T
Hej,

Köksfönstret i trä sjunger på sista versen och borde bytas. Jag är helt novis på fönster och undrar om någon vill rekommendera leverantör och/eller fabrikat? Jag har förstått att PVC-fönster är att föredra sett till underhåll men där slutar min kunskap. Karmyttermåttet är 107x106 cirka och fönstret är öppningsbart, söderläge, från byggåret 1991. Vi bor i Haninge.

Stort tack på förhand.
Ett fönster med behov av underhåll ovanför en blomsterlåda med rosa blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det bara ett fönster som det gäller? Skulle ju hellre laga ett träfönster än att sätta in plastfönster även om du får leja bort jobbet.
 
  • Gilla
Edlunn och 3 till
  • Laddar…
T
Stefan N Stefan N skrev:
Är det bara ett fönster som det gäller? Skulle ju hellre laga ett träfönster än att sätta in plastfönster även om du får leja bort jobbet.
Jo precis, det är bara ett fönster. Det skulle bara kanon om det gick att laga, det är ju fint i övrigt. Visste inte om det fanns någon som gör sådant :)
 
Vad är det som är trasigt? Jag ser bara ett visst behov av ommålning. Det kan du göra själv.
 
  • Gilla
tomasjo och 1 till
  • Laddar…
Jag hade fönster i klart sämre skick som jag lämnade in tidigare i år. De behövde skrapas, kittas, målas och i ett par fall byta ut en del trä. Det gick på ett par tusen per fönster och blev som nytt. Cityfönster i Vallentuna på 08-511 711 31, men det lär finnas på närmare håll om du söker.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
T
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad är det som är trasigt? Jag ser bara ett visst behov av ommålning. Det kan du göra själv.
Det har spruckit nere i höger kant och träet är mjukt, räcker det att måla tror du?

Sprucken och flagnande färg på träyta med tecken på röta i nedre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken och flagnande färg på trä i hörnet av ett fönster, med synliga skador och mjukt trä nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror det går!
Känn efter med en kniv eller skruvmejsel om det bara är ytan som är mjuk eller om bågens nederkant är rutten.
Om det är ytligt skrapar och slipar du bort det dåliga, halvoljar fönstret, spacklar i hål, sprickor och skador med linoljespackel och målar ytan en ggn med utspädd linoljefärg, till senvåren/försommaren målar du färdigt fönstret när förutsättningarna att måla är bättre.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
T
Hep Hep skrev:
Jag hade fönster i klart sämre skick som jag lämnade in tidigare i år. De behövde skrapas, kittas, målas och i ett par fall byta ut en del trä. Det gick på ett par tusen per fönster och blev som nytt. Cityfönster i Vallentuna på 08-511 711 31, men det lär finnas på närmare håll om du söker.
Stort tack för tipset! :D
 
T
F fribygg skrev:
Jag tror det går!
Känn efter med en kniv eller skruvmejsel om det bara är ytan som är mjuk eller om bågens nederkant är rutten.
Om det är ytligt skrapar och slipar du bort det dåliga, halvoljar fönstret, spacklar i hål, sprickor och skador med linoljespackel och målar ytan en ggn med utspädd linoljefärg, till senvåren/försommaren målar du färdigt fönstret när förutsättningarna att måla är bättre.
Tusen tack för hjälpen :D Jag har svårt att få tiden att räcka till mellan småbarn så sannolikt måste vi lägga ut det ändå, men det hade varit väldigt tillfredställande att lyckas med själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.