Hej.

Vår tvättmaskin har gått sönder så nu behöver vi köpa en ny. Jag har hört att Bosch ska ha bra tvättmaskiner om man inte vill betala allt för mkt pengar. Känner någon till Bosch WAE283M0SN http://www.mediamarkt.se/mcs/product/BOSCH-WAE283M0SN,90952,389311,668520.html?langId=-16 som finns på MediaMarkt?? Jag hittar inget betyg om just den modellen någonstans på nätet. Vill gärna veta att den verkar bra innan jag köper den. MediaMarkt kör just nu nån septemberkampanj på vissa av deras varor. Det är då kostnadsfri frakt, installation, uppbäring, retur av gamla maskinen samt 5 års garanti. Denna kampanj gäller bland annat på denna tvättmaskin...

Jättetacksam om någon känner till denna tvättmaskin och kan berätta om den är bra eller ej.
Med vänlig hälsning Jossan

ett litet råd. kolla blocket. varvtal vid cenerfurgering, el. enfas, tvåfas, trefas.
vilken spänning har ni hemma. köp en vanlig enfas om ni bor i lägenhet på blocket.
kan inte bli billigare om inte stulen.
finns många maskiner som folk har felköpt.
kan bli billig affär.
skit i betyg om miljötjafs. skicka det till kina usa indien.
köp en maskin som passar er.

Allt beror på vad man förväntar sig av en maskin, wae maskinerna är bosch lägsta "kvalitetsklass" och har bland annat en yttertrumma i plast. I mina ögon en maskin som kanske lämpar sig mest för max 2 personer, vill du har bosch finns waq modellerna som är byggd i samma fabrik som wae men är den gamla modellen av was som är Bosch finaste maskiner.

Finns motsvarande modeller i siemens...

/R

Eller rekommenderar ni istället något annat märke på tvättmaskin i samma prisklass? Mediamarkt har ju fler märken... Jag bara fick för mig att Bosch var bäst...

Miele är bäst både i tvättfunktion och kvalitet, men kanske inte samma prisklass.

Angående Bosch
WAE-modeller är grundmaskin
WAQ-modeller är mellankvalite
WAS-modeller är hög kvalite

Precis som du skriver är WAQ-modellen du länkat till en bättre byggd maskin än WAE-modellen.
Vill du ha en bra Bosch-maskin så ska du satsa på dem som heter was... men återigen allt beror på vad man förväntar sig och vad man själv har för behov.

/R

Redigerat:
Tack snälla, hade ingen aning om dessa beteckningar på olika klasser.. Men om vi väljer ett helt annat märke på mediamarkt, hur vet man då de olika klasserna? Finns det någon grundregel som gäller på alla beteckningar så att man vet vilken klass det är? Jag såg att de tex har en maskin som heter Cylinda Sverigetvätten 12. Vilken klass är den? Är den samma nivå som WAE? Är den kanske bättre än Bosch?

Bosch maskiner går enligt följande
Waa 5 kilo
Wae 6-7 kilo
Waq 7-8 kilo (kan finns nåt undantag)
Was 8 kilo

Alla har ett plastkar runt trumman. Wae och Was byggs i Tyskland. Välj någon av dessa. Tvättar du mycket satsa på was. Gärna med kolfri motor, tyst och trevlig. Förr fanns en modell som hette wiq, det var en supermaskin, hittar du en sådan på blocket så slå till.
Alla maskiner är en-fas. Vissa har 5-årsgaranti, klart värt det.

Edit: friggahuset har en
WAS28493SN för 5995 kr. 5-årsgaranti.

Redigerat:
Samsung har10 års garanti, inga kol i motorn, en sådan köpte vi blev förra hösten när Boschen krånglade mer och mer. Fungerar förträffligt hittills.

torbeno skrev:
Bosch maskiner går enligt följande
Waa 5 kilo
Wae 6-7 kilo
Waq 7-8 kilo (kan finns nåt undantag)
Was 8 kilo

Alla har ett plastkar runt trumman. Wae och Was byggs i Tyskland. Välj någon av dessa. Tvättar du mycket satsa på was. Gärna med kolfri motor, tyst och trevlig. Förr fanns en modell som hette wiq, det var en supermaskin, hittar du en sådan på blocket så slå till.
Alla maskiner är en-fas. Vissa har 5-årsgaranti, klart värt det.

Edit: friggahuset har en
WAS28493SN för 5995 kr. 5-årsgaranti.
Tack för info Torbeno. Innebär det alltså att de olika namnen, Wae, Waq, Was endast skiljer på hur mkt tvätt som får plats i maskinen? Eller rättare sagt, är kvalitén lika bra på dessa olika maskiner, bara att det är kilo-storleken som skiljer dem åt? Är det inte olika kvalitét på dem som Klypert skrev?

Jossan81 skrev:
Tack för info Torbeno. Innebär det alltså att de olika namnen, Wae, Waq, Was endast skiljer på hur mkt tvätt som får plats i maskinen? Eller rättare sagt, är kvalitén lika bra på dessa olika maskiner, bara att det är kilo-storleken som skiljer dem åt? Är det inte olika kvalitét på dem som Klypert skrev?
Jag gillar kvalitet och har en was.

Hej.
Nu måste jag vara lite jobbig och fråga igen.... Ovanför så nämner ni endast modeller W
WAA
WAE
WAQ
WAS

Men nu är vi inne på en modell som heter WAY... nån som känner till om WAY är bra kvalitet? Modellen heter WAY32890SN.... Den modellen ingår det tyvärr inte 5 års garanti hos återförsäljaren, som det gör på WAE-modellen, men WAY-modellen är har däremot 10 års motorgaranti hos Bosch står det... Men visst borde väl WAY-modellen vara mkt bättre kvalitet?

WAY-modellerna är självdoserade varianter, väldigt bra kvalite.
Tänk på att garanti och kvalitet inte har något att göra med varandra, garantin är enbart en extra trygghet för dig som köper den.
jag kör själv med siemens motsvarighet till WAY och är väldigt nöjd.

• Gilla
Jossan81
  • Laddar…
klypert skrev:
WAY-modellerna är självdoserade varianter, väldigt bra kvalite.
Tänk på att garanti och kvalitet inte har något att göra med varandra, garantin är enbart en extra trygghet för dig som köper den.
jag kör själv med siemens motsvarighet till WAY och är väldigt nöjd.
Toppen!! Tack då låter det ju prima :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.