2 668 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
köpa förälders hus ensam barn innan arv
Hej. min far har ett hus och han börjar bli tillåren,vi vet ej riktigt hur länge han orkar hålla på med alla pålagor som ett hus medför, vi har nu pratat om att jag kanske ska ta överhuset eller köpa det till kostnaden av vad som finns kvar i lån ca 200".husets värde ligger på ca 2-2,5milj. jag är ensambarn.vad är mest fördelaktigt vad gäller skatter och dyligt, gåvoskatt?arv? eller är det bäst att jag helt enkelt köper huset nu och far bor kvar så länge han orkar? hur skriver man? finns det mer man ska tänka på ??jag tror det skulle vara skönt att lösa alla frågor medans vi bägge är klara i huvudet,,,,he he tacksam för svar //Huvudbry.
Moderator
· Stockholm
· 52 457 inlägg
Det finns i nuläget varken gåvoskatt eller arvsskatt. Det enda som kan kosta lite onödigt mycket om man tar över på "fel sätt" är lagfartsavgiften. Den tas ut som 1,5% av köpesumman vid ett köp. Men om man får huset som gåva, ärver eller får det genom bodelning (typ skillsmässa), tas det bara ut en adm. avgift på ca 800kr.
En försäljning till låg summa (har för mig att det är om priset är lägre än taxeringsvärdet) räknas som gåva. Och ger alltså en låg lagfartsavgift.
Det blir även en effekt på reavinsten. Vid gåva får säljaren/givaren inte betala reavinstskatt, Mottagaren övertar givarens ingångsvärde. Så den dag du säljer får du betala skatt som om du hade ägt huset i alla år. Lämpligt att du då passar på att ta hand om ev. kvitton och fakturor från ombyggnader i huset, de kan vara värda en del i avdragsrätt den dag du skall sälja.
Rent praktiskt får du börja med att kolla så att banken går med på att du tar över lånen. Sedan skriver ni ett köpebrev som skickas in till inskrivningsmyndigheten. Troligen kan banken hjälpa dig med köpebrevet, annars tror jag att det finns handledning hos lantmäteriet på deras hemsida.
En försäljning till låg summa (har för mig att det är om priset är lägre än taxeringsvärdet) räknas som gåva. Och ger alltså en låg lagfartsavgift.
Det blir även en effekt på reavinsten. Vid gåva får säljaren/givaren inte betala reavinstskatt, Mottagaren övertar givarens ingångsvärde. Så den dag du säljer får du betala skatt som om du hade ägt huset i alla år. Lämpligt att du då passar på att ta hand om ev. kvitton och fakturor från ombyggnader i huset, de kan vara värda en del i avdragsrätt den dag du skall sälja.
Rent praktiskt får du börja med att kolla så att banken går med på att du tar över lånen. Sedan skriver ni ett köpebrev som skickas in till inskrivningsmyndigheten. Troligen kan banken hjälpa dig med köpebrevet, annars tror jag att det finns handledning hos lantmäteriet på deras hemsida.
Jag köpte mitt hus till ett lågt pris, men du togs lagfartsavgiften ut på vad som var taxeringsvärdet...hempularen skrev:Det finns i nuläget varken gåvoskatt eller arvsskatt. Det enda som kan kosta lite onödigt mycket om man tar över på "fel sätt" är lagfartsavgiften. Den tas ut som 1,5% av köpesumman vid ett köp. Men om man får huset som gåva, ärver eller får det genom bodelning (typ skillsmässa), tas det bara ut en adm. avgift på ca 800kr.
Moderator
· Stockholm
· 52 457 inlägg
Jag är osäker på om lågt pris automatiskt räknas som gåva, eller om det bara är så att man har rätt att deklarera det som gåva. Ett "gåvoalternativ" som inte är OK. är ju att "köpa" till fullpris, men göra upp det så att huset skänks till köparen, som skänker köpesumman till säljaren. En sådan affär räknas som försäljning oavsett om man försöker kalla det för gåva.
Liknande trådar
-
Köpa hus, ev fukt i källare. Vad göra?
Köpa & Sälja hus -
Rekordstort utbud för den som vill köpa hus
Artikelkommentarer -
Vilken Husqvarna robotklippare ska man köpa.
Robotgräsklippare -
Sålt fritidshus, köpare vill ha kvitto på avloppsanslutning
Juridik -
Tittar på att köpa hus, finns sprickor i grunden.
Grund & Markarbeten