21 528 läst · 12 svar
22k läst
12 svar
Köpråd av obromsad släpvagn
Jag har tänkt köpa en lite smidigare obromsad släpvagn utan kåpa för att köra lite byggmaterial samt trädgårdsavfall. Har ni erfarenheter som ni delar med er av så är jag tacksam. Just nu verkar det vara två olika prisnivåer som jag hittat och är intresserad av.
I den lite högre prisnivån så står det mellan:
- TIKI CP250-R med 70 cm hög nätgrind för 15 800 kr
Den har en lastyta på 250*123 cm och får en sidohöjd på drygt 100 cm med nätgrind. Ramen är helsvetsad och maxlasten är 530 kg.
Jag får för mig att detta är en mycket slitstark släpvagn.
- NEPTUN Nordica N7-263 med 40 cm förhöjnigsläm för 16 200 kr
Den har en lastyta på 263*145 cm och får en sidohöjd på 80 cm med förhöjningslämmen. Oklart hur ramen är konstruerad, men maxlasten är 505 kg.
Det som intresserar mig med denna släpvagn är att sidorna är löstagbara vilket både gör den mer flexibel samt att den blir enkel att använda som arbetsbord.
I den lägre prisklassen så står det mellan:
TIKI CS275-R med 50 cm hög nätgrind för 13 000 kr eller NEPTUN Praktik N7-263 med 40 cm förhöjningsläm för 10 650 kr.
Båda dessa verkar vara likvärdiga gällande lastyta, men det går lasta 35 kg mer på Neptun.
Har någon något tips eller erfarenhet ni vill dela?
I den lite högre prisnivån så står det mellan:
- TIKI CP250-R med 70 cm hög nätgrind för 15 800 kr
Den har en lastyta på 250*123 cm och får en sidohöjd på drygt 100 cm med nätgrind. Ramen är helsvetsad och maxlasten är 530 kg.
Jag får för mig att detta är en mycket slitstark släpvagn.
- NEPTUN Nordica N7-263 med 40 cm förhöjnigsläm för 16 200 kr
Den har en lastyta på 263*145 cm och får en sidohöjd på 80 cm med förhöjningslämmen. Oklart hur ramen är konstruerad, men maxlasten är 505 kg.
Det som intresserar mig med denna släpvagn är att sidorna är löstagbara vilket både gör den mer flexibel samt att den blir enkel att använda som arbetsbord.
I den lägre prisklassen så står det mellan:
TIKI CS275-R med 50 cm hög nätgrind för 13 000 kr eller NEPTUN Praktik N7-263 med 40 cm förhöjningsläm för 10 650 kr.
Båda dessa verkar vara likvärdiga gällande lastyta, men det går lasta 35 kg mer på Neptun.
Har någon något tips eller erfarenhet ni vill dela?
Har en Tiki (265) och är mest förbannad på att de sätter skruv som rostar i alla gångjärn och liknande. Allt annat i ALU och galvat. Vet inte hur de tänkt där. Är rätt vek men å andra sidan lastar jag på ensilagebalar och de väger en del.
Har en Tiki c275 och dragbalkarna är U-formade istället för hela vilket gör den lite vekare. Plåten är ganska så tunn så även den känns lite vek. Men när jag leta tyckte jag att tiki var den som gav mest för pengarna.
Neptun har jag bara sett deras mckärra och den var rena skämtet.
Vid snabbkoll på netun släpkärror så ser det inte ut att vara hela dragbalakar.
Neptun har jag bara sett deras mckärra och den var rena skämtet.
Vid snabbkoll på netun släpkärror så ser det inte ut att vara hela dragbalakar.
Kolla på Reko släp från MidTrailer också. Var riktigt nära att köpa ett. Har lånat Villaägarnas ett flertal gånger och det känns bra. Kollade i klassen 15-18000 (man har/hade bra rabatt via Villaägarna) förra året i alla fall. Jag gillade lånesläpet som hade höga lämmar och lite lägre gallersidor så man ganska enkelt kan nå in i lastutrymmet över från sidorna. Har kört släp mycket med höga galler och det lastar såklart lite mer men stör sikten mer på långkörning tycker jag.
Har tillgång till TK-trailer och SM-släpet och det är uthyrningsverksamhet så det är hårt använt.
TK är skit med extremt klena kablar och man kan fundera på om det öht är koppar. SM-släpet håller en helt annan nivå och det obromsade jag själv skulle köpa om jag skulle köpa nytt idag.
TK är skit med extremt klena kablar och man kan fundera på om det öht är koppar. SM-släpet håller en helt annan nivå och det obromsade jag själv skulle köpa om jag skulle köpa nytt idag.
Jag är fortfarande väldigt nöjd med mitt obromsade Reko som jag köpte 2009.
Jag valde låga gallergrindar och det ångrar jag inte. Jag tror jag fick betala ungefär 18000 och det verkar vara ungefär denna modellen:
https://www.blocket.se/vi/42691823.htm
Jag valde låga gallergrindar och det ångrar jag inte. Jag tror jag fick betala ungefär 18000 och det verkar vara ungefär denna modellen:
https://www.blocket.se/vi/42691823.htm
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 328 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 328 inlägg
Jag har haft ett Tiki C275P i 8 år och är hur nöjd som helst. Helsvetsade fyrkantsrör och med balkar under lastgolvet. Problem med elen känner jag inte igen, ser ut som Aspöck helt igenom. Tippfunktionen är perfekt vid lastning av MC eller åkgräsklippare, men även när man kör tex grus.
Hej!
Har en Tiki C250P med gallergrindar och tipp (nog jämförbar med ditt första alternativ) sedan ca 7år och är också helnöjd. Kostade knappt 15kkr om jag minns rätt. Kommer ihåg att jag tyckte att det var dyrt jämfört med billighetssälpen men är definitivt ett av mina bästa köp. Observera att Tiki åtminstone då hade två olika serier där den ena var helsvetsad medans den andra var nitad(?). Det är den helsvetsade jag och vcx har och den jag rekommenderar. (Tror att de i tråden som varit mindre positiva har den billigare Tiki varianten)
Lycka till med ditt köp (eget släp är ett stort lyft jämfört med att låna eller hyra oavsett sort)!
Har en Tiki C250P med gallergrindar och tipp (nog jämförbar med ditt första alternativ) sedan ca 7år och är också helnöjd. Kostade knappt 15kkr om jag minns rätt. Kommer ihåg att jag tyckte att det var dyrt jämfört med billighetssälpen men är definitivt ett av mina bästa köp. Observera att Tiki åtminstone då hade två olika serier där den ena var helsvetsad medans den andra var nitad(?). Det är den helsvetsade jag och vcx har och den jag rekommenderar. (Tror att de i tråden som varit mindre positiva har den billigare Tiki varianten)
Lycka till med ditt köp (eget släp är ett stort lyft jämfört med att låna eller hyra oavsett sort)!
Efter alla svar som kommit har jag slutit mig till att de två billigare varianterna inte uppskattats av alla. Som Anderas5 är inne på är dess ramar bultade eller nitade medan de dyrare är helsvetsade.
Jag har fått två nya förslag som jag tittar på och de är REKO FE2112 samt SM-släpet SM-2575OB som också verkar bra och i rätt prisklass. Däremot så finns NEPTUN Nordica N7-263 kvar trots att jag inte lyckas ta reda på om det är en stabil ram. Det som lockar där är att kunna ta bort lemmarna och få ett plant arbetsbord, är det någon som kan hissa eller dissa denna modell?
Jag har fått två nya förslag som jag tittar på och de är REKO FE2112 samt SM-släpet SM-2575OB som också verkar bra och i rätt prisklass. Däremot så finns NEPTUN Nordica N7-263 kvar trots att jag inte lyckas ta reda på om det är en stabil ram. Det som lockar där är att kunna ta bort lemmarna och få ett plant arbetsbord, är det någon som kan hissa eller dissa denna modell?
Menar du att ta bort lämmar på alla fyra sidor eller bak och fram? Bak och fram kan väl alla och det andra alternativet ser jag inte nyttan med (men är bara sällananvändare). Kolla Reko med Villaägarnas rabatt också, och även om stödhjul kostar extra vilket jag har för mig var fallet.