Tack för insläpp i intressant forum.
Jag har läst trådar och försöker bilda mig en uppfattning om höjd fuktkvot och mikrobiell tillväxt.

Dessa upptäckter har jag svårt att ta ställning till i besiktningsprotokollet.

Bild 1 krypgrund 14-19 fuktkvot i träbjälklaget , avvikande lukt enligt besiktningsmannen

Bild 2 betongplatta på mark (garage ombyggt till allrum 2003 på betongplatta) fuktkvot 18-19 avvikande lukt enligt besiktningsman. Enligt mäklare kan lukten komma från syllarna varpå ett syllbyte kan bli aktuellt.

Vore tacksam om jag kunde få råd och tips om hur jag ska tolka protokollet.

Mvh Niklas

• Fuktmätare i krypgrund visar 19,3% fuktkvot i träbjälklag, risk för mikrobiell tillväxt. Besiktningsprotokoll med kommentarer om lukt och fuktfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktmätare placerad på betonggolv visar hög fuktkvot i samband med bygginspektion; dokumentation i besiktningsprotokoll synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förhöjd fuktkvot betyder att det är något som gör att det inte är torrt. Troligen inte läckage eftersom fläckarna var torra, men en krypgrund som ventileras med uteluft har en risk att bli fuktiga. Detta brukar kunna åtgärdas med en avfuktare.
Nu noterades också lukt, vilket kan bero på fukt, men också på impregnerade syllar.
Kan eventuellt bli bättre med avfuktare, men inte säkert.
Man kände också lukt i vardagsrummet, vilket jag tycker verkar mer illavarslande, jag skulle tänka både en och två gånger innan jag köpte något som inte luktar gott. Det finns oftast ingen quickfix när det väl börjat lukta mögel.

• Gilla
Niklas Be
  • Laddar…
Det kan förstås vara en oisolerad garageplatta som suger markfukt till reglarna i golvet. Byter man då golvreglarna och gör om hela allrummet med ett ventilerat golv kan det förstås bli bra, men det är ju ett ganska stort arbete.

• Gilla
Niklas Be
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Förhöjd fuktkvot betyder att det är något som gör att det inte är torrt. Troligen inte läckage eftersom fläckarna var torra, men en krypgrund som ventileras med uteluft har en risk att bli fuktiga. Detta brukar kunna åtgärdas med en avfuktare.
Nu noterades också lukt, vilket kan bero på fukt, men också på impregnerade syllar.
Kan eventuellt bli bättre med avfuktare, men inte säkert.
Man kände också lukt i vardagsrummet, vilket jag tycker verkar mer illavarslande, jag skulle tänka både en och två gånger innan jag köpte något som inte luktar gott. Det finns oftast ingen quickfix när det väl börjat lukta mögel.
Tack för snabbt svar och kloka inputs Fredrik👍
Om vi går vidare i köpprocessen får vi ta in en besiktningsman som får göra en fördjupad besiktning och mätningar i krypgrund/allrum

Hälsningar Niklas

• Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Det kan förstås vara en oisolerad garageplatta som suger markfukt till reglarna i golvet. Byter man då golvreglarna och gör om hela allrummet med ett ventilerat golv kan det förstås bli bra, men det är ju ett ganska stort arbete.
Det är ett ombyggt garage som man gjort om till ett allrum så det är troligtvis som du skriver.
Bakom allrummet ligger ett förrådsutrymme där mätningen är utförd

Mvh Niklas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.