Jag är intresserad av att köpa ett hus som ligger ute hos mäklare. Det är till- och ombyggt en hel del på senare år. Säljarna är ett äldre par där han har gjort de flesta renoveringar själv. Han är nu sjuk och kvinnan står som ägare och vill alltså sälja via mäklare.
Enligt mäklaren har mannen bra kunskap men är såvitt jag vet varken elektriker, snickare eller VVS-are. Jag har kollat med berörd kommun om bygglov finns och fick till svar att ärendet inte är avslutat pga att kontrollplan saknas.
Jag har inte heller sett bygglovsansökan.
Vågar man köpa huset under dessa förutsättningar?
Vad kan det innebära för mig som köpare?

Claes Sörmland
J sofiasofia skrev:
Jag är intresserad av att köpa ett hus som ligger ute hos mäklare. Det är till- och ombyggt en hel del på senare år. Säljarna är ett äldre par där han har gjort de flesta renoveringar själv. Han är nu sjuk och kvinnan står som ägare och vill alltså sälja via mäklare.
Enligt mäklaren har mannen bra kunskap men är såvitt jag vet varken elektriker, snickare eller VVS-are. Jag har kollat med berörd kommun om bygglov finns och fick till svar att ärendet inte är avslutat pga att kontrollplan saknas.
Jag har inte heller sett bygglovsansökan.
Vågar man köpa huset under dessa förutsättningar?
Vad kan det innebära för mig som köpare?
Finns inte en kontrollplan så borde heller inte startbesked har meddelats av kommunen. D v s åtgärderna i bygglovet får ej ha påbörjats. Har de det så har det skett i strid med PBL och då ska en byggsanktionsavgift tas ut. Den kan du som köpare få stå för.

Vad betyder en hel del på senare år? Hur länge sedan? Vad har dom byggt?

Om och tillbyggnader, på både höjden (nytt utvändigt trapphus) och bredden (ett nytt stort rum). Dessutom lite ändringar inomhus, nytt badrum etc, samt ny fasad. Bygglovsärendet är inlett 2016 så det är väl troligen efter det de har byggt.

Claes Sörmland
J sofiasofia skrev:
Om och tillbyggnader, på både höjden (nytt utvändigt trapphus) och bredden (ett nytt stort rum). Dessutom lite ändringar inomhus, nytt badrum etc, samt ny fasad. Bygglovsärendet är inlett 2016 så det är väl troligen efter det de har byggt.
Då är i alla fall risk för byggsanktionsavgift troligen mindre. Möjligheten att ta ut den försvinner fem år efter att åtgärden påbörjades. Om bygglov har beviljats för de åtgärder som verkligen har gjorts (och inte något annat) så borde det bara vara en pappersfråga att få detta rent med kommunen.

Bygglov krävs inte för ändringar inomhus, nytt badrum. Men för fasadändring inom detaljplanerat område krävs bygglov.

Jag tycker du ska försöka få ut alla handlingar i ärendet. Om kommunen inte vill lämna ut dem pga att det är ett pågående ärende borde du vända dig till mäklaren och be att få dem från säljaren. I värsta fall kan det ju ligga en infekterad dialog och pyra mellan gubben och handläggaren på kommunen. Se till att få upp allt på bordet innan du bestämmer dig för att köpa.

Claes Sörmland
D Dublin skrev:
Jag tycker du ska försöka få ut alla handlingar i ärendet. Om kommunen inte vill lämna ut dem pga att det är ett pågående ärende borde du vända dig till mäklaren och be att få dem från säljaren. I värsta fall kan det ju ligga en infekterad dialog och pyra mellan gubben och handläggaren på kommunen. Se till att få upp allt på bordet innan du bestämmer dig för att köpa.
Det är offentliga handlingar, inklusive t ex tjänsteanteckningar, brev och eventuella email som har inkommit eller skickats.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.