Har försökt läsa mig till nån slags uträkning innan det är dags för bankbesök men kanske nån kan hjälpa mig. Vad ska jag betala till min ex-sambo om jag vill bo kvar i huset?

Inköp 500 000
Vi har renoverat och har lån på 1 400 000
Huset är värderat till 2 800 000

Ska man räkna med nåt mer? Renoveringar senaste 5 åren?
 
Ni behöver ju göra en bodelning.
Där kan det vara mer saker än bara huset med..

Vill du ha dokumentet jag gjorde när jag separerade kan du skicka ett PM med mail så får du det....
 
  • Gilla
Marcus Carlsson3 och 1 till
  • Laddar…
Värdering - mäklararvode, lån och skatt/2 enkelt uttryckt. När jag separera hade tex jag lagt kontantinsatsen så drog av det med. Men som föregående skriver gör en ordentlig bodelning. Köpte papper på internet själv, tror jag körde på juridiskadokument.nu
 
Jag förstår att vi måste göra en bodelning men jag skulle vilja ha en ungefärlig summa att förbereda mig på :worried:

Antar att reavinstskatt ska räknas med och det borde bli en del eftersom husets värde ökat ordentligt sen inköp?
 
Beror ju på hur mycket du kan dra av om du skulle sälja. Om du kan dra av tex 100000 på skatten skulle den bli ca 470000 sen kanske 50000 i mäklararvode. Så runt 430000-50000/2= 190000kr som du ska betala.
Räkna bort mig blir ca som nästa skrev.

Edit tog medelvärde för mäklararvode.
 
Redigerat:
A Astrid77 skrev:
Jag förstår att vi måste göra en bodelning men jag skulle vilja ha en ungefärlig summa att förbereda mig på :worried:

Antar att reavinstskatt ska räknas med och det borde bli en del eftersom husets värde ökat ordentligt sen inköp?
Väldigt mycket beror ju på din ex-sambo. Ni har lån på 1.4milj. Men huset är värderat till det dubbla. Om vi antar att ni ligger ute med lika mycket pengar, såär det väl i grund och botten 450.000 som du ska betala. Men ditt ex kanske hellre ser att han ska köpas ut för värdet.
 
  • Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt hur ni räknar.
Jag får klart högre siffror. Då har jag ändå inte räknat med några avdrag som sannolikt finns.
 
Är väl det som är svårt att utläsa av informationen given. Till exempel hur mycket lånades vid köptillfället?
Av de 1,4 hur mycket har det renoverats för?
Går det att göra avdragen för allt och vad blir slutgiltiga vinst/skatt?

Ponerar vi Inköp för 500tkr varav kontantinsats 75 och lån 425tkr.
Lån idag 1400tkr så har man lånat ytterligare 975tkr (plus eventuellt mer om det amorterats under åren) Har allt det gått till renovering som är fullt avdragsgillt?

Isf är de ju inne i huset för iaf 1475tkr och vinst blir 1325tkr. Ponerar vi mäklararvode om 100tkr så är vinsten endast 1225kr eller 622,5tkr vardera.

Då ska du betala 622,5 tkr minus skatt på ca 137tkr = ca 485.500kr (om vi även förutsätter att du tar över alla befintliga lån)
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det kan ju vara mer komplicerat eftersom vi köpte huset av min mamma som ärvt det. Det var ett gåvobrev inblandat och vi betalade 250 var till min mamma. Det betalades från det första lånet vi tog som var på 750. Huset var värderat till över miljonen då.

Sen har vi tagit ytterligare lån för renovering, ett på 250 och ett på 350.
 
Ja, det låter komplicerat.

Jag hade nog rekommenderat er att prata med en jurist innan... Definitivt om det finns barn inblandade, och minsta risk för att ni blir osams om det hela...
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Då var det med andra ord inget köp som du skrev tidigare. Då är sannolikt anskaffningsvärdet klart lägre än du uppgivit och skatten således högre. Det medför en lägre summa till partnern eftersom du övertar en större latent skatteskuld.
 
  • Gilla
Lidd och 3 till
  • Laddar…
Nej jag skrev inköp men det borde stått att vi ”fick” fastigheten via gåvobrev för 500.

Dessutom finns ett skuldebrev att min ex-sambo ska betala 150 till mig vilket aldrig skett.

Jag inser att det är lite för invecklat för att få ett svar på ett internetforum :rolleyes:
 
Nejdå, du kan säkerligen få bra svar, om du ger hela bilden. Men jag gissar att du redan fått ett hum om läget.
 
  • Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Ni fick gemensamt köpa huset för rabatterat pris på 500k. Att rabatten dokumenterats i gåvobrev är väl irrelevant (såvida det inte bara var du som fick rabatten och din sambo skulle betala 500k för "sin del")

Ni renoverade standardhöjande (inga rena reparationer) för låt oss anta 1M, så får göra avdrag på 220k vid försäljning. Försäljning skulle ge 2.8m minus mäklararvode 100k minus skatt 22% av 2.8-0.5 =2.3. 2.3*.22-0.22= 286k i latent skatt . Sen har du fått nya pantprev på säg 1M. Dom är värda 20k, men dom kanske ingår i 2.8M värderingen?

Skulle ni båda flytta hade ni fått behålla 2.4M vid försäljning. Efter att lånet var betalt hade ni gått plus 1M dvs ca 493k var.

Om ni båda betalat 50% av kvarvarande lån så behöver du sedan betala ditt ex 493k för att kunna bo kvar.

Du behöver alltså antagligen få låna runt 500k av banken och ge dessa till exet samt ta över exets befintliga lån på 700k så är ni kvitt med tanke på bostaden sedan... Har ni ett internt räntefritt skuldbrev då minskar ju summan med storleken på det skuldbrevet; då behöver du ge 350k kontant samt ta över lånen...
 
Redigerat:
Du har uppenbarligen inte alls koll på skattelagstiftning. Då ska du nog inte försöka svara på den typen av frågor. Du har flera rejäla fel i ditt svar.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.