Vi har nyligen köpt en nybyggd Smålandsvilla. Vi köpte huset av en privatperson som har byggt huset i spekulationssyfte (en sk spek.byggare). Vi är alltså andrahandsköpare av ett nybyggt hus. I den här tråden delar jag med mig av våra erfarenheter.

GARANTIER och TVÅÅRSBESIKTNING: Vi lyckades tyvärr inte få Smålandsvillan att föra över garantierna och rättigheterna till tvåårsbesiktning till oss som andrahandsköpare, vilket vi ser som en stor nackdel. Det är egentligen konstigt och man undrar varför inte Smålandsvillan vill ta ansvar för sin produkt? Hur gör andra husföretag? Jag vet att Hjältevadshus för över garantierna till andrahandsköpare i de fall där det är etablerade spek.byggare som bygger husen. Det verkar med andra ord vara en förhandlingsfråga. Tacksam för input från andra andrahandsköpare i frågan.

SÄLJAREN: När det gäller spek. byggare som bygger för att tjäna pengar är det tyvärt vanligt att säljaren inte " lagt sin själ" i huset. I vårt fall märktes det i en stor ovilja att hjälpa till när det fattades dokument från entreprenörerna. Vi som andrahandsköpare har ju inget avtal med entreprenörerna vilket försvårar diskussionen med dem.

GRUNDEN är en sk Isolergrund. Vår besiktningsman rekommenderade oss att ta in garantibeviset för grunden för att säkerställa fuktsäkerheten. När vi ringde Isolergrund visade det sig att markentreprenören som monterat grunden inte hade skickat in sina egenkontroller för montaget samt tryckprovningsprotokoll till Isolergrund. Inga papper, ingen 20-årig garanti. Så det var bara att börja jaga markentreprenören och papper, något som blev en riktig långbänk.

Redigerat:
L
En fråga , har denna spek-byggare rest huset i egen regi , vilken sorts hantverkare har han haft
som spikat och installerat el ,vvs , jag vet inte hur det är med säljarens ansvar i tid och rum

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.