Hej alla,

Ny här! Jag och min sambo tittar på två hus vi ska köpa. I ena huset har säljaren uppgett att vinden har inretts, men att han inte vet vad som gäller byggnadstekniskt. Nu har vi fått råd att kolla närmare på t.ex. ångspärr.

Vet tyvärr inte mer om ångspärrar annat än att det är en plastfilm för att hålla undan mögel. Hur ser jag om det finns ångspärr på vinden? Ligger det liksom mot tak-"väggen" eller ligger det på isoleringen eller mellan? Ser man om det finns eller behöver man riva upp väggen för att kunna se detta lixom..? Överlåtelsebesiktningsprotokollet säger inte mer än att besiktningsmannen var lite för bred för att komma in i vinden. Är det värt att kolla närmare på?

En annan sak är att säljaren säger att det finns en hanvind som inte har någon inspektionslucka eller öppning. Hur kan man undersöka om det finns något mögel eller liknande där uppe?

Ber om ursäkt för så många frågor men känner mig helt förvirrad och är väldigt tacksam för hjälp.

Ångspärr sitter på den varma sidan mellan takbeklädnaden och isoleringen. Den hindrar fukt från bo delen att kondensera i det kalla vindsutrymmet.

Det är inte hela världen om ångspärr finns men är standard i nyare hus.

Jag skulle inte köpa utan att få möjlighet att besikta båda vindarna. Om mögel växer på vinden så kan ju behöva byta tak och åtgärda ventilation.

Om vinden är inredd så bör den väl vara både åtkomlig och ventilerad.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Hej Småbrukaren,

Tack för ditt svar, uppskattas! Med risk för att jag låter dum - innebär det att ångspärren "sitter" framför isoleringen eller bakom den? Kan man se det direkt ifall man kryper in i kattvinden eller måste man göra ingrepp och riva?

Är det OK att ångspärr inte finns i vinden? När blev det standard - inte risk att det blir fuktskador utan?

Så du undrar om väggarna på vinden har ångspärr? Om de är isolerade mot yttervägg/yttertak så bör de ha det om vinden är uppvärmd. Annars kondenserar ju varm luft mot den kalla ytterväggen och fukt bildas inne i isoleringen.

På en traditionell kallvind finns ingen ångspärr då tanken är att vinden ska hålla samma temperatur som uteluften.

Hur gammalt är huset och när inreddes vinden?

I kattvinden kanske det går att se väggarnas konstruktion. Kanske behöver du bara pilla bort en list för att se vad som finns bakom.

Från insidan är det oftast väggbeklädnad (gips eller panel), ångspärr, isolering, luftspalt, vindduk, panel eller annat ytskikt.

S Småbrukaren skrev:
Så du undrar om väggarna på vinden har ångspärr? Om de är isolerade mot yttervägg/yttertak så bör de ha det om vinden är uppvärmd. Annars kondenserar ju varm luft mot den kalla ytterväggen och fukt bildas inne i isoleringen.

På en traditionell kallvind finns ingen ångspärr då tanken är att vinden ska hålla samma temperatur som uteluften.

I kattvinden kanske det går att se väggarnas konstruktion. Kanske behöver du bara pilla bort en list för att se vad som finns bakom.

Från insidan är det oftast väggbeklädnad (gips eller panel), ångspärr, isolering, luftspalt, vindduk, panel eller
S Småbrukaren skrev:

Från insidan är det oftast väggbeklädnad (gips eller panel), ångspärr, isolering, luftspalt, vindduk, panel eller annat ytskikt.
Som jag har förstått det var övervåningen förut en kallvind. Man expanderade för ngr år sedan genom att inreda övervåningen på egen hand. Tänkte krypa in i kattvinden längs sidorna på övervåningen och kolla att allt är som det ska eller i vart fall anlita en besiktningsman. Det verkar i alla fall finns isolering mot ytterväggen i kattvinden, finns det då rimligen ångspärr bakom denna??

Huset är från 2010-talet. Vinden gjordes ngn i samma veva.

Jaha. Det var lite tydligare.

Om vi glömmer ytterväggar för ett ögonblick. Din fråga handlar om ångspärr finns mot kattvinden.

I så fall sitter den på insidan av isoleringen. Bakom gipset/panelen. Går kanske att se om plasten slutar vid kattvindsluckan eller om du kan öppna ett eluttag och kika bredvid dosan.

Men i rum som har bra ventilation och ingen större fuktighet så behövs inte ångspärr.

Men efter som huset är nytt så är det säkert gjort enligt standard med ångspärr.

S Småbrukaren skrev:
Jaha. Det var lite tydligare.

Om vi glömmer ytterväggar för ett ögonblick. Din fråga handlar om ångspärr finns mot kattvinden.

I så fall sitter den på insidan av isoleringen. Bakom gipset/panelen. Går kanske att se om plasten slutar vid kattvindsluckan eller om du kan öppna ett eluttag och kika bredvid dosan.

Men i rum som har bra ventilation och ingen större fuktighet så behövs inte ångspärr.

Men efter som huset är nytt så är det säkert gjort enligt standard med ångspärr.
Jag förstår det som att övervåningen är isolerad mot kattvinden, med ångspärr m.m.

Men när jag talade med säljaren så verkar även det finns isolering i kattvinden mot ytterväggen. Att kattvinden alltså har varm luft - bör inte det finnas en ångsspärr även bakom denna isolering? Annars blir det väl mögligt i isoleringen/mot yttertaket där varm och kall luft möts?

Supertacksam för tipset om kattvindsluckan. Finns det något lätt sätt att leta efter ångspärr i kattvinden mot ytterväggen? Om inte är det lätt att åtgärda och installera ångsspärr? Vad kostar något sådant i runda slängar om jag gör det själv/anlitar någon?

I kattvinden mot yttertaket finns det troligen ingen ångspärr om där var kallvind innan.

Jag tror inte att det är något problem och inget du behöver göra något åt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
För att vara kortfattad: det du söker när du letar hus är inte specifika material eller byggtekniker, du letar efter korrekt funktion. Är kallvinden torr och fin är det bra, oavsett närvaron av ett lager plast och grön tejp.
Det finns många sätt att bygga fungerande hus, precis som det finns sätt att åstadkomma icke-fungerande hus. Konsten för en husspekulant är att se skillnaden.

• Gilla
Småbrukaren och 1 till
  • Laddar…
Stort tack till er! Då förstår jag min situation nycket bättre. Stor eloge ska ni ha!

• Gilla
Småbrukaren och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.