säkerligen inte första gången någon ställer den frågan :)

jag har en makita 6316D som har ca 8-10år på nacken. det är nimh batterier i den, dom börjar nu dö ut och jag står i valet och kvalet mellan att köpa nya batterier eller ny dragare.

jag fick skruvdragaren i present och farsan minns inte vad den kostade, endast att den var "dyr"

de enda info jag kan finna om den är detta:
http://www.byggnadsarbetaren.se/pdfarchive/pdffiles/files/43400-43499/file_43408.pdf

där fick den bästa betyg och nypris är satt till 3849kr

problemet med den är att jag finner den som svag, den orkar helt enkelt inte dra i säg 100-120mm långa skruv. jag vet inte om detta kan bero på att batterierna är till åren, får dom sämre ork med åren? dom är ju som sagt 8-10 år gamla. dock sparsamt använda fram tills nu när jag bygger ut. någon som vet "hur stark" den är, är den i klass med en ny 12v maskin, typ bosch gsr 12v?

om jag köper nya batterier, har jag isf tänkt mig piratbatterier, 2st 3Ah 12v batterier kommer kosta ca 1500kr, är det värt det? om man köper piratbatterier, vet jag då att dom är av "modern kvalite" med låg självurladdning och utan minnesförlust?

alla synpukter är välkomna, men extra välkoma är dom som själva har eller känner till makita 6316d :)

mvh popeye

Intressant fråga, jag hade själv en äldre Dewalt med NiCD batterier där batterierna dog.
Jag kom till att det fiffigaste var att handla en nyare dewalt ( 756 som finns i samma pdf ovan) så hade jag två maskiner med 2 nya batterier. vilket ibland är bra. ( typ borra och skruva omväxlande.)
Mvh ,
Tomas

Jag råkade ut för samma sak med min DeWalt XRP 12v för en tid sedan...
8 års användande hade påverkat batterierna riktigt negativt.

Jag lade ner Dewalt för min egen del och det blev nyinvestering av en Makita BDF 454 RFE istället...

bild.php

Känns garanterat riktigt mycket bättre än XRP... d^_^b

Hej
Som glad hembyggare har man skaffat sig en del bättre och sämre verktyg.
När jag köpte nytt hus, köpte jag också en ny skruvdragare. Den gamla B&D 12V hade dåligt batteri.
Men eftersom jag beställde den nya skruvdragaren från lawson-his i UK, fanns det också i mitt tycke prisvärda reservbatterier. Ett nytt batteri var ett riktigt bra köp, nu har jag två skruvdragare. Men det är alltid den nya som åker fram först.

Jag skulle tveklöst köpa en helt ny skruvdragare. Känns som att det bara är tråkigt att lägga pengar på en gammal maskin när man är medveten om att man annars kan får en maskin som är starkare, lättare och har bättre ergonomi.

B
Efter så länge och flitigt användande kanske borstarna i motorn börjar ge sig också? så det kan vara bidragande till dålig verkningsgrad?

Köp en ny, eventuellt kan du kanske behålla den om du får tag på ETT billigt batteri så har du en reserv, alltid bra med två vid borr-skruvning.

jag har vridit och vänt på problemet flertalet ggr nu. har varit väldigt sugen på Bosch gsr 14.4 lithium skruvdragaren då den ligger vääääldigt skönt i handen.

men jag har ändock troligen kommit fram till beslutet att köpa mig en 12v nimh makita 6317 dwde, dvs uppföljaren till min nuvarande 6316.

på så vis kan jag använda batterierna till den gamla maskinen vid behov. samtidigt har jag läst mycket bra om 6317, en stark maskin som inte är för tung, dvs en allroundmaskin, vilket är det jag letar efter.

det enda som slår mig är att dom flesta inlägg/artiklarna om 6317 är ganska gamla, så jag antar smått att det är en utgående modell. är det något som har något att säga som talar emot mitt val av 6317?

den kostar 2100kr på verktygsladan.

mvh popeye

busgraab skrev:
jag har vridit och vänt på problemet flertalet ggr nu. har varit väldigt sugen på Bosch gsr 14.4 lithium skruvdragaren då den ligger vääääldigt skönt i handen.

men jag har ändock troligen kommit fram till beslutet att köpa mig en 12v nimh makita 6317 dwde, dvs uppföljaren till min nuvarande 6316.

på så vis kan jag använda batterierna till den gamla maskinen vid behov. samtidigt har jag läst mycket bra om 6317, en stark maskin som inte är för tung, dvs en allroundmaskin, vilket är det jag letar efter.

det enda som slår mig är att dom flesta inlägg/artiklarna om 6317 är ganska gamla, så jag antar smått att det är en utgående modell. är det något som har något att säga som talar emot mitt val av 6317?

den kostar 2100kr på verktygsladan.

mvh popeye
6317 är en rejält gammal, men mycket bra maskin. Exakt samma batterier som 6316, så med 2 färska batterier + en 6317 så kan du ha en maskin för skruvning och en för borrning, riktigt smidigt. Dock tycker jag att 2100kr är alldeles för dyrt för en så gammal maskin.

Angående ursprungsfrågan så tänker iaf jag prova att byta celler i batterierna nu när dom börjat tröttna.

Jag hade först en 14V grön Bosch, skaffade en 12V blå med tre batterier som använts i båda maskinerna. Det har funkat utmärkt men nu är dessa tre batterier väldigt trötta. Maskinerna är det inget fel på och jag behöver inte uppgradera.

Var på nätet köper man riktigt bra battericeller lämpliga för detta?

MathiasS skrev:
Var på nätet köper man riktigt bra battericeller lämpliga för detta?
Har du funderat på och köpa 3part batteri? Redan hoppsatt och rätt billigt.
Jag funderade på och byta celler i min Hilti som jag hade innan, men det var rätt dyrt med celler.
Nu blev det visseligen en Bosch GSR12V från Netto istället, men jag vill minnas att bara cellerna till Hiltin landade på ~900.- (12celler) för ett batteri. Sen arbete till detta, och bristen på lämplig punktsvets för och få ihop cellerna.

Ex på 3part och pris, har köpt laptop batteri där tidigare och är nöjd.
http://www.batteriexperten.com/sv/a...12v-30ah-ani-mh-ersattningsbatteri-bosch.html

//Erik

Jag har en Makita 6317 sedan några år. Jämfört med min B&D från tidigt 90-tal är jag inte speciellt imponerad... Dålig batterikapacitet (2.4Ah), hög självurladdning, lite rasslig chuck. Men det jag saknar mest är statiskt vridmoment vilket främst märks när man skall lossa på en hårt dragen skruv. Men det är absolut ingen dålig maskin för det. Den är stark när den väl snurrar.

Jag skulle nog satsa på en modernare Makita med LiOn.

corre skrev:
Har du funderat på och köpa 3part batteri? Redan hoppsatt och rätt billigt.
Jag funderade på och byta celler i min Hilti som jag hade innan, men det var rätt dyrt med celler.
Nu blev det visseligen en Bosch GSR12V från Netto istället, men jag vill minnas att bara cellerna till Hiltin landade på ~900.- (12celler) för ett batteri. Sen arbete till detta, och bristen på lämplig punktsvets för och få ihop cellerna.

Ex på 3part och pris, har köpt laptop batteri där tidigare och är nöjd.
[länk]

//Erik
Kan själv. Egen kaka smakar bäst.

Punktsvets? Det måste väl gå att löda ihop cellerna, det har funkat bra tidigare i andra sammanhang.

Tack för länktipset iaf!

J
Bestämde mig för att byta celler i någa av mina dewalt batterer så jag köpte från all-battery.com i våras, 30st sub-c panasonic 3Ah celler kostade då 4,9$ st. Dessutom var de snälla nog att fuska lite med tulldeklarationen utan att jag bett om det så momsen och tull råkade jag slippa undan ;)

Jag har en grön bosch (ca 8-10år) som hade ett batteri NiMH 1,2Ah som hade blivit kasst, men maskinen dög för mig så jag letade batteri. Men det var svindyrt i förhållande till maskinen så jag slog till på ett erbjudande med samma maskin (fast ny årgång) med 2st 2Ah batterier för 900kr. Jag tyckte det var en bra deal. Sedan visade det sig att maskinen trotts samma modellbeteckning och 12V var mycket starkare, det har hänt en del med tekniken på 10år. Summan blev tre batterier och två dragare.

Visst kan det vara värt att köpa nya batterier men det händer så mycket med maskinerna och batteritekniken så det är tveksamt om det är lönt. En maskin som kostade 3000 för 10år sedan kan man nog hitta bra mycket billigare idag med samma prestanda. Jag hade definitivt kollat erbjudanden och köpt nytt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.