Har fått erbjudande om att köpa en sommarstuga från några bekanta.
De som bott där är avlinda så nu bara arvtagarna kvar, som vi känner.
Vi gillar stugan och läget, och vill gärna köpa.
problemet är att ingen vet ngt om huset direkt.
Säljarna vill sälja med friskrivningsklausul, dvs avsäger sig allt ansvar.
Detta förstår vi förstås då de fått det i arv och är ärliga med att de inte vet ngt om det.
De har i princip aldrig varit där, kusinerna som nu ärvt.
Det är en torpargrund, men det verkar vara svårt att komma in där.
Ska kolla på det i helgen men fått höra att ”det är väldigt smalt, man kommer nog inte in under grunden”
Det finns en liten matkällare också som är i direkt anslutning till grunden då, och där ska det ”kännas lite fuktigt” enligt säljarna.
Mer än så vet man inte.
Kan det faktum att det finns en matkällare överhuvudtaget vara en riskkonstruktion?
Vad ska man kolla efter när man är där i helgen?
Ska man inhandla en fuktmätare och ta med sig? Hjälper det?
Det är ganska snabba ryck om vi ska köpa, så ta upp inspektionslucka eller ta in besiktningsman hinner vi inte.
Tilläggas bör att priset vi får köpa till tycker vi är bra, så det finns utrymme för reparationer och renoveringar.
Köper vi inte nu så har dom en annan köpare som betalar lite mer och inte får ”kompispris”
Laddar upp två bilder jag har utvändigt.
Fläckigt på murstocken, är det tecken på fukt eller inte?
De som bott där är avlinda så nu bara arvtagarna kvar, som vi känner.
Vi gillar stugan och läget, och vill gärna köpa.
problemet är att ingen vet ngt om huset direkt.
Säljarna vill sälja med friskrivningsklausul, dvs avsäger sig allt ansvar.
Detta förstår vi förstås då de fått det i arv och är ärliga med att de inte vet ngt om det.
De har i princip aldrig varit där, kusinerna som nu ärvt.
Det är en torpargrund, men det verkar vara svårt att komma in där.
Ska kolla på det i helgen men fått höra att ”det är väldigt smalt, man kommer nog inte in under grunden”
Det finns en liten matkällare också som är i direkt anslutning till grunden då, och där ska det ”kännas lite fuktigt” enligt säljarna.
Mer än så vet man inte.
Kan det faktum att det finns en matkällare överhuvudtaget vara en riskkonstruktion?
Vad ska man kolla efter när man är där i helgen?
Ska man inhandla en fuktmätare och ta med sig? Hjälper det?
Det är ganska snabba ryck om vi ska köpa, så ta upp inspektionslucka eller ta in besiktningsman hinner vi inte.
Tilläggas bör att priset vi får köpa till tycker vi är bra, så det finns utrymme för reparationer och renoveringar.
Köper vi inte nu så har dom en annan köpare som betalar lite mer och inte får ”kompispris”
Laddar upp två bilder jag har utvändigt.
Fläckigt på murstocken, är det tecken på fukt eller inte?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
På försa bilden ser det ut som att regn har skvätt upp och sen frostsprängt som orsakat det som du kallar fläckigt. Men jag ser ingen anledning till att inte köpa pga det. Det är bara lite puts.
okej bra, då vet jag det!D Melb skrev:
Men största farhågan jag har är ju torpargrunden.
Så undrar hur man ska tänka och resonera kring det.
Luktar det mögel.. eller luktar det inte säger myket. Kan du titta ner genom någon lucka tx så kolla om det är murket eller är mögel.
japp jag ska försöka det.D Melb skrev:
Titta och lukta så gott det går.
Men svårt då man har minst sagt begränsad erfarenhet.
fler tips, någon?
Och vad kan man vänta sig om det är fukt i grunden och ingrepp behöver göras? vad för typ av arbete och kostnad.
Stugan är ca 50kvm skulle jag tro.
Matkällaren i sig är snarare en bonus i sammanhanget då vatten letar sig dit i första hand istället för att samlas under hela huset koncentrerat. Räkna oavsett med att du kommer behöva åtgärda hela grunden på ett eller annat vis, så enkelt är det bara. En torpargrund i det moderna samhället har en relativt smal livslängd, annat var det dock förr i tiden. Men det var då det...
Lycka till!
Lycka till!
okej så en matkällare utan fukt indikerar att grunden i övrigt är frisk?Vedspisen skrev:Matkällaren i sig är snarare en bonus i sammanhanget då vatten letar sig dit i första hand istället för att samlas under hela huset koncentrerat. Räkna oavsett med att du kommer behöva åtgärda hela grunden på ett eller annat vis, så enkelt är det bara. En torpargrund i det moderna samhället har en relativt smal livslängd, annat var det dock förr i tiden. Men det var då det...
Lycka till!
Men du menar att jag ska räkna med att behöva åtgärda grunden bara för att det alltid blir så för eller senare?
Hur kostsamt är det att åtgärda en torpargrund?
Förstår ju att det varierar förstås, men vad kan man utgå ifrån?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Universalhållare för svänghjul - var köpa?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Behöver köpa ask - alternativ till Calexico?
Möbelsnickeri -
Kan man köpa sån här takplåt? Kant platt-tak.
Byggmaterial & Byggteknik -
Utfällbar takduk till pergola - Var köpa?
Altan & Uteplats -
Köpa ny kompressor. Oljefri eller oljesmord kompressor? För- och nackdelar.
Verktyg, Maskiner & Fordon