11 500 läst · 7 svar
12k läst
7 svar
Köpa ny chuck till borrmaskin?
Jag har en AEG SBE 700 med snabbchuck. Chucken har den fula ovanan att trilskas med jämna mellanrum - ibland är det svårt att dra åt tillräckligt hårt och ibland är det omöjligt att lossa borren med handkraft, polygrip krävs.
Jag funderar således på att byta ut själva chucken. Vad ska man köpa för chuck - jag gissar att det är någon standardgänga på axeln så jag måste inte nödvändigtvis köpa en exakt likadan som sitter där.
Får man en 13mm snabbchuck med lite kvalitet för 2-400sek? Vilken köper man och var?
Jag funderar således på att byta ut själva chucken. Vad ska man köpa för chuck - jag gissar att det är någon standardgänga på axeln så jag måste inte nödvändigtvis köpa en exakt likadan som sitter där.
Får man en 13mm snabbchuck med lite kvalitet för 2-400sek? Vilken köper man och var?
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 402 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 402 inlägg
Spindellås, är det när man kan låsa hela axeln? Det har den inte i såfall.
På Woody hittade jag en chuck från Bosch som förstås sades vara guds gåva till mänskligheten. 600 spänn kostade den. Lite dyrt kanske.
På Woody hittade jag en chuck från Bosch som förstås sades vara guds gåva till mänskligheten. 600 spänn kostade den. Lite dyrt kanske.
A
Amarace
Medlem
· 402 inlägg
Amarace
Medlem
- 402 inlägg
Jepp, det är när man kan låsa axeln. Jag har haft en Boschchuck, jag gillade den inte för att dom tre klämarmarna inte stack upp så mycket, en smaksak säkert. men det var an 10mm chuck (kostade nästan 400kr ordinareie pris då ja köpte den, jag gav bara 100 då det var konkursutförsäljning).MathiasS skrev:
A
Amarace
Medlem
· 402 inlägg
Amarace
Medlem
- 402 inlägg
Jag köpte dom Jacobs jag har på samma ställe som Boschchucken, på en konkursutförsäljning (gammal järnhandel), så det borde gå att hitta på välsorterade järnaffärer.
Här är deras hemsida: http://www.jacobschuck.com/
Här är deras hemsida: http://www.jacobschuck.com/
Ok - vilken AEG-chuck skulle du föreslå till en AEG SB2E 700? Orginal ersättningschuck eller något annat?P-plats.se skrev:Det är RÖHM som tillverkar flertalet av de chuckar som sitter på AEG, Atlas-Copco och Millwaukees maskiner och är av mycket bra kvalite!
Nu kan de dock hända ibland att dom slit seller j@ävlas ändå men jag rekomenderar dom för dom är prisvärda.
AEG är relativt billiga på sina lösa chuckar, jag köper dom från AEG och inte tex. Luna pga. priset då mina kunder efterfrågar dom.
Kolla med närmsta Järnhandel eller AEG-serviceställe.
OBS. Det finns även alternativa chuckar men för att få bättre kvalite så får man lägga betydligt mer pengar.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Flytta befintlig luftvärmepump, eller köpa en ny enbart för att få en bättre placering.
Värme allmänt -
Köpa ny hålsökare
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Köpa ny kompressor. Oljefri eller oljesmord kompressor? För- och nackdelar.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Var köpa nya friskluftsventiler till husgrund?
Ventilation -
Sålt hus vid separation och ska nu köpa nytt, hur gör jag med att skjuta upp vinstskatten
Juridik