400 läst · 2 svar
400 läst
2 svar
Köpa in sig i ett hus
Jag och min särbo planerar att flytta ihop. Hon köper då in sig i mitt hus.
Jag undrar hur vi kan undvika att behöva betala vinstskatt redan nu (helst uppskov) samt behöva betala dyr lagfart (är gåva ett alternativ?).
Mitt hus köptes för 5 msek. Värdet är nu 10 msek. Taxeringsvärdet är 4 msek. Vinstskatt sedan tidigare är 1 msek (uppskov).
Hennes lägenhet har ett värde på 5 msek. Vinst 1 msek. Uppskov sedan tidigare är 1 msek.
Vi vill äga lika delar, giftermål kan vara aktuellt för att kunna ge bort en viss procent som gåva.
Vi planerar att renovera/bygga ut för 2 msek. Kostnaden kan antingen tas innan eller efter vi flyttar ihop. Hennes kostnad kommer att vara 5 msek oavsett om vi tar kostnaden innan eller efter.
Hur gör vi detta smidigast?
Vi kommer att ta kontakt med en jurist, men kan vara bra att få en känsla om detta är rätt väg att gå eller istället skippa renoveringen, sälja våra bostäder och köpa ett hus för 15 msek.
Jag undrar hur vi kan undvika att behöva betala vinstskatt redan nu (helst uppskov) samt behöva betala dyr lagfart (är gåva ett alternativ?).
Mitt hus köptes för 5 msek. Värdet är nu 10 msek. Taxeringsvärdet är 4 msek. Vinstskatt sedan tidigare är 1 msek (uppskov).
Hennes lägenhet har ett värde på 5 msek. Vinst 1 msek. Uppskov sedan tidigare är 1 msek.
Vi vill äga lika delar, giftermål kan vara aktuellt för att kunna ge bort en viss procent som gåva.
Vi planerar att renovera/bygga ut för 2 msek. Kostnaden kan antingen tas innan eller efter vi flyttar ihop. Hennes kostnad kommer att vara 5 msek oavsett om vi tar kostnaden innan eller efter.
Hur gör vi detta smidigast?
Vi kommer att ta kontakt med en jurist, men kan vara bra att få en känsla om detta är rätt väg att gå eller istället skippa renoveringen, sälja våra bostäder och köpa ett hus för 15 msek.
Tja smidigast är oftast att inte bry sig och bara köra på. Men det brukar sällan var det bästa om man vill få det rättvist.Jesper75 skrev:
Det rent ekonomiska med att överföra ägandet av 50% till sambon är en sak. Den är inte speciellt komplicerad, så det fixar er jurist snabbt och smidigt.
Det som komplicerar saken en aning är att med detta upplägg kommer din halva av huset att vara din enskilda egendom och sambons halva ingå i en ev bodelning med effekten att då får du 75% och sambon 25% av huset. Det vet såklart en jurist som håller på med sådant här. Men hur detta fungerar tror jag många har dålig koll på. Det är inget svårt att sätta sig in i.
Så frågan är oxo hur ni vill att era tillgångar i huset mm skall delas vid en bodelning? I proportion till hur mycket ni stoppade in i boet eller hälften var oavsett hur mycket var och en bidrog med. Det skulle jag tro många gånger är viktigare än att fördela ägandet av huset så länge ni bor ihop.
Att tala med en jurist är klokt. Att fråga här lika så. Men att dessutom fråga en jurist till kan nog få err att förstå situationen och verkligen få det som ni vill.
Moderator
· Stockholm
· 52 819 inlägg
Det där är ett möjligt lite oväntat problem, som kan uppstå. Men det löser man relativt enkelt med ett samboavtal.O skrev:Det som komplicerar saken en aning är att med detta upplägg kommer din halva av huset att vara din enskilda egendom och sambons halva ingå i en ev bodelning med effekten att då får du 75% och sambon 25% av huset. Det vet såklart en jurist som håller på med sådant här. Men hur detta fungerar tror jag många har dålig koll på. Det är inget svårt att sätta sig in i.
När det gäller revinst så blir det nog struligt att undvika reavinst för din del här. Möjligen om ni gör det som delvis gåva, men då finns å andra sidan risken att du inte får fullt betalt för din halva (gåva kombinerat med ekonomisk ersättning hamnar i gråzonen, gör man fel så riskerar man att lagfarten blir ogiltig). Samtidigt borde din sambo kunna få uppskov med hela sin skatt om hon säljer och köper till samma pris. Så någon av er åker troligen på att betala skatt oavsett. En ev. obalans mellan köpesumman och värdet (i gåvofallet) kan kanske balanseras upp med hur ni fördelar utbyggndskostnaderna.
Det ingen vits att hålla på och försöka få till en millimeterrättvisa vid en ihopflyttning, utan bara man får till det så att ingen av parterna riskerar att bli utblottad eller totalt blåst vid en ev. separation senare. Total rättvisa går ändå aldrig att få till. Känner man behov att ha total rättvisa kanske man skall fundera ett varv till om man verkligen skall flytta ihop.