Den lilla satsen har jag haft ganska länge o kört i hårda träslag utan nämnvärt försämring
Anser att det är god kvalitet på deras stål

Bra stål har cobolt tycker jag. Även cmt ska vara bra har dock ingen egen erfarenhet av dom. Tooltrust är det väl som säljer cobolt tror jag, cmt vet ej.

Julas sats är nog inte rätt om du är allergisk mot skräp. Jag har den och kvaliten är sådär. Tappar skärpan snabbt, och lagren är ganska risiga på de som har stödlager. Julas sats köpte jag mest för att ha en massa stål för tillfälliga jobb. De är inget att ha om man vill köra mycket. Jag brukar köpa finare stål för de jobb där jag ska köra mycket med samma stål. Men ett fint stål kostar ju som en hel julasats, minst...

Attberopå Cobolt så antar jag att det är ett märke som avses och inte någon tillverkare som försöker låta ball genom att påtala att deras frässtål innehåller kobolt?
(Kobolt är bindemedel i hårdmetall och således ingrediens i alla hårdmetallfräsar. Kobolt är således det mjuka ämnet i hårdmetallen. Jag jobbar med hårdmetalltillverkning och tycker det kan vara ganska intressant vad företag med konsumentinriktning försöker framhäva för egenskaper hos hårdmetall och ytbeläggningar på verktyg.)

PNO skrev:
Julas sats är nog inte rätt om du är allergisk mot skräp. Jag har den och kvaliten är sådär. Tappar skärpan snabbt, och lagren är ganska risiga på de som har stödlager. Julas sats köpte jag mest för att ha en massa stål för tillfälliga jobb. De är inget att ha om man vill köra mycket...
Ett bra sätt att komma igång. Jag har Harald Nyborgs stora sats (ser ut att vara samma som Clas Ohlson men fler stål). Satsen är kass men ger tillgång till en massa stål. Sedan har jag två mindre satser med rätt god kvalitet (köpta på Optimera, 6 stål i vardera). Igen i syfte att ha tillgång till ett par stål som utan att betala skjortan. Varje stål som jag behöver med kvalitet köper jag löst. I huvudsak Cobolt. De har bra stål, men att bygga upp ett sortiment från dem är dyrt.

--- Mats ---

Eller köp fräsarna lösa. Jag har bara två och har inte haft användning för mer.. än. Köper lite bättre kvalitet istället. Jag tror ju att de flesta sorterna i en sats aldrig kommer till användning.

Håller inte alls med raveper, gör som du tänkt -- köp en grundsats från Classe eller liknande. Du märker kvickt vilka stål du använder och kan då köpa kvalitetsstål av dessa. De andra stålen är bra att ha, ibland löser de problem. Oavsett tycker jag skräpstål inte är något vidare att använda utom möjligen precis när de är nya.

Alternativet är att köpa exempelvis Festools BOX-OF S8. Skulle säga att alla stålen i den boxen är riktigt användbara samt av hög kvalitet. Går att hitta på tyska Ebay till bra pris.

Classe fick sälja en sats, får börja där... undrar vart det kommer sluta:rolleyes:
Tack för alla svar...

Även skräpstålen från tex classe går att skärpa med ett litet diamant bryne Och det gör milsvid skillnad specielt på billigare stål av sämre hårdmetal som inte håller skärpan lika länge som ett kvalitets stål För det är det som är den största skillnaden och sen kullagren och dom går att byta.

Det är alltid bra att investera i ett diamantbryne.

Pär

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.