Hej!

Jag har fastnat lite för hobbysnickeri och har köpt på mig bordssåg från Biltema, planhyvel från Jula och rikthyvel från Clas Ohlson. Handverktyg, geringssåg, handöverfräs, slipmaskiner osv. har jag lite bättre kvalitet från DeWalt. Jag är lite besviken på bordssågen men man får ju vad man betalar för.

Jag har gjort lite skärbrädor, en barnsäng och har planer på att bygga lite möbler för hobby meditationen i garaget ;)

En bekant skall nu göra sig av med en Luna Master W-57 för 15000, jag vet inte årsmodell. Det är inte något fel på den och jag får lite extra sågklingor (slipade) och andra tillbehör. Jag har varit o tittat på den och den har lite ytrost men är annars i helt ok skick.

Inte "min" maskin på bilderna, med för referens.
Kombinerad snickerimaskin Luna Master W-57 med cirkelsåg, fräs och hyvlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå kombinerad snickarmaskin Luna Master W-57 med bordssåg, fräs och hyvel, placerad i ett ljust utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon här i forumet som har erfarenheter från en Luna Master?
Är det ett vettigt pris för denna kombimaskin, gissar att den inte tappar i värde om jag sköter den?
Jag är ju primärt ute efter en bättre bordssåg men jag kommer nog att använda fräsen och hyvlarna ibland, borde jag istället försöka få tag på en begagnad såg som inte är en kombimaskin?

/David

Redigerat:
Ingen erfarenhet från maskinen, men du skrev inte heller något pris?

Med tanke på att du inte skrev något pris är det svårt att svara på om det är rätt.
Jag skulle ju gissa att även hyveldelen håller betydligt bättre kvalitet än de du har från Jula och Clas idag, så har du bara plats för den och priset är rätt så tror jag inte du kommer bli besviken. Vill minnas att det är möjligt att dela på sågen och hyveln på de maskinerna så att man faktiskt inte behöver använda dem som en enhet. Kolla med din bekant om han vet något om det. Tror det blir ett stort steg upp från vad du har idag oavsett.

Ops... Missade lilla prisdetaljen. Han vill ha 15K SEK för den. Posten uppdaterad.

Har en Luna/Ejca w59. Kan meddela att det går att dela på hyvel och såg/fräs delen. Dock så krävs nog lite elarbete vilket säkert inte konstigt men inget jag skulle göra själv.

De verkar vara lite olika "slädar" till dem. Anhåll har jag också sett lite olika varianter på.

Priset beror naturligtvis på skicket men det låter inte som överpris.

Jag har inget långhålsborr del på min uppsättning. Inget jag saknar. Om du har plats så skulle jag rekommendera delade maskiner. Maskinen är stabil och reservdelar görs fortfarande...

Jag har ingen erfarenhet av just den där kombinationen men en kamrat har hyvelmodellen före den här och den är en väldigt bra hobbymaskin.
Min Kusin har en L18 såg som ju har många delar gemensamma med den här och det är en riktigt bra hobbysåg.

För det där priset låter det som en idealmaskin för en hobbysnickare om ingenting fattas och ingenting stort är trasigt. Om delar fattas skall det prutas.
Litet småreparationer får du räkna med då du handlar i den här prisklassen.

Att jämföra den här med maskiner från Biltema och Jula och Clas Ohlson är som att jämföra en begagnad med hyfsat välhållen Volvo V70 med en kinesisk moped av det allra billigaste slaget.

Om du har lösa pengar och utrymme KÖP!

Antar att du redan har shoppat upp dig på den eller nåt annat. Jag har en likadan och den tjänar mig väl! Dock är sågbordet lite kort för mina grejer, men det hindrar ju inte att man gör en förlängning. I övrigt så börjar det nog bli ont om reservdelar, men återigen så härstammar maskiner av den här typen från en tid då man antingen använder generiska gängor och skruvar. Så man står inte och faller med det.
Elmskinerna likaså vanliga . Sist jag ringde till Ejca så jobbade konstruktörer kvar. Typ 2 år sedan.
Den går som sagt att dela på, men inget jag gör. Jag använder allt utom långhålsborren. Självklart finns det bättre och exaktare maskiner än denna, men inte för 15000!

Kör försiktigt!
J

• Gilla
aslm och 1 till
  • Laddar…
D dsvahn skrev:
Hej!

Jag har fastnat lite för hobbysnickeri och har köpt på mig bordssåg från Biltema, planhyvel från Jula och rikthyvel från Clas Ohlson. Handverktyg, geringssåg, handöverfräs, slipmaskiner osv. har jag lite bättre kvalitet från DeWalt. Jag är lite besviken på bordssågen men man får ju vad man betalar för.

Jag har gjort lite skärbrädor, en barnsäng och har planer på att bygga lite möbler för hobby meditationen i garaget ;)

En bekant skall nu göra sig av med en Luna Master W-57 för 15000, jag vet inte årsmodell. Det är inte något fel på den och jag får lite extra sågklingor (slipade) och andra tillbehör. Jag har varit o tittat på den och den har lite ytrost men är annars i helt ok skick.

Inte "min" maskin på bilderna, med för referens.
[bild][bild]

Någon här i forumet som har erfarenheter från en Luna Master?
Är det ett vettigt pris för denna kombimaskin, gissar att den inte tappar i värde om jag sköter den?
Jag är ju primärt ute efter en bättre bordssåg men jag kommer nog att använda fräsen och hyvlarna ibland, borde jag istället försöka få tag på en begagnad såg som inte är en kombimaskin?

/David
Hej !
Jag har haft Luna Master w57 i 36 år och först nu har en del nötts ut. Jag har använt maskinen flitigt och kan bara rekommendera dig att köpa en.

• Gilla
Tväråna och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.