Ska byta ut en av våra toaletter. Är det bara att köpa första bästa eller finns det olika storlekar på avloppshålet? Vattenkopplingarna?
Var finns det bra & billiga toaletter? Bauhaus? Hornbach? Andra ställe?

Det är mer eller mindre standard både för avloppet och vattenanslutningen. Avloppet är tänkt att få ner i ett 110-rör. Därmed är det ju inte sagt att en ny stol direkt går att ansluta till de kopplingar din gamla stol var kopplade till. Avloppet lär inte vara ett problem, det går ju bara rakt ner i "hålet i golvet" och tätas med en gummimuff. Anslutningen för vatten kan nog ha sett annorlunda för ett antal år sedan.

Jag tycker det finns bra och dåliga toaletter. Det jag tycker kännetecknar en bra är att den har hög sitthöjd samt kommer från en känd tillverkare. En känd tillverkare (Ifö, Gustafsberg whatever) håller hög kvalitet samt kan tillhandahålla reservdelar i säkert 100 år. Köp prylarna där du hittar ett bra pris. Byggvaruhusen verkar ha både billiga noname-stolar (som säkert är prisvärda men inte kvalar in på min lista) och märkesstolar.

phl skrev:
Det är mer eller mindre standard både för avloppet och vattenanslutningen. Avloppet är tänkt att få ner i ett 110-rör. Därmed är det ju inte sagt att en ny stol direkt går att ansluta till de kopplingar din gamla stol var kopplade till. Avloppet lär inte vara ett problem, det går ju bara rakt ner i "hålet i golvet" och tätas med en gummimuff. Anslutningen för vatten kan nog ha sett annorlunda för ett antal år sedan.

Jag tycker det finns bra och dåliga toaletter. Det jag tycker kännetecknar en bra är att den har hög sitthöjd samt kommer från en känd tillverkare. En känd tillverkare (Ifö, Gustafsberg whatever) håller hög kvalitet samt kan tillhandahålla reservdelar i säkert 100 år. Köp prylarna där du hittar ett bra pris. Byggvaruhusen verkar ha både billiga noname-stolar (som säkert är prisvärda men inte kvalar in på min lista) och märkesstolar.
Bra kommentarer, och jag håller med. Men en liten kommentar (baserad på egen sur erfarenhet) ändå:

Gustavsbergs reservdelar är inte alltid en stor fördel. Jag har ett problem med spolningsfunktionen på min (den spolar, men knappen måste hållas nere, och halv spolning fungerar inte). En enkel lösning är alltså att köpa reservdel (finns på Bauhaus), men vad hjäper det när reservdelen kostar så mycket att man nätan köpte en halv ny toalett från en annan leverantör?

--- Mats ---

• Gilla
tommypeters
  • Laddar…
Leaff skrev:
Ska byta ut en av våra toaletter. Är det bara att köpa första bästa eller finns det olika storlekar på avloppshålet? Vattenkopplingarna?
Var finns det bra & billiga toaletter? Bauhaus? Hornbach? Andra ställe?
Jag köpte iaf en billigare variant från Bauhaus för 595 kr exl sits (Camargue - stavning? - står bakom märket) till mitt fritidshus. Går den sönder så köper jag en ny. Jag får 2-4 st sådana för samma pris som en gustavsberg...

Den ser snygg ut och har sparspolning. Själva porslinet verkar ha samma kvalitet som andra. Hur spolningen funkar får jag återkomma med - den är inte inkopplad ännu :)

/K

tack för tipsen :)

Själva ytan på porslinet brukar vara sämre på lågbudgetstolarna. De håller sig inte fräscha länge även om man städar ihjäl sig.
Vi testade några polska lågbudgetstolar på jobbet. Jag satte in 4 st, 1 hade trasig spolmekanism, och två började läcka som ett såll efter ett tag mellan cisternen och porslinet. Så jag sa -Aldrig mer!

Sitsarna som man ofta får betala extra för brukar ofta vara av undermålig kvalitet.
Så jag personligen kör alltid med gustavsberg, ifö, eller ido.
Köper man en lågbudgetstol för en tusenlapp, och får slänga till fem sex hundra för sits och avstängningsventil, så är man ju nästan uppe i vad man får en gustavsberg för. (2199 spänn på det lokala byggvaruhuset här) Och då ingår sits + ventil

lordi skrev:
Själva ytan på porslinet brukar vara sämre på lågbudgetstolarna. De håller sig inte fräscha länge även om man städar ihjäl sig.
Vi testade några polska lågbudgetstolar på jobbet. Jag satte in 4 st, 1 hade trasig spolmekanism, och två började läcka som ett såll efter ett tag mellan cisternen och porslinet. Så jag sa -Aldrig mer!

Sitsarna som man ofta får betala extra för brukar ofta vara av undermålig kvalitet.
Så jag personligen kör alltid med gustavsberg, ifö, eller ido.
Köper man en lågbudgetstol för en tusenlapp, och får slänga till fem sex hundra för sits och avstängningsventil, så är man ju nästan uppe i vad man får en gustavsberg för. (2199 spänn på det lokala byggvaruhuset här) Och då ingår sits + ventil
Som sagt beror lite på vad man köper och vad man får.
Jag betalade 595 kr för min Camargue Seko san exl sits och ventil. Ventil hade jag redan, och sits köpte jag en för 199 kr (men där kan man ju också välja kvalitet sen)

Så totalt kostade den ca 800 kr.

Gustafsbergen kostar på samma varuhus drygt 2000 kr UTAN sits (ventil vet jag ej)
Som sagt kvalitetsmässigt så visar det nog sig...
/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.