Hallå hallå.

Då har det blivit läge att registrera sig här då man står i startgroparna till husägande...

Har en längre tid letat efter hus, tittat på många hus hittills men inget har fallit mig i smaken, förrns nu.

Har hittat ett timmerhus på 60kvm, byggt 1980, ligger perfekt till och är nära till jobbet, lagom stort för mig och ja, det uppfyller alla mina krav faktiskt.

Fast såklart finns det en stor tveksamhet...

Huset står på en krypgrund som har/ har haft fuktproblematik. Det finns ingen inspektionslucka till grunden.

Nuvarande ägare har rivit upp golven i hela huset förutom i allrummet och lagt plast på marken och därefter bytt trossbottnen, bjälklag etc. Allt är nytt. Därefter nya ytskick i hela kåken. Ser mycket fräscht ut.

Men nu har jag givetvis suttit och läst tråd efter tråd på diverse forum om krypgrunden och en klump i magen växer stilla fram...Det känns lite lustigt att ett hus som är drygt 30år gammalt redan behövt en sådan omfattande renovering. Längre än så borde det väl klara sig om allt är schysst?

Det finns ingen avvikande lukt i huset, har haft loss några ventiler och "sniffat" in i grunden och känner ingen lukt där heller. Lyste lite med en ficklampa på den delen av golvet som inte är bytt, men såg inte så mycket...

Jag kommer ta dit en besiktningsman, men vad kan han göra gällande grunden när det inte finns någon lucka? Mäta fuktigheten kan han väl göra iallafall? Går dom in med fiberoptik för okulärbesiktningen?

Oroar jag mig i onödan? Nu har dom ju lagt plast på marken, gör det stor skillnad på fuktigheten?

Det låter "liite" mäkligt att de har tagit sig det stora besväret med utrivning osv, och sedan inte fixat en inspektionslucka.... om de nu verkligen har gjort om golven.

Golven är omgjorda, finns kvitton och så hittade jag säljarens facebook igår med massor av bilder på renoveringen..

Jag tror att jag ska följa min magkänsla i det här fallet...det känns som att dom har åtgärdat skadorna men inte källan till problemet. Känns som att det här kommer kosta mer än det smakar..

Jag har faktiskt ingen lust att börja krångla med dränering, isolering och avfuktning det första jag gör.

Som jag sa i tråden Nimajneb hänvisar till - fundera på vad värsta utfallet kostar, är det värt det givet allt annat så slå till. Annars avstå.

För oss är det värt risken, men det är å andra sidan "bara" en stuga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.