Det börjar bli dags för att skaffa fönster till renoveringen och vi har bestämt oss för att det inte ska bli polskt plastskit i detta huset också utan riktiga fönster med karm och båge i trä och givetvis treglas, gärna aluminium utsida för minskat underhåll, vilken tillverkare och handlare rekommenderas?
Det ska vara fönster som man kan vända utsidan in för putsning har sambon bestämt, det ska alltså var handtaget i nederkant och öppnas i nederkant och kunna vändas runt efter att man lossat en spärr.
Förslag mottages tacksamt.
 
Karrock
Jag har Elitfönster som uppfyller din spec. Ser ut som helt nya efter 8-10 år.

Valet var inte baserat på uttömmande jämförelser utan småländsk lokalpatriotism när det började, och sedan av symmetri :)
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Jag har Elitfönster som uppfyller din spec. Ser ut som helt nya efter 8-10 år.

Valet var inte baserat på uttömmande jämförelser utan småländsk lokalpatriotism när det började, och sedan av symmetri :)
Hade de småländska priser också?

Jag har tidigare bott i Småland i 24 år men återflyttade till Skåne för 20 år sedan....
 
Karrock
Vet inte om priset skiljer så mycket på jämförbara fönster, men de var nog snarare dyra än billiga.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Har Elitfönster alu-klädda både på fritids- och bostadshus. De äldsta 12 år och ännu inga problem, vanliga vita med flera helglasade enkel/pardörrar.
Har inte själv gjort bytet.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
R
Jobbar med lösvirkesvillor och vill framhäva Elitfönster som nr:1 av trä fönster samt trä-alu fönster…
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Här på västkusten har jag mest jobbat med H-fönster. Lätta att installera tycker jag och har din spec. Trä på insidan och alu på utsidan. Eller ja, halva karmen är alu så de är inte bara klätt med alu. I min mening en bra konstruktion om man vill ha minimalt med underhåll. I vårt ena hus med extremt utsatt läge är dom som när jag satte in dom för 8 år sen. Endast smörjt slitdelar och spolat av utsidan.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
En följdfråga angående fönsterköpet.
Jag funderar på att sätta in en FTX om det inte blir för besvärligt, kan det vara negativt om jag har köpt fönster med spaltventil då? Gäller sovrummet.
Behöver andra utrymmen ha spaltventil om jag inte sätter in en FTX?
Nya fönster ska vara till sovrum, badrum och en hall/allrum på ovanvåningen.
 
wildeside
Har fönster (trä insida/aluminium utsida) från villafonster.se i alla husen, äldsta fönstren är 10-12 år gamla nu och ser ut som nya fortfarande.
Tvekande inte en sekund förra åren när det va dax att köpa fönstren till ny bygget.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.