Ännu en "köpa" post...

Det är så att jag har insett att jag måste ha n tigersåg så man sliper slita ihjäl sig vid rivning men jag vet inte vad jag skall köpa.

Har kollat lite på dewalts batteridrivna 18V, har även sett att hilti har en fin. Läser lite på forumet och alla pratar om Milwaukee, vart hittar man dem?

- Är det värt att ha en sladdlös såg? (klara dem lika mycket som en med sladd?
- Hur mycket skall man lägga för att få en som inte går sönder på en gång?
- Vart hittar man dem billigast?

mycket tacksam för svar. ;D

Sök på "tigersåg" så får du upp några bra diskussioner. Där tipsas det bla om Makita 1050, Denna reas ut på Fredells just nu för ca 1400 om jag minns rätt.
Se http://www.fredells.se för kontakt info.

Jag har aldrig testat någon sladdlös, men efter att ha hakat fast med förlängingsdosan i bråten ett halvår nu är känns det som en bra idé. Annars är min observation att rent sågmässigt har det för en gång skull dugt med en billig såg eftersom precision kvittat mig när jag kapat spånskivor och reglar som ändå skulle brytas upp och kastas ut. Så om du tänker ha den som jag för att kapa och göra hål i rivingsmaterial kan jag rekomendera Servas såg. Den kostade 500 och har inte pajjat än i a f. Men rent generellt tycker jag man ska köpa så bra grejjer man har råd med, så om om du har råd med det ta en Metabo, dewalt eller Makita.

Vet inte exakt vad du skall såga i, men rent generellt så rekommenderar jag dig att köpa en med sladd, kraft är inte fel för en tigersåg. Jag har själv en dewalt 18V tigersåg som följde med en skruvdragare, den är smidig att komma till med men används ändå väldigt sällan. Istället blir den milwaukee "the hatchet" ssh800qx, vilket inte är deras kraftigaste maskin, men den fungerar mycket bra för mig, och är relativt smidig och bra att komma till med.

Hade jag köpt en ny idag så hade jag antingen köpt en billig alpha tools eller motsvarande, och varit beredd på att åka och byta då och då, eller köpt en kraftigare milwaukee.

Köper du en dyr maskin så se till att få en med pendlingsfunktion. Sen är kvaliten på sågbladen mycket viktiga så klart. Och din hantering - se till att inte klämma fast klingan.

//daniel

Jag har 2 dewalter, en 18 voltare som jag använt mig av i ca 3 år och en med kabel som heter 307mk (tror jag) den har iaf även pendel.
Har som sagt klarat mig bra med batteri maskinen, men vid lite mer omfattande rivning är sladdmaskinen outstanding. Iofs mycket tack vare pendlingen.
Man sågar genom en 2x8:a på några sekunder med rätt sorts blad och man blir inte så trött i armarna med den heller då den är mer vibrations dämpad. Dessutom har de tänkt på att slänga på en riktigt lång sladd.

Men är det mindre jobb som att byta fönster & dörrar eller riva mindre innerväggar mm så funkar batterimaskinen riktigt bra. Och det är ju aldrig fel att slippa irritationen av att fastna med sladden.

Skulle inte vilja vara utan någon av dem, men tror att om jag redan hade haft andra maskiner med dws 18v batteri och bara ska använda maskinen till gds jobb så hade jag köpt 18 voltaren.

som "newbee" så undrar man vad "pendling" är?

Skall använda den för att riva lite väggar och eventuellt såga upp golvbjälkar och dylikt.

min erferenhet:

jag har skrotat ner 35 st cheva vans ,samtliga duktigt nerkapade.

köpte en beg milwakuee 220v för 800kr på en marknad,såg ganska sliten ut på skalet men var fast och fin förövrigt.
den tog jag ner dom första 25 vanarna och bytte alla fönster i hela huset 10 st stora,med innan den sa upp sig.

van 26-27 tog jag ner med en dewalt,den sämsta av alla jag provat,totalt värdelös,visseligen var det den billigare som även säljs som black n decker.

van 28 - 31 tog jag med en nästan ny hilti 1200pe som jag köpte beg genom mitt förra jobb för 1000kr ,den höll 4 bilar ,sen var den helt slut.

van 31-33 tog jag ner med en hilti 1400 ,lånad av en röris,den sa upp sig redan efter 3 bilar .

så nu är jag på min andra milwakuee,har tagit ner bil 34-35 med den + bytt ytterdörr , tagit upp ett 1.8 X 1.2 m hål i huset ,byggt av stora feta plank ,ca 10cn tjocka och 30-50 cm breda ...och sågen bara går och går.

så ,svar på din fråga,ska du ha tigersåg ,skaffa en milwakuee.

jag har sålt maskiner i 10 år på marknader och det folk mest frågar efter är milwakuee (efter att dom har köpt en de walt som pajjat...)

satsa på bra blad,jag kör bara med lenox,dyra men i längden så lönar det sig.

milwakuee sågen är bäst,skönt avvibrerad osv. säljs även som atlas copco.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.