Hej,
Jag blir tokig! Har ägnat alldeles på tok för mycket tid åt att hitta rätt. Känns som att jag bara går åt fel håll. Kom hem med ett 10-pack Malmbergs MD-541 och nu läste jag en gammal tråd (https://www.byggahus.se/forum/threads/spotlight-led-armatur-eller-gu10.370600/) att det inte är säkert att detta kommer att fungera problemfritt med en återfjädrande tryckknapp med DIM-01 bakom. Det skall tydligen vara av stor vikt att ta reda på om kombinationen fungerar. Men vad ska man ha för downlights och drivdon då?

Mina önskemål är:
Rum: Kök
Antal: 11st
Dimning som fungerar med Plejd: Ja
Varmvita: 2700-3000k
LED: Ja
GU10: Helst
230V eller 12V: Kvittar, då det sitter utplacerade 3st gamla transformatorer i rummet redan
Håltagning: Befintliga hål är 90mm (men jag kan ta ut nya mindre hål om det inte passar)

Snälla hjälp mig, då jag behöver komma vidare med detta. Har ni någon kombination som ni vet fungerar perfekt och som inte kostar en förmögenhet?

Vad du ska välja står i tråden dui länkar till: LED-armaturer för konstant ström och drivdon som ger konstant ström och som har en inbyggd dimmer som kan styras med 0-10V. Du kan välja helt fritt med garanterad dimring. Drivdonet kan du styra med Plejd CTR-01 istället för DIM-01. Dock går GU10 bort, utan det blir armaturer med icke utbytbara LED-moduler, men de går sällan sönder. Det kan dock vara en god ide att köpa några i reserv i alla fall.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad du ska välja står i tråden dui länkar till: LED-armaturer för konstant ström och drivdon som ger konstant ström och som har en inbyggd dimmer som kan styras med 0-10V. Du kan välja helt fritt med garanterad dimring. Drivdonet kan du styra med Plejd CTR-01 istället för DIM-01. Dock går GU10 bort, utan det blir armaturer med icke utbytbara LED-moduler, men de går sällan sönder. Det kan dock vara en god ide att köpa några i reserv i alla fall.
Okej, (om jag förstår rätt) kan jag välja nedan kombo då?:
2st Schneider återfjädrande tryckknapp + 2st Plejd CTR-01 + 11st Malmberg MD-550 6W + 2st
HYTRONIK LED-driver HE2050-A 50W
https://www.elbutik.se/product.html/downlight-md-550-led-6w-vit-ip21

är det vad du rekommenderar, eller har jag missförstått?

Ja det är den typ av produkter som kommer att fungera map dimring.
Jag förstår att du vill kunna styra dem i grupper om två? Annars behövs inte dubbla CTR-01, utan bara dubbel uppsättning drivdon.

Ja det är den typ av produkter som kommer att fungera map dimring.
Jag förstår att du vill kunna styra dem i grupper om två? Annars behövs inte dubbla CTR-01, utan bara dubbel uppsättning drivdon.
Jag är värdelös på området om beräkning av laster W och VA etc, men jag har förstått att man inte skall ta i för lite för att få det att fungera klanderfritt med dimring och utan blinkning/surr. Men säger du att 1st CTR-01 är tillräckligt för att driva och dimra 11st sådana downlights så är det ju bara bättre/billigare för mig. Jag har ingen önskan att kunna ha två separata grupper för de 11 downlights egentligen. Jag vill bara att det skall lira fint.
Anledningen till varför jag vill ha två tryckknappar är därför att jag också vill ha dimningsbara LED-belysning i 3 st 60-väggskåp med vitrinluckor + bänkbelysning under som skall kopplas in mot den andra tryckknappen. Denna ljusgrupp kommer att ha en DIM-01 (bakom ett särskilt vägguttag i takhöjd) i andra sidan rummet, till vilket endast detta drivdon kommer att kopplas in mot. Denna DIM-01 skall sedan prata trådlöst med CTR-01 på den andra utgången så att det går att dimra den från den andra återfjädrande tryckknappen. Men det kanske ändå blir tillräckligt med 1 CTR-01 och 1 DIM-01 för denna uppsättning?
Killen på Plejd-supporten rekommenderade/förklarade det som att jag skulle köra på DIM-01 puckar. Det är därför som jag varit inne på DIM-01 och inte tänkt på att köra med CTR-01.

Pratade ytterligare en gång med Plejd-supporten och han rekommenderade Hite-A-Lite i kombination med Plejd. Generellt sett så sa han att HL:s produkter är dyrare men man får också vad man betalar för. Deras 230V downlights skall tydligen fungera fint med Plejds DIM-01.
Han kunde inte riktigt förstå varför jag ville köra på en CTR-01 när DIM-01 finns att tillgå.

Hide-A-Lite Optic Quick ISO + DIM-01 var tipset därifrån. Skall tydligen fungera bra på alla vis.

Märkligt svar från Plejd måste jag säga. Den gamla dimmertekniken som DIM stöder är just gammal och fungerar ibland dåligt med dagens moderna LED. Visst kan du hitta kombos som fungerar, men då behöver du specifika rekommendationer, såsom du delvis fick av Plejd om Hide-a-lite. Jag kan dock inte garantera att det gäller alla produkter från Hide-a-lite och dessutom 11 st av dem som du vill ha. Om vi sedan pratar GU10 så har du utbytbara ljuskällor. Byte till ett annat fabrikat och modell, kanske bara en nyare modell, kan göra att dimringen börjar fungera dåligt. I detta fall står Hide-a-lite endast för armaturen som inte har någon bäring på dimbarheten. Det finns ingen garanti.

Optic Quick ISO har ett eget drivdon till varje downlight, troligen av låg kvalitet för att hålla ned priset. 11 st sådana kan vara en ganska elak belastning för en dimmer. Om något går sönder i förtid så är det drivdonet, och det går kanske inte att köpa separat.

Ett system för konstant ström har downlights som endast består av själva LED-chippet. Det går sällan sönder. LED drivs med konstant ström så ett centralt drivdon, av en kvalitet som man väljer själv, står för denna konstanta ström. Du ville ha 11 st downlight på 6 W vid 550 mA ström, 66 W totalt. Det drivdon du angav klarar 40 W vid 550 mA, så det behövs två st drivdon. Det kan bli svårt att hitta ett enda som klarar 66 W vid 550 mA. Det finns en gräns för när spänningen blir farlig så man kan inte tillverka alltför kraftiga drivdon.

Dessa drivdon har i regel en inbyggd dimmer som styrs utifrån med tryckknapp eller 1-10V-vred. Detta ger en garanterad dimring.

Drivdonen kan placeras centralt på ett bra ställe. Man slipper 230 V över hela taket med större risk för brand vid gnagarangrepp.

Plejd CTR-01 kan ge 0-10V ut. Det är en styrsignal så en ensam Plejd CTR-01 kan kopplas till flera drivdon. Teoretiskt ska man kunna koppla uppemot 200 st drivdon till samma 0-10V-signal.

Så valet kan vara svårt...men ingen tvingar dig väl att sätta en massa spottar i taket, eller ;) Ett lysrör mitt i taket lyset fint.

Hej, kör själv med dimning via återfjädrande brytare m bluetooth.

Kombination: https://www.elektroskandia.se/s?s=lenzi tilt&artnr=7473079 (drivdon ingår)
Plejd: Plejd CTR-01

Detta har fungerat bra för mig men var lite trix att få in rätt ljuskurva i början, men när man väl satt den fungerar det bra tycker jag. Så här i efterhand kan jag väl tycka att plejdfunktionerna i mitt fall är helt meningslösa men du kanske har ett annat användningsområde än vad jag har. :)

Spottarna jag länkade har håltagningsmått 80, så det kanske inte var riktigt det du efterfrågade. Har 8 spottar på min slinga.

Märkligt svar från Plejd måste jag säga. Den gamla dimmertekniken som DIM stöder är just gammal och fungerar ibland dåligt med dagens moderna LED. Visst kan du hitta kombos som fungerar, men då behöver du specifika rekommendationer, såsom du delvis fick av Plejd om Hide-a-lite. Jag kan dock inte garantera att det gäller alla produkter från Hide-a-lite och dessutom 11 st av dem som du vill ha. Om vi sedan pratar GU10 så har du utbytbara ljuskällor. Byte till ett annat fabrikat och modell, kanske bara en nyare modell, kan göra att dimringen börjar fungera dåligt. I detta fall står Hide-a-lite endast för armaturen som inte har någon bäring på dimbarheten. Det finns ingen garanti.

Optic Quick ISO har ett eget drivdon till varje downlight, troligen av låg kvalitet för att hålla ned priset. 11 st sådana kan vara en ganska elak belastning för en dimmer. Om något går sönder i förtid så är det drivdonet, och det går kanske inte att köpa separat.

Ett system för konstant ström har downlights som endast består av själva LED-chippet. Det går sällan sönder. LED drivs med konstant ström så ett centralt drivdon, av en kvalitet som man väljer själv, står för denna konstanta ström. Du ville ha 11 st downlight på 6 W vid 550 mA ström, 66 W totalt. Det drivdon du angav klarar 40 W vid 550 mA, så det behövs två st drivdon. Det kan bli svårt att hitta ett enda som klarar 66 W vid 550 mA. Det finns en gräns för när spänningen blir farlig så man kan inte tillverka alltför kraftiga drivdon.

Dessa drivdon har i regel en inbyggd dimmer som styrs utifrån med tryckknapp eller 1-10V-vred. Detta ger en garanterad dimring.

Drivdonen kan placeras centralt på ett bra ställe. Man slipper 230 V över hela taket med större risk för brand vid gnagarangrepp.

Plejd CTR-01 kan ge 0-10V ut. Det är en styrsignal så en ensam Plejd CTR-01 kan kopplas till flera drivdon. Teoretiskt ska man kunna koppla uppemot 200 st drivdon till samma 0-10V-signal.

Så valet kan vara svårt...men ingen tvingar dig väl att sätta en massa spottar i taket, eller ;) Ett lysrör mitt i taket lyset fint.
Med all respekt Bo, jag uppskattar verkligen dina inlägg men jag kommer med en dåres envishet hävda att du har fel i denna frågan (jag har "hackat" på dig tidigare om detta). Om du hade jobbat ute på fältet idag skulle du troligtvis hålla med mig.

På pappret är det säkert bättre att köra med konstantströmsspotlights men om vi pratar spottar i badrum, hall, vardagsrum och liknande är det 230V spottar som gäller i stort sett hos alla elektriker som gör villor.
Plejd hanterar dem hur bra som helst, åtminstone om man håller sig till kända märken som Hide-a-Lite, Designlight och SG t. ex. Ibland slår verkligheten teorin. ;)

Jag kopplade in Hide-a-Lites 350 mAh möbelspottar under överskåpen i ett kök eftersom 230V inte fick plats. Ett dimbart drivdon styrdes med 0-10V mha Plejd controller. De dimmade precis lika bra som 230V men det blev en irriterande fördröjning på några millisekunder när man tände upp så i just det fallet tycker jag 230V spottar dimmar bättre.

Till TS, tycker jag du ska lyssna på Plejd. De har en suverän support med kunnigt folk.
Själv kör jag nästan uteslutande med SG Junistar Eco M-V men de finns så vitt jag vet bara i 8-pack. Lite dyrare men singelpack är Junistar Soft M-V. Hide-a-Lite har Comfort G3 eller Optic S Quick ISO som också fungerar utmärkt med Plejd DIM-01.

Müssli Müssli skrev:
om vi pratar spottar i badrum, hall, vardagsrum och liknande är det 230V spottar som gäller i stort sett hos alla elektriker som gör villor.
Jag tror dig.
Jag håller dock inte med om att det är bra, så vi får fortsätta vara oense där.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jag vill bara lägga in en liten update kring detta. Jag valde att gå på Plejd supportens och även @Müssli ´s köpråd. Det blev således 15st Hide-A-Lite Optic Quick Iso mot 1st Plejd DIM-01.

Har kört detta en tid nu och det fungerar förträffligt! Tack för bollandet av idéer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.