär vara mycket bättre än den du har.

• Gilla
A.M SKÅNE
  • Laddar…
Jag har haft pellets sen 2005 och varit väldigt nöjd med det. Men med dagens pelletspriser hade jag nog ändå kollat på bergvärme eller luftvatten värmepump.

Sen kan ju andra förutsättningar göra att man vill gå på pellets ändå. Skulle nog ge upp den gamla pannan och istället leta efter ett begagnat alternativ på blocket. Jag tror den du visar i din bild är en bra panna.

Ok. Tack för svar. Jag har kollat på en nyare 40 kW pelletspanna istället men ska kolla vidare och inte utesluta luft/vattenvärmepanna. Är okunnig inom området men vad bör man titta på som helhet dvs pump, panna och ev tillbehör. vet Nibe är bra och att man helst bör ha en extern varmvattensberedare. Får göra en kalkyl mot de båda varianterna helt enkelt.

TRJBerg
Jag skulle nog kolla skicket på rören i värmesystemet först. Kan bli dyrt att fixa om det behövs.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag skulle nog kolla skicket på rören i värmesystemet först. Kan bli dyrt att fixa om det behövs.
Du tänker på dem till elementen?

TRJBerg
A A.M SKÅNE skrev:
Du tänker på dem till elementen?
T ex, men också i pannrummet, dvs de som används av pannan, vet inte hur det är byggt hos dig.

TRJBerg TRJBerg skrev:
T ex, men också i pannrummet, dvs de som används av pannan, vet inte hur det är byggt hos dig.
Tänker det är lika bra att ta dit en firma som får kolla på det. Är det rörmokare eller en firma som säljer ex värmepannor för pellets man kollar med?

TRJBerg
A A.M SKÅNE skrev:
Tänker det är lika bra att ta dit en firma som får kolla på det. Är det rörmokare eller en firma som säljer ex värmepannor för pellets man kollar med?
Rörmokare med lång erfarenhet och gott rykte. Hittar du en lokal sådan så välj denne.

• Gilla
A.M SKÅNE
  • Laddar…
Precis som i alla yrkesgrupper är kompetensen blandad. Så det häller att hitta någon med erfarenhet och kunskap.

• Gilla
A.M SKÅNE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.