Jag har en AEG SBE 700 med snabbchuck. Chucken har den fula ovanan att trilskas med jämna mellanrum - ibland är det svårt att dra åt tillräckligt hårt och ibland är det omöjligt att lossa borren med handkraft, polygrip krävs.

Jag funderar således på att byta ut själva chucken. Vad ska man köpa för chuck - jag gissar att det är någon standardgänga på axeln så jag måste inte nödvändigtvis köpa en exakt likadan som sitter där.

Får man en 13mm snabbchuck med lite kvalitet för 2-400sek? Vilken köper man och var?

A
zephir skrev:
Metabo borde väl vara OK?

[länk]

Zephir
Men den chucken fungerar dock bara om det sitter spindellås (nu vet jag inte om denna AEG har det dock).

Jacobs tycker jag är bra chuckar, iaf dom jag har fungerar klanderfritt.

Spindellås, är det när man kan låsa hela axeln? Det har den inte i såfall.

På Woody hittade jag en chuck från Bosch som förstås sades vara guds gåva till mänskligheten. 600 spänn kostade den. Lite dyrt kanske.

A
MathiasS skrev:
Spindellås, är det när man kan låsa hela axeln? Det har den inte i såfall.

På Woody hittade jag en chuck från Bosch som förstås sades vara guds gåva till mänskligheten. 600 spänn kostade den. Lite dyrt kanske.
Jepp, det är när man kan låsa axeln. Jag har haft en Boschchuck, jag gillade den inte för att dom tre klämarmarna inte stack upp så mycket, en smaksak säkert. men det var an 10mm chuck (kostade nästan 400kr ordinareie pris då ja köpte den, jag gav bara 100 då det var konkursutförsäljning).

Ok. Den här maskinen har inget spindellås.

Var hittar man Jacobs-produkter?

A
Jag köpte dom Jacobs jag har på samma ställe som Boschchucken, på en konkursutförsäljning (gammal järnhandel), så det borde gå att hitta på välsorterade järnaffärer.
Här är deras hemsida: http://www.jacobschuck.com/

P-plats.se skrev:
Det är RÖHM som tillverkar flertalet av de chuckar som sitter på AEG, Atlas-Copco och Millwaukees maskiner och är av mycket bra kvalite!
Nu kan de dock hända ibland att dom slit seller j@ävlas ändå men jag rekomenderar dom för dom är prisvärda.
AEG är relativt billiga på sina lösa chuckar, jag köper dom från AEG och inte tex. Luna pga. priset då mina kunder efterfrågar dom.
Kolla med närmsta Järnhandel eller AEG-serviceställe.

OBS. Det finns även alternativa chuckar men för att få bättre kvalite så får man lägga betydligt mer pengar.
Ok - vilken AEG-chuck skulle du föreslå till en AEG SB2E 700? Orginal ersättningschuck eller något annat?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.