Är mitt uppe i husbygget och det börjar dra ihop sig för att tänka på vilka vitvaror man ska köpa in. En säljare på Power, som jag talade med i vintras, uppmanade mig att vänta till Black Friday om det var möjligt. Nu börjar den så omtalade "högtiden" närma sig och jag är fortfarande mycket dåligt påläst i ämnet.
Det som ska inhandlas är;
Effektiva vitvaror är såklart intressant men det är väl en bedömningssport om det är värt att köra på ett D-klassat kylskåp istället för ett E-klassat. Det E-klassade kanske är tystare än det som är klassat D trots att det drar 5% mer ström på ett år osv osv.
Finns det några uppenbara fallgropar man ska undvika, vilka driftmässiga funktioner är värda att ha, finns det något märke man ska undvika i allra högsta grad eller finns det ett givet märke för respektive vitvara?
Välkomna med era erfarenheter, tips och råd.
Mången tack!
Det som ska inhandlas är;
- Kyl & frys
- Spishäll
- Inbyggnadsugn och micro
- Diskmaskin
- Tvättmaskin och torktumlare (EVENTUELLT, då vi redan har dessa och jag anser att de sköter sig väl..)
Effektiva vitvaror är såklart intressant men det är väl en bedömningssport om det är värt att köra på ett D-klassat kylskåp istället för ett E-klassat. Det E-klassade kanske är tystare än det som är klassat D trots att det drar 5% mer ström på ett år osv osv.
Finns det några uppenbara fallgropar man ska undvika, vilka driftmässiga funktioner är värda att ha, finns det något märke man ska undvika i allra högsta grad eller finns det ett givet märke för respektive vitvara?
Välkomna med era erfarenheter, tips och råd.
Mången tack!
Köp bara Miele är mitt tips, sjukt nöjd med alla mieleprodukter vi har skaffat, och rentav missnöjd med allt annat. Värst är Electrolux😒
Hade jag köpt nya vitvaror idag hade jag nog valt Siemens eller Bosch. De två upplever jag har högst kvalité. Jag hade nog valt inbyggd spishäll 80 cm bred. Är dock skeptisk till de med inbyggd fläkt. Jag hade inte valt "A klassade vitvaror så långt det är möjligt". Man får fundera på hur de har uppnått den höga klassen. På en kyl t.ex. så kan det vara väldigt tjock isolering vilket leder till mindre volym inuti.
Nu blir jag nervös, jag har för typ en vecka sedan installerat min nyaC Carl Johansson skrev:
Electrolux EKI7553BTW köpt hos tretti.se för 10492 kronor (prismatchad mot gränsbygdens) och har inte upplevt något fel på den.
Vad ska jag vara orolig för?
Sneglar på en indusktionshäll från Siemens med god yta och fina recensioner. Siemens har dock väldigt ofta bara 2 års garanti. Electrolux har ofta 5 års garanti, det lilla jag tittat.N nator skrev:Hade jag köpt nya vitvaror idag hade jag nog valt Siemens eller Bosch. De två upplever jag har högst kvalité. Jag hade nog valt inbyggd spishäll 80 cm bred. Är dock skeptisk till de med inbyggd fläkt. Jag hade inte valt "A klassade vitvaror så långt det är möjligt". Man får fundera på hur de har uppnått den höga klassen. På en kyl t.ex. så kan det vara väldigt tjock isolering vilket leder till mindre volym inuti.
Har inte hunnit att sätta mig in allt för mycket än men Siemens, Bosch och Miele dyker upp ofta när jag adderar lite filter på diverse kedjor.
Har själv bara elektrolux / husqvarna vitvaror, dom 16-24 år och tuffar på fortfarande. Bara diskmaskin och fläkt som kastade in handduken efter 16 år.D Dilato skrev:
Nu står vi in för en köksrenovering och jag kommer hålla utkik under blaclweek och det är bland annat bosch och elektrolux som jag kikar på
Har Electrolux tvättmaskin och torktumlare som rullat på i ca 10 år och fått jobba relativt hårt flertalet av dessa. Fungerar bra fortfarande.W whak skrev: