1 244 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Köpa hus utan mäklare?
Hej! Jag har låtit två avlägsna släktingar veta att jag är intresserad av att köpa ett hus som de har ärvt av en avliden släkting. Enligt överenskommelse mellan den avlidne och de två arvtagarna får den avlidnes sambo bo kvar så länge hen vill. Sambon är gammal och det pratas om serviceboende. Det är ett litet hus (3 rok) från 1920-talet som ligger på landet. Invändigt har det nog inte gjorts så mycket sen det byggdes. Det första man behöver göra, vad jag vet, är att gräva nytt avlopp (skulle ha gjorts för flera år sen men fd ägaren fick dispens för hen låg på sjukhus).
Hur får man en rättvisande värdering? Räcker det att ta dit en mäklare (och betalar för värdering ) eller ska man betala för värdering från flera mäklare? Vad kostar ungefär en mäklares värdering? Bör, kan eller ska jag vara med vid värdering eller är bara säljarna med? Bör man kolla med olika banker vilka mäklares värderingar som de godkänner innan man kontaktar mäklare för värdering? Jag är inte säker på att jag kommer att låna hos "min" bank, det beror på räntan de och andra banker erbjuder. Jag har kollat upp vad andra små äldre hus har gått för i omgivningarna de senaste åren. Underlaget är inte jättestort för så här små hus.
Vem brukar man ta hjälp av för att skriva korrekta köpekontrakt om man köper utan mäklare? Någon på banken (min långivande bank eller säljarnas?) eller fristående jurist?
Och det här med besiktning. Vad ska man tänka på när man väljer oberoende besiktningsman? Vilka olika intyg ska de ha? Vilka delar av besiktning kan eller bör man välja till? Har banken någon åsikt om vilken besiktningsman man använder? Vad kostar ungefär en besiktning av en oberoende besiktningsman för ett hus på knappt 70 m2?
Någon annat man bör tänka på om ägarna väljer att sälja direkt till mig?
Tacksam för era tankar och erfarenheter!
Hur får man en rättvisande värdering? Räcker det att ta dit en mäklare (och betalar för värdering ) eller ska man betala för värdering från flera mäklare? Vad kostar ungefär en mäklares värdering? Bör, kan eller ska jag vara med vid värdering eller är bara säljarna med? Bör man kolla med olika banker vilka mäklares värderingar som de godkänner innan man kontaktar mäklare för värdering? Jag är inte säker på att jag kommer att låna hos "min" bank, det beror på räntan de och andra banker erbjuder. Jag har kollat upp vad andra små äldre hus har gått för i omgivningarna de senaste åren. Underlaget är inte jättestort för så här små hus.
Vem brukar man ta hjälp av för att skriva korrekta köpekontrakt om man köper utan mäklare? Någon på banken (min långivande bank eller säljarnas?) eller fristående jurist?
Och det här med besiktning. Vad ska man tänka på när man väljer oberoende besiktningsman? Vilka olika intyg ska de ha? Vilka delar av besiktning kan eller bör man välja till? Har banken någon åsikt om vilken besiktningsman man använder? Vad kostar ungefär en besiktning av en oberoende besiktningsman för ett hus på knappt 70 m2?
Någon annat man bör tänka på om ägarna väljer att sälja direkt till mig?
Tacksam för era tankar och erfarenheter!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Välkommen till forumet!L Lins.s skrev:
Det är nog bra att göra. Med en godkänd och betald värderare bör det räcka med en, men du kan ju komplettera med ett par gratis om du vill vara säkrare.
Säljarna bör vara med så att värderaren kan få faktaunderlag.L Lins.s skrev:
Som säljare skulle jag inte vilja att köparens jurist skrev ett kontrakt och som köpare skulle jag inte vilja att säljarens jurist skrev ett eftersom jag då inte skulle lita på att inte kontraktet var vinklat till någons favör.L Lins.s skrev:
Därför bättre att båda parter gemensamt anlitar en mäklare eller en fristående fastighetsjurist för det.
De ska vara godkända här: https://sbr.se/sok-besiktningsman/overlatelsebesiktning/L Lins.s skrev:
NejL Lins.s skrev:
Det är nog rätt personligt, ungefär som vilken nivå på självrisk man vill ha på hemförsäkringen. Man kan ju när det gäller ett så gammalt hus som inte har underhållits på väldigt många år i princip räkna med att det är problem överallt och i så fall behöver man ingen besiktningsman alls om man inte vill. Om inte elen har dragits om någon gång så behöver det göras och då behöver man ingen elektriker som säger det.L Lins.s skrev:
Håller helt med, det skulle aldrig falla mig in att ta dit vare sig besiktningsman eller mäklare så länge sambon bor kvar. Jag har bara förmedlat mitt intresse att köpa huset om ägarna (de två arvtagarna) vill sälja huset den dagen sambon inte vill bo kvar längre. Sambon, som inte är delägare, är 90 år och har löfte om att bo kvar så länge hen vill.Hemmakatten skrev:
Tack för mycket klok input! Värdefullt!BirgitS skrev:Välkommen till forumet!
Det är nog bra att göra. Med en godkänd och betald värderare bör det räcka med en, men du kan ju komplettera med ett par gratis om du vill vara säkrare.
Säljarna bör vara med så att värderaren kan få faktaunderlag.
Som säljare skulle jag inte vilja att köparens jurist skrev ett kontrakt och som köpare skulle jag inte vilja att säljarens jurist skrev ett eftersom jag då inte skulle lita på att inte kontraktet var vinklat till någons favör.
Därför bättre att båda parter gemensamt anlitar en mäklare eller en fristående fastighetsjurist för det.
De ska vara godkända här: [länk]
Nej
Det är nog rätt personligt, ungefär som vilken nivå på självrisk man vill ha på hemförsäkringen. Man kan ju när det gäller ett så gammalt hus som inte har underhållits på väldigt många år i princip räkna med att det är problem överallt och i så fall behöver man ingen besiktningsman alls om man inte vill. Om inte elen har dragits om någon gång så behöver det göras och då behöver man ingen elektriker som säger det.