281 läst · 5 svar
281 läst
5 svar
Köpa hus utan kommunalt vatten och avlopp
Hej på er!
Jag och min sambo är intresserade av ett hus där kommunen har beslutat att dra in kommunalt vatten och avlopp.
Huset är på 130kvm och tomten på 1500kvm
Ställer några frågor nedan som vi har.
1. Göteborg kretslopp och vatten säger att vi kan räkna med en kostnad på mellan 400-500 000kr för detta, låter det rimligt?
2. Det är ungefär 50 meter till tomtgränsen, får jag gräva upp själv för att ansluta till huset?
Jag och min sambo är intresserade av ett hus där kommunen har beslutat att dra in kommunalt vatten och avlopp.
Huset är på 130kvm och tomten på 1500kvm
Ställer några frågor nedan som vi har.
1. Göteborg kretslopp och vatten säger att vi kan räkna med en kostnad på mellan 400-500 000kr för detta, låter det rimligt?
2. Det är ungefär 50 meter till tomtgränsen, får jag gräva upp själv för att ansluta till huset?
Vet inte hur det är i Göteborg men summan är , om än något hög enligt mig, rimlig. För den summan skulle jag förutsätta att de står för allt , alltså vatten och avloppssystem ska vara inkopplade och fungerande. Men det vanligaste är att du själv får stå för grävningen från din fastighetsgräns. Ring dem och fråga är mitt bästa tips för det är de som vet medans vi andra bara kan spekulera
Okej, tack för svaret! Får man använda Rot om kommunen gör jobbet?4774 skrev:
Vet inte hur det är i Göteborg men summan är , om än något hög enligt mig, rimlig. För den summan skulle jag förutsätta att de står för allt , alltså vatten och avloppssystem ska vara inkopplade och fungerande. Men det vanligaste är att du själv får stå för grävningen från din fastighetsgräns. Ring dem och fråga är mitt bästa tips för det är de som vet medans vi andra bara kan spekulera
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 373 inlägg
Avgifterna som du betalar till kommunen kan du inte dra av ROT för, de är inte arbetskostnad för tjänst som du har köpt utan en avloppstaxa som kommunen har bestämt.N noonix skrev:
Som sagt: Kommunen bygger det allmänna VA-nätet till en plats i närheten av din tomtgräns, det är den s k förbindelsepunkten. För det får du betala en (hög) taxa) som delfinansierar det allmänna VA-nätets byggnation. Från den punkten måste du sen själv ordna med och finansiera dragning av VA på din tomt och i din byggnad. du måste också iordningställa en vattenmätarplats. Detta kan du dra ROT för.
Tack för svaret!Claes Sörmland skrev:
Avgifterna som du betalar till kommunen kan du inte dra av ROT för, de är inte arbetskostnad för tjänst som du har köpt utan en avloppstaxa som kommunen har bestämt.
Som sagt: Kommunen bygger det allmänna VA-nätet till en plats i närheten av din tomtgräns, det är den s k förbindelsepunkten. För det får du betala en (hög) taxa) som delfinansierar det allmänna VA-nätets byggnation. Från den punkten måste du sen själv ordna med och finansiera dragning av VA på din tomt och i din byggnad. du måste också iordningställa en vattenmätarplats. Detta kan du dra ROT för.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Få upp 15 meter rör ur djupborrad brunn?
Vatten & Avlopp -
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Gammal brunn, fylla och göra till stenkista för kondensvatten?
Vatten & Avlopp -
Funkar SOFTWATER kalkreducering bra?
Vatten & Avlopp