Jo, jag ska gå in och fråga hos en TV-handel också ;)... Men det är alltid intressant att se vad flera säger och ofta brukar man ju lära sig ett och annat nyttigt som extra sylt på moset här på forumet.

Vi drar VP-rör för ett stjärnnätverk á lá LexCom Home. Däremot kommer vi inte att installera Lexcome. Vi anser att det idag är för dyrt för nyttan. "Centralpunkten" (eller om man så vill den kommande patchpanelen) sitter i källaren i närheten av elcentralen.

Vi har en parabol och en ordinär TV-antenn och vill ha ut parabol och TV och även radio i våra två Renova-uttag (Radio/TV/Satellit-uttag, Slututtag X0T, E60 604 28 ) i sov- och vardagsrum. Till dessa uttag ska vi dra varsitt kablage från "centralpunkten". Till "centralpunkten" ska vi således dra kabel från antenn och parabol.

Följande grovt och drygt tilltagna längder gäller för den dragna kabeln (dvs ej fågelvägen).
  • Radio/TV/Satellit-kabel 19m Sovrum till "centralpunkten"
  • Radio/TV/Satellit-kabel 15m Vardagsrum till "centralpunkten"
  • Radio/TV/Satellit-kabel 15m Antenn/parabol till "centralpunkten"

Vad ska man tänka på vid kabelköp?
Behövs det några kopplingsboxar/splitters eller dyl vid "centralpunkten" eller någon annanstans?

Notera att det idag kommer in _två_ parabolkablar från vinden ner i vardagsrummet. Vafför då, är det nödvändigt?

Vid närmare eftertanke kanske det inte är så smart att dra ner TV/Satellit i närheten av elcentralen? Någon kanske kommer ihåg min fråga för ett tag sedan vad gäller störning FK-kabel/Koax? Eller räcker det med om man har 30-50cm separation eller så?

Jag är också intresserad av en lösning för detta. Håller på att skissa ihop exakt samma lösning fast med fler uttag. Har inte kommit så långt som till experter (antennfirma) än heller.
Att du har två kablar från LNB löser man med en switch (disq.. nånting!?).
Men i övrigt behöver man någon moj. Viktigt är dock att man har just slututtag för denna lösning har jag läst.
Samt att man åker på satellitmottagare vid varje ställe man vill kolla sat.

Hm med sat system har jag för mig att det blir svårt att göra ett stjärnnät innan sat mottagaren. Huvudena matas med en 5 vdc spänning från mottagaren om ja inte minns fel. Således blir det lurigt om flera mottagare ska mata ut spänningen till huvudena..
Skaffa boxer istället snart finns det alldeles tillräckligt med bra kanaler i boxer.

Ooops,
Innebär det att det måste vara en separat kabel för satelliten? Hade ju hoppats på att man kunde slå ihop alla signaler till en kabel. Men om det är som du säger skickar man ju då upp ström även till vanliga tv-antennen, låter märkligt?!?!

Hej,

De uttag som ni har används i sk MF nät där man kombinerar ihop allt till en coax, precis som du tänkt.

Det är ett mycket bra alternativ och ger frihet, men kostar lite mer. Och så kräver det ju 2 mottagare.

Vad man normalt gör är att man sätter ett twin huvud på parabolen (för 2 samtida mottagare. Quatro för 4). Detta är ett huvud med 2 oberoende utgångar. Skall du sedan ha "nordenpaketet" som kräver 2 satteliter, får du skaffa 2 twin huvuden och 2 diseq switchar. Detta ger 2 nerledare (en från varje diseq switch, som du verkar ha).

Detta behövs för att de två mottagarna skall kunna styra vilka kanaler som skall kunna tittas på individuellt. Eller rättare igentligen vilka band och polarisationer. Se det som om du hadde 2 paraboler, men med gemensam plåt ... typ.

För den vanliga antennen (TV) och FM antennen behövs ett filter / combiner, så att du får 1 coax med allt markbundet från typiskt vinden. Du måste sedan splitta upp denna signalen till så många uttag som du har. Finns gott om sådana med olika antal utgångar (du behöver 1in 2ut).

Sedan använder du komiskt nog en combiner för att slå ihop 1 sat kabel med 1 markunden signal som sedan ger en coax med FM/TV/SAT som går vidare till ditt uttag. Där delas signalen upp på nytt till 3 olika uttag FM, TV och SAT.

Själv hade jag (har jag delvis) skippat hela detta sista kombinerande för att enbart behöva dra en coaxkabel, genom att dra separata sat och tv kablar. Tyvärr har jag inte hittat några uttag för separata anslutningar av sattelit/tv/radi, utan alla är dessa kombinerade historierna. Utan dessa får man bygga själv med lösa lock i samma design och lösa kontakter.

Vad det gäller själva kabeln så fungerar nog vilken RG59a som helst. Avstånden du behöver är korta.

Till ovanstående skall läggas den praktiska brasklappen att det sedan finns produkter som gör flera av ovanstående i en produkt. Ex. en TV antenn FM antenn kombiner med 2 utgångar etc. Dessutom måste man vara noga med att splittrar och kombinrar är gjorda för ändamålet och släpper igenom Diseq signaler och DC exempelvis. I ditt fall hade jag tagit kostnaden att be en lokal antennman komma ut, kolla installationen, och lämna offert.

Thomas,
TACK för detta eminenta svar. Har varit lite upptaget under påsken med renovering av hus och reparation av bil så jag såg det först nu! Ska kika lite närmare på det så snart som möjligt. Mycket intressant hemsida också!

Mvh

Håkan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.