1 922 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Köpa fritidshus med inredd men oisolerad ovanvåning?
Vi är spekulanter på ett fritidshus på västkusten från 20-talet där ovanvåningen (tidigare vind) är inredd och möblerad men ej isolerad.
Jag har svårt att se att takhöjd och utrymmet innanför snedtaksväggarna medger isolering rent utrymmesmässigt. För det bygger väl ca 25cm?
Är ovanstående på något sätt en risk för fukt- och mögelskador på de möbler som förvaras där? Isolering är ett jätteprojekt va?
Kan man ändå använda ovanvåningen på kallare årstider om man kör elementen på full effekt (ja, dyrt, men kortare perioder)? Eller ska man räkna ovanvåningen som oanvändbar på annat än sommar?
Tacksam för synpunkter
Jag har svårt att se att takhöjd och utrymmet innanför snedtaksväggarna medger isolering rent utrymmesmässigt. För det bygger väl ca 25cm?
Är ovanstående på något sätt en risk för fukt- och mögelskador på de möbler som förvaras där? Isolering är ett jätteprojekt va?
Kan man ändå använda ovanvåningen på kallare årstider om man kör elementen på full effekt (ja, dyrt, men kortare perioder)? Eller ska man räkna ovanvåningen som oanvändbar på annat än sommar?
Tacksam för synpunkter
Medlem
· Blekinge
· 10 474 inlägg
Du kan använda övervåningen med värmeelement eller utan, det spelar ingen roll. Risk för fukt finns om nedervåningen är varm och ombonad och du får den varma luften till en kann övervåning där den kan kondensera på kalla ytor.
Kylan i sig är inte farligt vad gäller mögel. Möbler som står i en kallställd lada klara sig hur länge som helst.
Isoleringen behöver inte vara 25 cm. Även 5-10 cm kan göra nytta.
Kylan i sig är inte farligt vad gäller mögel. Möbler som står i en kallställd lada klara sig hur länge som helst.
Isoleringen behöver inte vara 25 cm. Även 5-10 cm kan göra nytta.
Tack för svar!
Så det bästa är antingen att ha båda våningar varma samtidigt eller att ha ovanvåningen avstängd vintertid så att den varma luften från nedervåningen ej kan ta sig dit?
Jag tror nog bara att ovanvåningen kommer att användas vid enstaka tillfällen under vinterhalvåret. Då kanske man klarar sig med att dra på elementen på full effekt och ändå når en beboelig temperatur?
Så det bästa är antingen att ha båda våningar varma samtidigt eller att ha ovanvåningen avstängd vintertid så att den varma luften från nedervåningen ej kan ta sig dit?
Jag tror nog bara att ovanvåningen kommer att användas vid enstaka tillfällen under vinterhalvåret. Då kanske man klarar sig med att dra på elementen på full effekt och ändå når en beboelig temperatur?
Liknande trådar
-
Sålt fritidshus, köpare vill ha kvitto på avloppsanslutning
Juridik -
Här vill vi helst köpa fritidshus
Artikelkommentarer -
Har fritidshus på arrendetomt, vill köpa loss tomten, hur gör man med lån?
Köpa & Sälja hus -
Vad är den faktiska innebörden av att köpa ett fritidshus på arrende mark?
Köpa & Sälja hus -
Köpa in sig i fritidshus, hur göra?
Juridik