Jag väger mellan att köpa ett sekelskifteshus i Södertälje eller ett radhus eller liknande i någon Stockholmsförort.
När det kommer till typ av hus så slår ett gammalt hus i mina ögon många gånger om ett nyare hus, egentligen är jag inte alls intresserad av nyare hus. Men orsaken till att valen står mellan ovan nämnt är priserna.
Det som jag dock är tveksam till när det gäller Södertälje är dess rykte, skulle därför gärna vilja få höra från er med egna erfarenheter om stan vad ni tycker?
 
Priserna ligger lite lägre där, men skulle leta utanför då istället tex Järna (uppvuxen i Järna o
Gått i skola i Södertälje samt bott i slödder-Telge)..
 
Jag känner till Södertälje sedan sent 70-tal. Södertälje har blivit stökigare och stadens ekonomi är väl inte så bra idag. Frågan är förstås vilka behov du har - har du barn kan det vara intressant att kolla upp kvaliteten på skolorna (http://siris.skolverket.se/siris/f?p=Siris:1:0). Norr om Södertälje längs E4:an hittar du Salem som jag upplever är lugnare och har bättre skolor. Alternativt kan du söka dig nedåt Järna som sir_daniel tipsar om. Jag jämförde skolor i trakten för något år sedan och vill minnas att Järna hade förhållandes bra skolor och pendelstationen gör att du slipper förlita dig på bil för att dig till Stockholm (att bilpendla till Stockholm söderifrån via Essingeleden är en pina kömässigt om man inte startar i ottan).
 
Enhörna, 1 mil utanför S-tälje kan rekommenderas. Nära till naturen, avslappnad stämning och humana priser. Östertälje och Pershagen är ok närmare centrala delar av orten, resten skulle jag undvika.
 
SKulle mer rekommendera att kolla Järna, Nykvarn eller orter i närheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.