Har ett sekelskifteshus från 1881. Sitter en gammal oljepanna som värmt elementen. Huset har en bottenplatta på 180
Kvm, ovanvåning oinredd och halva huset har krypgrund och resten källare. Stenhus.
Kollar lite på blocket och läser lite här men vad ska jag hålla utkik efter? Kan man på något sätt modda om befintlig panna med en pelletsbrännare? Ser ut att vara i lite dåligt skick. Se bild. Vad behöver jag för att få det komplett så att säga?
Har hittat en Ariterm på 20kw med tillbehör för 7500 kr från 2007 men läser lite blandat om dem.
Kvm, ovanvåning oinredd och halva huset har krypgrund och resten källare. Stenhus.
Kollar lite på blocket och läser lite här men vad ska jag hålla utkik efter? Kan man på något sätt modda om befintlig panna med en pelletsbrännare? Ser ut att vara i lite dåligt skick. Se bild. Vad behöver jag för att få det komplett så att säga?
Har hittat en Ariterm på 20kw med tillbehör för 7500 kr från 2007 men läser lite blandat om dem.
Jag skulle definitivt bytt ut den pannan. Om just den där är ett bra köp vet jag inte. Men den lär vara mycket bättre än den du har.
Jag har haft pellets sen 2005 och varit väldigt nöjd med det. Men med dagens pelletspriser hade jag nog ändå kollat på bergvärme eller luftvatten värmepump.
Sen kan ju andra förutsättningar göra att man vill gå på pellets ändå. Skulle nog ge upp den gamla pannan och istället leta efter ett begagnat alternativ på blocket. Jag tror den du visar i din bild är en bra panna.
Sen kan ju andra förutsättningar göra att man vill gå på pellets ändå. Skulle nog ge upp den gamla pannan och istället leta efter ett begagnat alternativ på blocket. Jag tror den du visar i din bild är en bra panna.
Ok. Tack för svar. Jag har kollat på en nyare 40 kW pelletspanna istället men ska kolla vidare och inte utesluta luft/vattenvärmepanna. Är okunnig inom området men vad bör man titta på som helhet dvs pump, panna och ev tillbehör. vet Nibe är bra och att man helst bör ha en extern varmvattensberedare. Får göra en kalkyl mot de båda varianterna helt enkelt.
Precis som i alla yrkesgrupper är kompetensen blandad. Så det häller att hitta någon med erfarenhet och kunskap.
Liknande trådar
-
Pelletspanna/brännare startar ej.. Startlampan blinkar
Ved, Pellets, Flis -
Pelletspanna, eller vedpanna med en pelletsbrännare
Ved, Pellets, Flis -
Ariterm 40 kw pelletspanna & brännare. Finns i Medelpad
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Janfire pelletspanna / brännare startar inte
Ved, Pellets, Flis -
Fördelar med pelletspanna jämfört med vedpanna + pelletsbrännare?
Ved, Pellets, Flis