Hej

Är i krokarna att köpa mig ett äldre hus/gård. ev med ladugård. Tanken är att jag ska ha en verkstad där. 80-120m2 beroende på priser o.s.v

Problemet som alltid är pengar och lån. låt oss säga att jag vill lägga ungefär 300k på bygge av verkstad + renovering av huset. Kan man baka in det i lån eller hur funkar detta? Har någon anan här på forumet gjort liknande?

Problem 2 är att jag inte har några sparade pengar. Har ungefär 28k/mån inkomst och betalar just nu 9k på bil + lägenhet. bilen är avbetald om ett par ynka månader. Orsaken till inge sparade är att man började jobba på allvar för 1 år sedan. Nyutsprungen från skola.

Vill inte heller vänta i 10 år för att få ihop massa pengar för att sedan köpa allt.

Vad rekomenderar ni?

Du kan nog få ett lån för att köpa en fastighet - iaf när du betalt av bilen och slipepr de tusenlapparna.

Men sedan vad gälelr byggnation av verkstad så måste du antingen ta ett högre lån än vad gården kostar (det är svårt att få igenom hos banken tror jag !) Eller senare ta ett byggkreditiv - dvs du går till banken och säger att du vill bygga till en verkstad - och att då det framtida värdet täcker upp din lånekostnad.

Om du utöver ett bostadslån har möjlighet med att få ett kreditiv beror nog mkt på banken, fastigheten i sig (läge, värde osv) och din framställan av det hela samt förstås din inkomst vs. totala lånebeloppet...

300 kkr låter dock lite. Även om du gör allt själv så tror jag att 300 kkr för en 80-120 isolerad lokal är för lite. Men visst: om det är ett enkelt skjul utan el och vatten osv så kan det kanske gå - frågan är om banken värderar det så mkt att du får ett kreditiv isf ?

Det kanske bara är den tunga vägen som gäller annars ? Dvs jobba och spara i två -tre år, med 28kkr före skatt = ca 18 kkr efter skatt, så borde du om du lever snålt och målmedvetet (inga snygga bilar, stora suparfester varje helg eller dyra utlandsresor då dock) kunna lägga undan 10 kkr/månad och efter 2-3 år har du då mellan 250 000- 350 000 kr

/K

300 tusen för renovering och verkstad, då räknar du väldigt lågt. Jag byggde min verkstad på 70m² för ca 250 000, och då gjorde jag precis allt jobb själv. Hade jag lejt bort jobbet hade det blivit nästan lika mycket till.

Tacksam för synpunkter. Jag vet att många tycker 300k låter lite.
Har räknat på just den delen och kollat runt ganska bra och jag har hyfsat möjlighet att lyckas med det. Till stor del pga av att jag har mycke material gratis eller nästintill gratis.

Har snackat med någon bank löst om det och det kan gå att lösa med byggkreditiv.

Ska på nåt möte nästa vecka för att kolla möjligheten. Först ska man htita ett hus som man gillar.

Är det någon här som har lånat 100% av husets inköpspris?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.