Sålde min bostadsrätt 5/3. Tillträde sker 1/6. Köpare är godkänd som medlem i förening från och med 27/4.
Tydligen rör det sig om en bodelning. Köparen håller på att separera sig. Men köparen har ännu inte skickat in underlag för bodelning till sin bank.
Jag har kontaktat köpare om att de riskerar att bli skadeståndsskyldig. Fick följande svar via sms : ”… jag lika angelägen som du att få detta att funka så snälla ta det lite lugnt”.
Värt att nämna är att jag hade hyresgäster som flyttar ut 31/4. Lägenheten kommer stå tom efter det.
Vad anser ni att jag ska göra? Blanda in jurist eller avvakta tills tillträdesdagen?
Tydligen rör det sig om en bodelning. Köparen håller på att separera sig. Men köparen har ännu inte skickat in underlag för bodelning till sin bank.
Jag har kontaktat köpare om att de riskerar att bli skadeståndsskyldig. Fick följande svar via sms : ”… jag lika angelägen som du att få detta att funka så snälla ta det lite lugnt”.
Värt att nämna är att jag hade hyresgäster som flyttar ut 31/4. Lägenheten kommer stå tom efter det.
Vad anser ni att jag ska göra? Blanda in jurist eller avvakta tills tillträdesdagen?
Kontakta Mäklarsamfundet. De får inte ge råd.1 16386 skrev:
Mäklarsamfundet föreslår en gemensam hävning. Men nu höjs räntan och jag kommer ev inte få samma pris vilket gör köparen skadeståndsskyldig för mellanskillnad + ekonomisk skada.
Köparen är allmänt oseriös. Avbokade kontraktsignering 2 gånger med kort varsel.
Redigerat:
Tråkigt för er med en sådan köpare. Ni har fått rätt information. Köparen ska betala alla merkostnader ni har vid en ny försäljning. Det största beloppet är väl om ni får ett lägre pris vid nästa försäljning, men det är även avgift, el, styling, kanske högre mäklarkostnad med mera. Tyvärr kan det ju bli problem om köparen inte har pengar. Kontrollera noga att allt görs på rätt sätt och lita inte enbart på mäklaren. Det räcker knappast med en hävning, utan den bör förenas med villkor om ersättning för er som säljare.
Kommer kräva skadestånd oavsett hävning eller inte. Men vi slösar tid just nu.K klimt skrev:Tråkigt för er med en sådan köpare. Ni har fått rätt information. Köparen ska betala alla merkostnader ni har vid en ny försäljning. Det största beloppet är väl om ni får ett lägre pris vid nästa försäljning, men det är även avgift, el, styling, kanske högre mäklarkostnad med mera. Tyvärr kan det ju bli problem om köparen inte har pengar. Kontrollera noga att allt görs på rätt sätt och lita inte enbart på mäklaren. Det räcker knappast med en hävning, utan den bör förenas med villkor om ersättning för er som säljare.
Ok, jag missade att ni inte ens fått handpenning. När köparen hoppar av kan återbetalning av handpenning hållas inne till dess ny försäljning skett och man vet belopp på skadestånd. Då har köparen redan nu brutit avtalet. Det kan vara klokt att kontakta en jurist som är kompetent inom bostadsområdet hur ni bäst hanterar problemet.M Mikael_Swe skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Om köparen inte betalat handpenningen, så bör man nog räkna med att det blir svårt att få ut något skadestånd.
En finess med handpenning, är att man kan ta ut de kostnader man anser sig ha ur handpenningen. Anser köparen att du tagit ut för stort skadestånd, så får köparen stämma dig och bevisa att dina kostnader inte var så stora.
Men om du vill kräva mer pengar än handpenningen (0 i det här fallet) så måste du som säljare stämma köparen och bevisa hur stora dina kostnader var (ex. att det verkligen var nödvändigt att sälja med så stor förlust etc.).
En finess med handpenning, är att man kan ta ut de kostnader man anser sig ha ur handpenningen. Anser köparen att du tagit ut för stort skadestånd, så får köparen stämma dig och bevisa att dina kostnader inte var så stora.
Men om du vill kräva mer pengar än handpenningen (0 i det här fallet) så måste du som säljare stämma köparen och bevisa hur stora dina kostnader var (ex. att det verkligen var nödvändigt att sälja med så stor förlust etc.).
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Ta det med en nypa salt. En grundregel är: "Lita aldrig på något en mäklare säger".
H hempularen skrev:
H hempularen skrev:
Pengarna ska synas på mitt konto imorgon alternativt måndag. Tror inte mäklaren skulle ljuga om detta. Finns inget att vinna. Han skulle bara bli glad om köparen hoppade av. Då får han två mäklararvoden vid nästa försäljning.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Frågan är väl om mäklaren verkligen har fått besked från köparens bank. Eller om han förmedlar att köparen påstår att banken bekräftar.M Mikael_Swe skrev: